Polender Zastosowanie treningu autogennego... Op. cit. ' G. Suchariewa Stany reaktywne... Op. cit. 202 203 np. w kosmonaut (dziecku w pozycji plecej, w bardzo mikkim fotelu z zamknitymi oczami, sugeruje si uczucie lekkoci, niewakoci, odpoczynku). Psychoterapi poprzez rysunek prowadzia E: Wgrzynowicz jako cykl spotka, podczas ktrych dziecko wykonuje prace pocztkowa dowolne, potem na wskazany temat 1. Na kolejnych seansach dziecl~o moe rysowa to, czego si bfli, na przykad bardzo gronego psa, potem psa, ktry jest grony, lecz grzeczny, psa, z ktrym dziecko idzie na spacer i wesoo bawi si. Dziecko zahamowane, z lkow postaw wobec otoczenia w czasie tych spotka ujawnia swoje lki, odreagowuje napicia, co powoduje, e dochodzi do odhamowania i uaktywnienia si dziecka, a take czsta do stanu nadmiernego pobudzenia i agresji, ktr nastpnie uczy si ono kontrolowa. Rysowanie uzupenia rozmowa psychoterapeutyczna. Skuteczn technik jest muzykoterapia (najczciej aktywna), ktra ma charakter zaj rytmicznych z wykorzystaniem prostych instrumentw. Terapia zachowania (behawioralna terapia) polega na "oduczaniu" - usuwaniu objaww zaburze, bdcych wyuczonymi, nieprawidowymi reakcjami emocjonalnymi, oraz na uczeniu dziecka prawidowych reakcji emocjonalnych. Trening "pozytywny" daje dobre efekty w przypadku lkw przedmiotowych, np. lku przed psem. W przebiegu terapii dziecko pocztkowo przebywa w obecnoci psa, ktry jest w bezpiecznej odlegoci. Poczucie bezpieczestwa i przyjemno pynca z zabawy powoduje kojarzenie negatywnych bodcw z przyjemnymi emocjami. Na kolejnych seansach dziecko bawi si, znajdujc si coraz bliej obiektu lku, co powoduje, e reakcja lkowa wygasa. Trening "negatywny" (inaczej awersyjny), zdaniem twrcy tej terapii T. J. Eysencka, moe suy do usuwania nawykw nerwicowych, tikw 2. Dziecku z nawykiem np. ogryzania paznokci poleca si codziennie przez p godziny sumiennie i systematycznie ogryza paznokcie w obecnoci terapeuty, zwracajc uwag na kady szczeg wykonywanej czynnoci. Wytworzona w ten sposb nieprzyjemna sytuacja moe skojarzy si z nawykow czynnoci, spowodowa awersj do tej czynnoci i w ten sposb wyeliminowa j z repertuaru zachowa dziecka. I E. Wgrzynowicz Psychoterapia indywidualna przy pomocy rysunku w zastosowanu do dzieci z nerwic4 lkow. "Problemy Psycnoterapii", t. 1. Warszawa 1965, s. 157-184. Q A. Lewicki Psychologia kliniczna... Op. cit., s. 129. Techniki tzw. gbokiej terapii przymuj formy zabawy dowolnej ~1 kierowanej. D. T. Maclay' proponuje dziecku np. zabaw w pia~lcownicy: "Ten piasek jest waciwie wszystkim. Jest on twoim mia~tem, krajem, czymkolwiek by chcia. Pragn, aby stworzy w nim E~woje wasne miejsce, wszystko, czego obie yczysz. S tu drzewa, omy, ludzie i inne rzeczy. To jest dom (stawiam jeden na piasku), to jest drzewo. Zostawi ci na chwil samego, aby zrobi, co ze ~hcesz". W czasie kolejnych spotka terapeuta uzgadnia z dzieckiem temat scenki w piaskownicy, obserwuje jego zachowanie, analizuje Wytwr i wypowiedzi dziecka. Nastpnie w rozmowie z dzieckiem po ~:TUSZa problemy ktre, jak si wydaje, niepokoj dziecko, omawia kon :~likty i pragnienia. Prowokuje, aby dziecko uzewntrznio sownie dwoje myli i uczucia (np. lk przed odrzuceniem przez matk). W ten sposb terapeuta poznaje dziecko, ale i dziecko dziki wyjanieniom terapeuty poznaje siebie. W przypadku stosowania psychoterapii grupowej w zespole kilkorga dzieci dobranych pod wzgldem wieku, rodzaju zaburze i poziomu intelektualnego, dziecko znajduje si w naturalnej sytuacji spoecznej. Uwiadamia sobie, e nie ono jedno ma trudnoci, pozbywa si poczucia izolacji i niepewnoci wobec innych dzieci. Nie uzalenia si te zbytnio od terapeuty, usamodzielnia si i uczy waciwie reagowa w sytuacjach spoecznych. Korekcja wadliwych postaw, modelowanie zachowania odbywa si wwczas w oparciu o wzory prezentowane przez terapeut. Dziecko nabywa nowych dowiadcze spoecznych w kontaktach z innymi ludmi (poznaje wasne postawy wobec innych, zdobywa wiedz o tym, jak inni "mnie" odbieraj). W psychoterapii grupowej stosuje si m.in. technik psychodramy: kilkoro dzieci inscenizuje zaproponowan scenk, np. na temat konfliktu z koleg. Do odgrywania scenek mona posuy si te zestawem lalek lub teatrzykiem kukiekowym. Decyzja o tym czy oddziaywa na dziecko indywidualnie, czy wczy je w grup terapeutyczn, take dobr technik zale od potrzeb danego przypadku. Informacje na temat psychoterapii powinny uzmysowi nauczycielowi, e nie s to niezwykle skomplikowane rodki oddziaywania. Szereg technik stosuj oni niewiadomie w pracy z dziemi. Niektre z nich mogliby wczy do swego repertuaru, choby np. 1 D. T. Maclay Psychoterapia dzieci. Warszawa 1973 PZWL, s. 152--153. 204 205
|