159Oskarżyciel publicznylach: strony procesowej i rozstrzygającego spór sądu...

Linki


» Dzieci to nie ksiÄ…ĹĽeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeĹ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
traci! czas procesora na zbyt cz(ste testy; zbyt d!ugi czas u$pienia b(dzie oznacza!, "e w'tek b(dzie przebywa! w tym stanie nawet po zako&czeniu zadania, na...
»
Otóż — wracajÄ…c do jÄ™zyka — ma siÄ™ on do sfery znaczeĹ„ tak, jak siÄ™ ma koĹ›ciec do sfery ĹĽyciowych procesĂłw, najpierw powstawaĹ‚y znaczenia, a potem...
»
gatunku może być zapłacona jedynie cena ściśle określona (cenasztywna), cena ta wiąże strony bez względu na to, jaką cenę wumowie ustaliły...
»
Silne stronyDo silnych stron firmy NETKOM mających wpływ na wybór strategii działania zaliczyć trzeba przede wszystkim:szeroki asortyment usług; firma...
»
tylko miasto, w którym trudno mieszkać, któremu Newa próbuje wydrzeć grunt przy każdym porywie wiatru wiejącym od strony zatoki i z którego ludzie...
»
Z drugiej strony - albo raczej wĹ‚aĹ›nie z powodu te­go kompletnego braku uczuć - madame Gaillard miaĹ‚a bezlitosny zmysĹ‚ porzÄ…dku i sprawiedliwoĹ›ci...
»
Rozdział 40Podczas śniadania głównym tematem rozmów była Brazylia i wszyscy starali się patrzeć z jak najlepszej strony na projekt Angela związany z...
»
wyobrażenie świata tej drugiej strony było całkiem odmienne oraz żeby brak porozumienia nie pozwalałna przekazywanie emocji i myśli...
»
33: */34: public void initialize(Subject subject, CallbackHandler callbackHandler, 35: Map sharedState, Map options)36: {37: super...
»
producentom aparatury wykorzystywanie pól specjalnych do przechowywania informacji medycznych w niekompatybilnym formacie, z drugiej strony za mała,...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

Taki pogląd byłby wewnętrznie sprzeczny (contradictio in adiectum).
Za stronę procesową nie można również uznać prokuratora ani innych oskarżycieli publicznych, którzy nie reprezentują w procesie własnych interesów, lecz interes państwa. Zmiana osoby oskarżyciela publicznego w toku procesu nie wywołuje żadnych skutków prawnych, szczególnie w przypadku prokuratury działającej w oparciu o zasadę jednolitości i indyferencjacji. Takie skutki wystąpiłyby na pewno w przypadku zmiany klasycznych stron procesowych, np. wstąpienia do procesu zastępczej bądź nowej strony procesowej. Oskarżyciela publicznego, jako nie będącego stroną w sensie materialnym (to znaczy bez posiadania interesu prawnego o charakterze osobistym) można byłoby uznać za stronę w sensie formalnym, co byłoby zgodne z kontradyktoryjną i skargową strukturą procesu karnego. Biorąc jednak pod uwagę określoną wczes'niej pozycję prokuratora - podstawowego oskarżyciela publicznego - czyli rzecznika praworządności, którą to funkcję pełni nie tylko w sferze prawa karnego ale i innych dziedzinach prawa, nie sposób zapomnieć o jego uprawnieniach wykraczających poza sferę oskarżania.
Dlatego też najwłaściwszym wydaje się przyjęcie stanowiska o traktowaniu oskarżyciela publicznego, a przede wszystkim prokuratora, nie jako strony procesowej w sensie formalnym (procesowym), lecz jako rzecznika interesu publicznego, korzystającego w swych działaniach z praw strony czynnej oskarżenia. Taka pozycja oskarżyciela publicznego znajduje również procesowe uzasadnienie; działając jako strona występuje on zasadniczo jako przeciwnik procesowy oskarżonego, zgodnie z wymogami skargowej i kontradyktoryjnej formy procesu.
1. Organy uprawnione do pełnienia funkcji oskarżyciela publicznego
Zgodnie z art. 45 § 1 kpk., zasadniczym organem państwa uprawnionym do sprawowania funkcji oskarżyciela publicznego jest prokurator. Uprawnienia oskarżyciela publicznego przysługują także innym organom państwa w ramach upoważnienia ustawowego (art. 45 ust. 2 kpk.). Nadrzędność prokuratora jako oskarżyciela publicznego nad in-
160
Organy uprawnione do pełnienia funkcji oskarżyciela publicznego
nymi organami państwa mogącymi pełnić tę funkcję wynika z następujących względów:
- prokurator posiada upoważnienie ustawowe do występowania jako oskarżyciel publiczny we wszystkich sprawach, bez względu na tryb postępowania. Uprawnienia pozostałych oskarżycieli publicznych dotyczą przede wszystkim szczególnych trybów postępowania i wynikają bądź z przepisów kpk., bądź sze zcze-gólnych ustaw kompetencyjnych (np. kodeks karny skarbowy);
- występowanie prokuratora w procesie karnym jako oskarżyciela publicznego jest regułą, zaś występowanie innych organów -wyjątkiem. Jednakże w przeciwieństwie do znanej prawu cywilnemu zasady lex specialis derogat legis generalis wstąpienie prokuratora do procesu wypiera inne organy uprawnione do pełnienia funkcji oskarżyciela publicznego. Sytuacja taka ma miejsce w szczególności w przypadku oskarżycieli publicznych występujących w trybie uproszczonym.
Dlatego też można stwierdzić, iż prokurator jest generalnym i uniwersalnym oskarżycielem publicznym, posiadającym monopol oskarżenia nie doznający żadnych ograniczeń i obejmującym wszelkie rodzaje sądów.
Expressis verbis zakres działania prokuratora jest określony w art. 32 ust. 1 ustawy o prokuraturze, który stanowi, iż prokurator wykonuje czynności oskarżyciela publicznego przed wszystkimi sądami.
Uprawnienia prokuratora jako oskarżyciela publicznego nie są ograniczone także przez pokrzywdzonego występującego w procesie jako oskarżyciel prywatny bądź oskarżyciel posiłkowy. Pokrzywdzony również ma bowiem pełne prawo do włączenia się w każdy proces karny, bez względu na to czy sam wniósł oskarżenie, czy też uczynili to inni oskarżyciele.
Do podstawowych obowiązków prokuratora jako oskarżyciela publicznego, należy wnoszenie oskarżenia i popieranie go przed sądem.
O ile wniesienie oskarżenia, bądź przyłączenie się do skargi wniesionej przez innego oskarżyciela (objęcie oskarżenia) są czynnościami jednorazowymi, o tyle popieranie oskarżenia stanowi określoną działalność, obejmującą szereg czynności zmierzających do osiągnięcia celu procesu.
161
Oskarżyciel publiczny
Do czynności tych w przypadku postępowania przed sądem I instancji można zaliczyć w szczególności:
- przygotowywanie się do rozprawy głównej, w szczególności przez zaznajamiania się z aktami sprawy. Jest to istotny aspekt pracy prokuratora, biorąc pod uwagę wskazane wcześniej zasady działania prokuratury z których wynika, iż nie zawsze prokurator prowadzący bądź nadzorujący postępowanie przygotowawcze wnosi oskarżenie do sądu;
- udział w posiedzeniach sądu oraz składanie wniosków w przedmiocie wszelkich kwestii rozstrzyganych przez sąd;
- udział w rozprawie głównej i składanie na niej wszelkich wniosków oraz oświadczeń, w zależności od przebiegu rozprawy;
- wygłaszanie przemówienia końcowego.

Powered by MyScript