Zasada praworzdnoci nabiera jednak na gruncie Ordynacji nieco innego znaczenia ni w wypadku regulacji KPA. Chodzi o to, e zasada praworzdnoci w postpowaniu podatkowym pozostaje w szczeglnym zwizku z regulacj konstytucyjn. O relacji przepisw proceduralnych w stosunku do art. 7 Konstytucji bya ju mowa w rozdziale powiconym zasadom oglnym KPA. Naley jednak odnotowa, e warstwa regulacji konstytucyjnej na gruncie art. 120 jest bogatsza ni w wypadku postpowania oglnego. Konstytucja zawiera bowiem szczeglne przepisy odnoszce si do podstaw prawnych dziaania organw skarbowych z punktu widzenia wymogw legalnoci. =307= Zgodnie z art. 217 Konstytucji nakadanie podatkw, innych danin pu- blicznych (np. ce), okrelanie podmiotw, przedmiotw opodatkowania i stawek podatkowych, a take zasad przyznawania ulg i umorze oraz kategorii podmiotw zwolnionych od podatkw nastpuje w drodze ustawy. "Wymg zawarty w art. 217 Konstytucji oznacza wic, e wszelkie elementy konstrukcji podatku decydujce o istnieniu obowizku podatkowego i o wysokoci zobowizania podatkowego musz by okrelone w ustawie, nie za w aktach wykonawczych do niej."' Pierwsza sfera regulacji stanowi wymg, aby w tekcie ustawy, a zatem nie w akcie wykonawczym zawrze podstawowe elementy opodatkowania. Konstytucja wymienia tu okrelenie w ustawie podmiotw i przedmiotw opodatkowania. Take jedynie z ustawy wynika maj zasady przyznawania ulg i umorze, a take kategorie podmiotw zwolnionych od podatku. =308= Wymienione elementy regulacji konstytucyjnej odnosz si przede wszystkim do materialnoprawnych podstaw decyzji, jednak podkreli naley, e art. 217 Konstytucji mwi te o wymogu podstawy ustawowej dla nakadania podatkw. Nieco odmiennie kwestia ta zostaa rozwizana w odniesieniu do podatkw i opat lokalnych. Zgodnie z art. 168 Konstytucji jednostki samorzdu terytorialnego maj prawo ustalania ich wysokoci w zakresie okrelonym w ustawie. Oznacza to, e podstaw prawn decyzji moe by akt prawa miejscowego. Kolejn norm, ktra winna by wzita pod uwag przy prowadzeniu po- stpowania podatkowego jest art. 87 ust. 1 Konstytucji. Artyku ten znajdujcy si w rozdziale pt. "rda prawa", zawiera wyliczenie rde prawa powszechnie obowizujcego w systemie rde prawa w Polsce. Obok Konstytucji i ustaw (a take rozporzdze, ale jak powiedziano, rozporzdzenia nie mog zawiera regulacji odnoszcych si do opodatkowania i wymiaru podatku), wymienia si w nim umowy midzynarodowe. W wietle standardu zgodnoci z wymogami Konstytucji norma art. 87 ust. I jest tym bardziej znaczca, e istotnym elementem podatkowego prawa materialnego s umowy o unikaniu podwjnego opodatkowania. Jako podstawa prawna decyzji podatkowej taka umowa zostanie powoana w treci uzasadnienia prawnego decyzji podatkowej, zgodnie z art. 210 4 Ordynacji. Istotne jest take, aby w postpowaniu podatkowym podstawy do wydania decyzji nie stanowiy zarzdzenia (lub inne akty wewntrzne). Wynika to wprost z art. 93 ust. 2 Konstytucji. =309= Wpyw na unormowania prawa podatkowego - tak materialnego, jak i procesowego - ma te inny przepis Konstytucji. Zgodnie z jej art. 84, kady jest obowizany do ponoszenia podatkw okrelonych w ustawie. Z treci tej nor my wynika istotny nakaz dla prowadzenia postpowania podatkowego. Naley uzna, e celem postpowania winna by realizacja normy art. 84, a co za tym idzie takie stosowania regulacji prawa procesowego, aby uzyska efekt w postaci orzeczenia obowizku, jeeli ustawa taki obowizek stanowi. Naley przypomnie, e z art. 8 ust. 2 Konstytucji wynika obowizek jej bezporedniego stosowania, jeeli sama Konstytucja nie stanowi inaczej. W braku odmiennej regulacji postpowanie podatkowe winno by prowadzone w sposb wiodcy do realizacji zasady wyraonej w art. 84 Konstytucji. Artyku 121 1 Ordynacji zawiera postanowienia bliskie przepisowi art. 8 KPA. Pomidzy obu regulacjami naley jednak odnotowa istotne rnice powodujce, e zakres sformuowanych tu obowizkw organu podatkowego jest wszy ni zawarty w regulacji KPA. =310= Zgodnie z art. 8 KPA zasada pogbiania zaufania obywateli do organw pastwa (por. Nb. 32) rodzi obowizek prowadzenie postpowania w taki sposb aby osign kilka celw. A zatem trzeba tak prowadzi postpowanie aby pogbi zaufanie obywateli do organu Pastwa rozumianego jako dobro wsplne, a take pogbia (ksztatowa) wiadomo i kultur prawn obywateli. Artyku 121 Ordynacji stanowi, e postpowanie winno by prowadzone w sposb budzcy zaufanie do organw podatkowych. Oznacza to, e ustawa nakazuje prowadzenie postpowania w sposb budzcy zaufanie tylko do jednej grupy organw administracji. Tre art. 121 2 Ordynacji nie stanowi samodzielnej normy. Jest bowiem, jako jednostka redakcji tekstu, rozwiniciem zasady wyraonej w art. 121 1. Cho regulacja jest wzorowana na przepisie art. 9 KPA, naley odnotowa zasadnicze rnice. Aby zatem osign jedynie skutek okrelony w 1, organy podatkowe maj obowizek na wniosek strony postpowania podatkowego udziela jej niezbdnych informacji o przepisach prawa podatkowego pozostajcych w zwizku z przedmiotem postpowania. =311= Regulacja taka stanowi daleko idce odejcie od postanowie art. 9 KPA. Zawarta tu zasada czuwania z urzdu nad interesem stron i innych uczest- nikw postpowania ma szerszy zakres. Przepis KPA nakazuje bowiem informowa nie tylko strony, jak stanowi art. 121 2 Ordynacji, lecz take innych uczestnikw postpowania, o okolicznociach faktycznych i prawnych, ktre mog mie wpyw na ustalenie ich praw i obowizkw. Informacja ma obejmowa wic nie tylko przepisy prawa, ale take winna by udzielona z urzdu, w oparciu o kryterium dbaoci o to, aby uczestnicy postpowania nie ponieli szkody. Regulacja Ordynacji przewiduje jedynie przekazanie informacji stronom, tylko na ich wniosek i tylko o przepisach prawa podatkowego pozostajcych w zwizku z
|