Stosunki niemajątkowe dominują w dziale prawa cywilnego zwanym prawem rodzinnym, a występują niejako ex aequo w dziale normującym prawa na dobrach niematerialnych (prawo autorskie, prawo wynalazcze). Ad 2. Jak to expressis verbis stanowi art. 1 k.c., podmiotami stosunków cywilnoprawnych są osoby fizyczne (ludzie) oraz osoby prawne, tj. organizmy wyposażone przez prawo w tzw. zdolność prawną, tj. możność nabywania praw i obowiązków. Poczynając od nowelizacji kodeksu cywilnego z 28.47.1990 r., znikła swoista kategoria podmiotów prawnych, jaką były tzw. jednostki gospodarki uspołecznionej. Ad 3. Stosunkami majątkowymi (a w mniejszym stopniu także niemająt- kowymi) zajmuje się nie tylko prawo cywilne, lecz także inne gałęzie prawa, zwłaszcza prawo administracyjne czy finansowe; potrzebne zatem jest dodat- kowe kryterium, które by pozwoliło na przeprowadzenie linii granicznej między prawem cywilnym a innymi gałęziami prawa. Jest to jedno z najbar- dziej spornych zagadnień. Największą popularnością cieszy się pogląd, we- dług którego kryterium tego należy szukać w metodzie regulowania. Przyjmuje się, że dla stosunków cywilnoprawnych charakterystyczna jest zasada równorzędności stron, tzn. że żadna ze stron nie jest podporządkowana drugiej. Ta metoda regulacji jest według rozpowszechnionej opinii następstwem okoliczności, że u podstaw stosunków cywilnoprawnych leży gospodarka towarowo-pieniężna, dla której charakterystyczną (jako zasada) jest ekwiwalentność obrotu. Inaczej rzecz kształtuje się w stosunkach administracyjnoprawnych czy finansowych. Tutaj w zasadzie jedna strona jest podporządkowana drugiej, czyli w ramach stosunku prawnego występuje cecha nad i podrzędności stron. Wyjaśniają to następujące przykłady. Jeżeli urząd skarbowy zawiera z rzemieślnikiem umowę o dzieło (np. o wstawienie zbitej szyby), to powstaje stosunek cywilnoprawny, gdyż w tym stosunku obie strony stoją niejako na równych pozycjach. Jeżeli natomiast ten sam urząd ściąga od tego samego rzemieślnika należne państwu podatki, sytuacja zmienia się radykalnie, urząd skarbowy - jako organ państwa - zajmuje w tym stosunku pozycję nadrzędną, a rzemieślnik podporządkowaną. Powstały stosunek prawny nie podlega już prawu cywilnemu, lecz prawu finansowemu. Podobnie inny charakter ma nabycie przez państwo od obywatela nieruchomości na podstawie umowy sprzedaży zawartej przez właściwy organ państwowy (stosunek cywilnoprawny) aniżeli na podstawie decyzji o wywłaszczeniu (stosunek administracyjnoprawny). Stosownie do orzeczenia SN z 7.08.1974 r. stosunkiem cywilnoprawnym jest także stosunek, w którego ramach odbiorca otrzymuje od przedsię- biorstwa dostawy wody, mimo że w myśl odpowiednich przepisów obowiązuje przymus zaopatrywania ludności w wodę; nie sposób bowiem byłoby przyjąć, że dostawca zajmuje względem odbiorcy pozycję nadrzędną. Natomiast stosunek podległości łączy ucznia ze szkołą publiczną i dlatego nie należy do kategorii stosunków cywilnoprawnych. Podobnie stosunek łączący sąd i biegłego wykazuje cechy nadrzędności sądu i podległości biegłego, gdyż zadanie biegłego jest jednostronnie wyznaczane przez sąd; dlatego stosunek ten nie podlega regulacji w sferze prawa cywilnego. W uzupełnieniu koncepcji równorzędności stron podkreśla się także, że ze względu na to, iż podstawową kategorią prawa cywilnego jest prawo podmiotowe (które może być, ale nie musi być wykonywane), a także z uwagi na obowiązującą w tej dziedzinie prawa zasadę autonomii woli, prawo to w odróżnieniu od innych gałęzi prawa (w szczególności prawa karnego) nie polega na systemie prostych nakazów i zakazów; funkcjonowanie jego nato- miast wyraża się w poważnej mierze w aktywności i działaniach samych zainteresowanych, a więc na swoistej "samoobsłudze". Reasumując, prawo cywilne można określić jako gałąź prawa obejmującą zespół przepisów normujących stosunki majątkowe oraz niemajątkowe między osobami fizycznymi i osobami prawnymi na zasadzie równorzędności podmiotów. Spośród omówionych trzech cech istotę prawa cywilnego oddaje kryterium wymienione w tej definicji jako ostatnie, tj. metoda regulacji. Pozostałe kryteria mogą występować w definicjach także innych gałęzi prawa i mają raczej porządkowy charakter, a celem ich jest uplastycznienie definicji. Nie należy jednak przypuszczać, że podane kryteria odgraniczające prawo cywilne od innych gałęzi prawa, a zwłaszcza od prawa administracyjnego, są wystarczające. Stały rozwój stosunków społeczno- gospodarczych oraz wiążące się z tym komplikacje sprawiają, że wykonywanie przez organy państwowe działalności organizatorskiej - a na tym polega funkcja administracji państwowej, regulowanej przez prawo administracyjne - nie może ograniczać się do tradycyjnej formy aktu administracyjnego, w którym stosunek nad i podrzędności uwypukla się szczególnie dobitnie. Coraz większą rolę odgrywają metody, które bądź wprost są zaczerpnięte z arsenału prawa cywilnego (różnego rodzaju umowy czy porozumienia), bądź nie są oparte na działaniu władczym (tzw. działalność społeczno-organizacyjna
|