z
moc ą
nie sko
ńc z e nie
wie lką ,
n
ie osią ga
lną
dla
stwo
r z e ń.
Choc ia ż
istnie je
pe wie
n
t
y
p
poz na nia
o
ta ki
e j
nie skońc z o
ne j
m
oc
y
,
nie
m
a
r z e c z
y
,
kt
ó
r e j
ja kie ś
poz na nie
w
y
ma ga łob
y
moc
y
nie skońc z o
ne j.
Na to
m
i
a st
są
pe wne
a kt
y
,
któr
e
—
j
a k
wi
e
m
y
6)
—
m
o
gą
b
y
ć
dz ie
łe
m
t
y
l
ko
m
oc
y
nie sko
ńc z o
ne j. Do nic
h na le ż
y
a kt
stwor z e nia
itp.
P
r z e to
dusz a
C
hr
y
stu
s
a ,
ponie wa ż
je s
t
stwor
z e nie
m
i
m
a
m
oc
o
gr a
nic z oną ,
m
oż e
wpr a wdz ie
ws
z
y
stko
—
c hoć
nie
w
ka ż d
y
sposób
—
poz na ć
,
nie
moż e
je dna
k
wsz
y
stkie g
o
uc z
y
n
ić .
W
s
z e c h
m
oc
z a ś
po
le g
a
na
m
oż n
ośc i
c z
y
n
ie
nia
wsz
y
st
kie go.
Ja sne je st n
p., ż e du
sz a
Chr
y
stusa
nie
m
o
ż e st
wor z
y
ć sie b
ie .
Ad
3.
Dusz a
Chr
y
stu
s
a
posia da ł
a
i
w
ie dz ę
p
r a kt
y
c z ną
i
wie dz
ę
te o
r e t
y
c
z ną .
N
ie
b
y
ł
o
je dna k
ko
nie c z n
e ,
b
y
z a
kr e s
je dne
j
pokr
y
wa ł
się
z
z a
kr e
se
m
dr ugie j.
D
la
posia da nia
bo
wie
m
wie dz
y
te or e t
y
c
z ne j
w
y
s
ta r c z
y
sa
mo
dost
osowa nie
f
or
m
y
117
poz na ją c e go,
lu
b
je go
upodobnie nie
,
do
r z e c z
y
po
z na wa ne j
.
Dl
a
posia da nia
z a ś
wie dz
y
pr a kt
y
c
z ne j
ni
e z bę dne
je st,
b
y
f
or my
r z e c z
y
,
i
stnie ją c e
w
inte le kc ie ,
m
ia ł
y
c ha r a kte r
twór c z
y
.
P
os
ia da nie
z a ś
f
or m
y
l
na
da wa nie
je j
inn
y
m
je st
c z
y
mś
wię
ksz
y
m
niż
sa
m
o
t
y
lko
je
j
posi
a da nie ,
pod
obnie
j
a k
p
osia da nie
ś
wia tła
i
ośw
ie c a nie
je st
c z
y
m
ś
wię c e j
niż
sa
mo
t
y
lk
o
posia da nie
ś
wia tła .
T ote ż
dusz a
Chr
y
s
tu
sa
ma
wpr a wdz
ie
te or e t
y
c z ną
wie
dz ę
o
stwa r z a niu,
wi
e
bowie
m
,
ja k
B
óg
stwa r z a ,
l
e c z
nie
m
a
o
ni
m
wie dz
y
pr a k
t
y
c z ne j,
po
nie wa ż nie p
otr a f
i stwa
r z a ć .
Ar t y
k
u
ł 2.
CZ
Y
DUSZ
A C
HR Y
ST
USA P OSI
A DA Ł
A
NI E
OGR A NI C
Z
ONĄ
M OC
W
Z
A KR E SI
E P
R Z
E M I A N
W Ś
W
I E
CI E
ST
W
OR Z
E Ń ?
Na poz ór ta
k.
1.
P
a n
bowie
m
mówi1
) :
Da na
m
i
je st
wsz e l
k
a
wła dz a
na
nie bie
i
n
a
z ie mi.
P
od
na z wą
z a ś
nie bo
i
z ie
m
ia
r oz u
mie
m
y
wsz e l
kie
stwor z
e nia ,
ja
k
w
y
nika
z e
sł
ów2) :
Na
poc z ą tku
stw
or z
y
ł
Bó
g
nie bo
i
z ie
m
ię .
W
y
d
a j
e
się
wię c ,
ż e
du
sz a
C
hr
y
s
tusa
po
sia da ła
nie ogr a nic z o
ną
m
oc
w
z a kr e sie pr z e
mia n w
ś
wie c ie stwo
r z e ń.
2.
Dusz a
Chr
y
s
tusa
je
st
doskona l
sz a
od
ja ki
e gokolwie k
stwor z e n
i
a .
Ka ż de
z a ś
stwor z e nie
m
oż e
po
dl
e ga ć
pr z e
m
ia no
m
po
d
wpł
y
w
e
m
inne go
s
twor z e nia .
Mó
wi
bowie
m
Augu
st
y
n3) ,
ż e
„
ja k
c ia ła m
i
c ię ż sz
y
mi
i
niż
sz
y
mi
r z ą dz ą
we dług
pe wne g
o
por z ą dku
c ia ła
subte l
ni
e jsz e
i
obda r z one
wię k
sz ą
m
oc
ą
ta k
wsz
y
stki
m
i
c ia ła
mi
r z ą dz i
r oz u
m
n
y
duc h
ż
y
c ia ,
a
duc he
m
z nie
pr a wion
y
m
i
gr z e sz n
y
m,
r z ą
d
z i
duc h
poboż
n
y
i
spr a wie dli
w
y
” .
Dusz a
Chr
y
stusa
z a ś
w
y
w
ie r a
wpł
y
w
na
we t
na
duc h
y
na jw
y
ż
sz e
pr z e z
to,
ż e
je
oświe
c a ,
ja k
m
ówi
Dioniz
y
4
) .
W
yda je
się
wię c ,
ż
e
dus
z a
Chr
y
st
usa
je
st
wsz e c h
m
oc
na w z a kr
e s
ie pr z e
m
ia n
w świe c
ie
stwor z e ń.
3.
Dusz a
Chr
y
s
tusa
ob
ok
inn
y
c h
ła s
k
m
ia ła
ła
skę
c z
y
nie nia
c
udów5)
.
Ł a ska
ta
z a
ś
m
o
ż e
się
pr z e ja wia ć
w
e
wsz e lkic h
pr z e
m
ia
na
c h
dokon
y
wa n
y
c
h
w
ś
wie c ie
stwor z e ń
,
skor o
na we t
—
ja k
p
odkr e śla
Dioniz
y
6
)
—
c ia ła
nie bie skie
podl
e ga ł
y
c u
down
y
m
pr z e
m
ia no
m
w
sw
y
m
bie gu.
W
i
ę c
du
sz a
Chr
y
stusa
m
ia ła
nie o
g
r a nic z oną
moc
w
z a kr e sie pr z e
mia n w
ś
wie c ie stwo
r z e ń.
A
JE DNAK
z
m
ia
n
y
w
świe c ie
stwor z on
y
m
s
ą
dz ie łe
m
te j
sa
m
e j
ist
ot
y
,
kt
ór a
te n
świa t
z a c ho
wuje
w
b
yc ie .
S
a
m
B
óg
z a ś
je s
t
tą
istotą ,
po
wie dz ia n
o
bowie
m
7) ,
ż e
On
utr z
y
muje
wsz
y
stk
o
sł
owe
m
m
oc
y
swoje j.
W
ię
c
t
y
lko
Bóg
pos
ia
da
wsz e c h
moc
w
z a kr e sie pr z e
mia n w
ś
wie c ie stwo
r z e ń. Nie
p
r z
y
s
ługuje z
a ś ona d
us
z
y
Chr
y
stu
sowe j.
W
Y
KŁ AD.
Na
le ż
y
tu
uwz glę dnić
dwie
z a
sa d
y
p
odz ia łu.
P
ie
r ws
z a
bie r z e
z a
podsta wę
pr z e
m
i
a nę
s
t
wor z e ń.
Roz r óż n
ia
m
y
tr oja kie go
r odz a j
u
pr z
e m
i
a n
y
.
P
ie r wsz
y
r odz a j
to
pr z e
m
ia n
y
p
r z
y
r
odz one ,
dok
on
y
wa
ne
pr z e z
wła śc iwą
pr z
y
c
z
y
n
ę
spr a wc z
ą
z godnie
z
por z ą
dkie
m
na tur
y
.
Dr u
gi
to
pr z e
m
ia n
y
c udow
ne
dokon
y
wa
ne
pr z e z
pr z
y
c z
y
nę
spr a
wc z ą
na
dpr z
y
r odz o
ną
a
pr z e kr
a c z a ją c e
z w
y
kł
y
por
z ą
de k
i
bie g
na tur
y
,
ja k
np.
wskr z e sz a ni
e
z m
a r ł
y
c
h;
tr z e c i
wr
e sz c ie ,
pole ga ją c
y
na
t
y
m,
ż e
ka ż de
stwor z e nie
moż e z os
ta
ć unic e stwi
one .
Dr uga
z a sa da
podz i
a
łu
bie r z e
z a
podsta
wę
dusz ę
Chr
y
stu
sa ,
któr ą
m
oż
na
r oz pa tr
y
wa ć
d
woja ko
:
na jpie r w
bior
ą c
pod
uwa gę
je j
wła s
ną
na
tur ę
i
m
oc ,
bą dź
pr z
y
r odz oną
,
bą dź
te ż
na dpr z
y
r odz
oną .
Na s
tę pnie
bior ą c
p
od
uw
a gę
to,
ż e
dusz
a
118
Chr
y
stusa
je st na r z
ę dz i
e m
S
łowa
Boż e go,
z kt
ór
y
m się łą c
z
y
w O
sobi
e .
Otóż ,
je ś
li
mówi
m
y
o
dusz
y
Chr
y
s
tusa
|