X
 

     z os�b badanych: �przykro�� mo�na znie��, ale to zale�y, za jak� cen�"...

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
każdy zauważył, że nie wszystkie powierzchnie są płaskie! Można tworzyć przybliżenia takich powierzchni, stosując płaskie wielokąty, ale...
»
Czegóż jednak innego można oczekiwać od nisko urodzonego, który polecił wymazać imiona królów ze spisu władców i nakazał pisarzom wpisać tam swoich...
»
Nie mając pojęcia, jakie warunki napotkam w hotelu, na wszelki wypadek zabrałam ze sobą najwytworniejszą koszulę nocną, można powiedzieć wielofunkcyjną...
»
Na jednym biegunie mo�na by umie�ci� badaczy oceniaj�cych rozmiaryprzemocy na 2-4% populacji, na drugim za� tych, kt�rzy s� zdania �e70-90% dzieci do�wiadcza...
»
widowiskowe można budować na podstawie planów prostych i regularnych jak teatry włoskie, gdzie kobiety nie należące do wielkiego świata zajmują parter...
»
W z�o�onym spo�ecze�stwie wsp�czesnym grupy styczno�ci bezpo�rednich, kt�re ze wzgl�du na t� cech� mo�na by�oby kwalifikowa� zgodnie z okre�leniem Narolla jako...
»
wyrazom mo�na przypisywa� rozmaite znaczenia � 500 najpospolitszychwyraz�w angielskich ma �rednio po 28 definicji � trzeba zatem w�o�y� wieletroski w...
»
- Czy można wiedzieć, po co pan Gray to robi, po co traci czas i absorbuje energię komputera?- Jak to po co? Żeby rozmnożyć skromny dorobek niektórych...
»
Nosicieli fenyloketonurii mo�na zidentyfikowa� dzi�ki testom bioche�micznym i mog� oni skorzysta� z poradnictwa genetycznego (Stern, 1981)...
»
Można natomiast stwierdzić bez cienia w ˛ atpliwości, iż Cierń Spadaj ˛ aca Gwiazda pojawił, się na arenie żyda publicznego po złupieniu...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.


Czynnikami, kt�re mog� zr�wnowa�y� wp�yw obci��enia kojarzonego z in-
walid�, s� przede wszystkim nast�puj�ce pozytywne warto�ci:
� pozytywne cechy osobowo�ci, zachowania si� oraz og�lnego wygl�du
(ubi�r, uczesanie itp). inwalid�w, b�d�ce w wi�kszo�ci przypadk�w wyst�po-
wania postawy pozytywnej w bezpo�rednich kontaktach z nimi �r�d�em przy-
jemnych uczu� os�b przebywaj�cych w ich towarzystwie;
� mo�liwo�� zaspokojenia swego zainteresowania;
� mo�liwo�� zaspokojenia potrzeby pomocy.
Powstanie pozytywnej postawy wobec inwalid�w zale�y od tego, czy
dotychczasowy lub przysz�y kontakt z nimi przedstawia dla danej osoby war-
to�� pozytywn� (co najmniej jedn� lub kilka z wy�ej wymienionych), zaspo-
kajaj�c� jak�� potrzeb� danej jednostki. Powstawaniu pozytywnych postaw
wobec inwalid�w sprzyja brak obci��enia psychicznego. Natomiast silne ob-
ci��enie nerwowo-psychiczne (przeci��enie), wyra�aj�ce si� w bardzo silnej
reakcji emocjonalnej (np. uczuciu.wstr�tu), nierzadko po��czonej z reakcj� we-
getatywn�, nie poddaje si� dzia�aniu wymienionych czynnik�w. Przedmiotem
wywo�uj�cym cz�sto siln� negatywn� reakcj� emocjonaln� jest przede wszyst-
kim widok ci�kiego kalectwa, zw�aszcza je�li wzmocniony jest brudnym, nie-
chlujnym wygl�dem inwalidy i zachowaniem si� ujemnie ocenianym. Zreszt�
nawet uznanie i podziw dla inwalidy ��czy si� z negatywn� postaw� emocjo-
naln� i wolicjonaln� wobec tego inwalidy, je�li r�wnocze�nie dana osoba do-
znaje bardzo przykrych uczu�.
R�wnoczesne wyst�powanie przykrych prze�y� lub ich antycypacji i po-
zytywnych warto�ci, zwi�zanych ze spo�ecznym kontaktem z inwalidami, sta-
nowi warunek powstawania postawy ambiwalentnej wobec nich, przy czym
najcz�ciej postawa negatywna jest silniejsza, natomiast postawa pozytywna
s�absza. W przypadkach gdy si�a postaw pozytywnej i negatywnej jest pozor-
nie jednakowa, rodzaj przedmiotu lub zakres zachowa� si� jest r�ny � wy-
ra�nie ograniczony, je�li chodzi o postawy pozytywne. W niekt�rych przypad-
kach postawa pozytywna dominuje.
Zmiana pozytywnej postawy wobec spotykanych w �yciu inwalid�w na
postaw� negatywn� nast�puje w�wczas:, gdy pojawia si� lub zwi�ksza u da-
nej osoby obci��enie nerwowo-psychiczne, przejawiaj�ce si� w przykrych prze-
�yciach, wywo�anych g��wnie utrudnieniem w dzia�aniu lub (i) cechami oso-
bowo�ci i zachowania si� inwalid�w, a kontakt z nimi traci poprzedni� war-
to�� pozytywn�, b�d� warto�� negatywna (obci��enie) zaczyna dominowa� nad
warto�ciami pozytywnymi (wymienionymi poprzednio).
Zmiana postawy negatywnej na pozytywn� (kt�ry to kierunek zmiany po-
stawy wobec inwalid�w jest cz�stszy ni� odwrotny) nast�puje wtedy, gdy znika
lub zmniejsza si� obci��enie zwi�zane z kontaktem z inwalidami, a r�wnocze�-
133
nie kontakt z nimi nabiera dla danej osoby warto�ci pozytywnej wi�kszej, ani-
�eli istniej�ca jeszcze warto�� negatywna.
Czynnikami wp�ywaj�cymi dodatnio na zmian� postawy poszczeg�lnych o-
s�b wobec inwalid�w z negatywnej na pozytywn�, s�: powtarzanie si� kon-
taktu z inwalid�, dzia�anie dotycz�ce inwalidy, osi�gaj�ce dodatnie wyniki,
zmiana przekona� dotycz�cych inwalidy.
Motywacj� do dzia�ania, kt�re mo�e doprowadzi� do zmiany postawy ne-
gatywnej na pozytywn�, stanowi zwykle ch�� pomocy inwalidzie, ch�� prze-
zwyci�enia w�asnych trudno�ci lub (i) zainteresowanie swoim dzia�aniem lub
inwalid�.
Warto�ciami pozytywnymi, kt�re wywieraj� szczeg�lnie dodatni wp�yw na
zmian� postawy negatywnej na pozytywn�, s�: osi�gni�cie celu dzia�ania do-
tycz�cego inwalid�w oraz pozytywne ich cechy osobowo�ci i zachowania si�,
przede wszystkim za� znikni�cie przykrych prze�y� i obawy przed nimi.
Przekonania wp�ywaj�ce na powstawanie postaw negatywnych wobec in-
walid�w odnosz� si� do warto�ci negatywnych, kt�re mog� wywo�a� jakie� ob-
ci��enie (przykre prze�ycia), tzn. zawieraj� antycypacj� przykrych prze�y�,
kt�rych wyst�powanie stwierdzi�am w swoich badaniach. Natomiast przeko-
nania wp�ywaj�ce na powstawanie postaw pozytywnych wobec inwalid�w od-
nosz� si� do warto�ci zmniejszaj�cych skutki inwalidztwa i ewentualne ob-
ci��enie (przykre prze�ycia), jakie mo�e powsta� w kontakcie z nimi. Wp�yw
kontaktu z inwalidami zale�y od tego, jak� warto�� pozytywn� i (lub) nega-
tywn� (obci��enie) przedstawia on dla danej osoby.
Uzyskane dane, dotycz�ce cz�sto�ci wyst�powania postaw negatywnych
i pozytywnych w jednorazowych, kilkakrotnych i wielokrotnych kontaktach
spo�ecznych, jakie r�ne osoby mia�y z inwalidami, wyra�nie �wiadcz� o tym,
�e im cz�stszy jest ten kontakt, tym rzadziej wyst�puj� postawy negatywne,
natomiast cz�ciej pojawiaj� si� postawy pozytywne, szczeg�lnie w sytuacjach
umo�liwiaj�cych lepsze poznanie inwalid�w. W miar� zwi�kszania si� liczby
kontakt�w z inwalidami, zmniejsza si� wp�yw widoku kalectwa na postaw�,
tzn. czynnika, kt�ry odgrywa szczeg�lnie wa�n� rol� w powstawaniu negatyw-

Powered by MyScript

Drogi uĹźytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerÄ‚Å‚w w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerÄ‚Å‚w w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.