Stwarzanie klimatu twórczoœci w organizacji Jak stwierdziliœmy, twórczoœæ najlepiej rozwija siê w klimacie przyzwalaj¹cym, zachêcaj¹cym do odkrywania nowych pomys³ów i nowych sposobów dzia³ania. Wielu kierowników ma trudnoœci z akceptacj¹ takiego klimatu. Mog¹ czuæ siê Ÿle w atmosferze ci¹g³ych zmian, nieod³¹cznie towarzysz¹cych twórczoœci, lub niepokoiæ siê o za³amanie dyscypliny i kontroli kosztów. Jak kierownicy mog¹ uwzglêdniæ te realne niepokoje i troski, a jednak stworzyæ klimat zachêcaj¹cy do twórczoœci? Mo¿liwe s¹ tu nastêpuj¹ce sposoby postêpowania: 1. Doprowadzenie do akceptowania zmiany. Cz³onkowie organizacji musz¹ byæ przekonani, ¿e zmiana przyniesie korzyœæ im samym i organizacji. Istnieje wiêksza szansa na wystêpowanie takiego przekonania, jeœli cz³onkowie uczest- nicz¹ wraz z kierownikami w podejmowaniu decyzji i jeœli przy planowaniu i wdra¿aniu zmian starannie rozwi¹¿e siê takie problemy, jak pewnoœæ pracy. (W rozdz. 12 omówiliœmy przezwyciê¿anie oporu wobec zmian). 2. Zachêcanie do nowych pomys³ów. Wszyscy kierownicy w organizacji, od najwy¿szego szczebla do ni¿szego dozoru, powinni unaoczniaæ s³owem i czynem, ¿e przychylnie bêd¹ patrzeæ na nowe sposoby postêpowania, chêtnie s³uchaæ propozycji podw³adnych, wdra¿aæ te, które s¹ obiecuj¹ce, lub przedstawiaæ je kierownikom wy¿szego szczebla. 3. U³atwianie wzajemnych kontaktów. Przyzwalaj¹cy, twórczy klimat sprzy- ja mo¿liwoœci kontaktowania siê poszczególnych osób z cz³onkami w³asnej 23 Kierowanie 353 grupy i innych grup roboczych. Takie kontakty zachêcaj¹ do wymiany po¿y- tecznych informacji, swobodnego prze³ywu myœli i œwie¿ego spojrzenia. 4. Tolerowanie niepowodzeñ. Mo¿e okazaæ siê, ¿e wiele nowych pomys³ów jest niepraktycznych lub bezu¿ytecznych. Skuteczni kierownicy godz¹ siê z tym, ¿e poœwiêci siê czas i œrodki na eksperymentowanie nad nowymi pomys³ami, które mog¹ nie daæ efektów. 5. Ustalanie jasnych celów i zapewnienie swobody w ich osi¹ganiu. Cz³onkowie organizacji musz¹ mieæ cel i wyznaczony kierunek swojej twórczoœci. Udzielanie wskazówek i okreœlenie rozs¹dnych ograniczeñ zapewni kierownikom pewien stopieñ kontroli nad czasem i pieniêdzmi zainwestowanymi w twórcz¹ dzia- ³alnoœæ. 6. Zapewnianie uznania. Twórcy maj¹ wewnêtrzn¹ motywacjê do ciê¿kiej pra- cy nad interesuj¹cymi ich zadaniami. Jednak¿e — jak wszyscy — lubi¹ nagro- dy za dobrze wykonane zadanie. Wyra¿aj¹c uznanie, w postaci podwy¿ek lub premii, kierownicy pokazuj¹, ¿e w ich organizacji cenione jest twórcze dzia³anie. Podsumowanie W ci¹gu ostatnich trzydziestu lat pogl¹dy na konflikt zmienia³y siê. Wed³ug pogl¹du tradycyjnego, ka¿dy konflikt traktuje siê jako szkodliwy skutek zaniechania zasad zarz¹dzania. Obecnie uwa¿a siê, ¿e konflikt nie tylko jest nieunikniony, ale niekiedy jest konieczny dla przetrwania organizacji. Istniej¹ ró¿ne typy konfliktów. Konflikty miêdzy ró¿nymi grupami tej samej organizacji mog¹ wynikaæ z koniecznoœci dzielenia siê deficytowymi zasobami, ze wspó³zale¿noœci czynnoœci roboczych oraz z ró¿nic ich celów, wartoœci i pogl¹dów. Do konfliktów grupowych przyczyniaæ siê te¿ mog¹ indywidualne. ró¿nice stylu, a tak¿e niejednoznacznoœci organizacyjne i problemy w ko- munikowaniu siê. Skutkami konfliktu s¹ m.in.: wiêksza zwartoœæ grupy, wybór silnych przywódców, powstawanie wypaczonych pogl¹dów na grupê w³asn¹ i prze- ciwn¹. To, czy te i inne skutki oka¿¹ siê dla 'organizacji funkcjonalne czy dysfunkcjonalne, zale¿y od poziomu konfliktu, struktury i kultury organizacji oraz od sposobu pokierowania konfliktem. Kierowanie konfliktem obejmuje stymulowanie, ograniczanie i rozwi¹- zywanie konfliktu. Do metod stymulowania konfliktu nale¿¹: wprowadzanie do organizacji ludzi z zewn¹trz, zachêcanie do wspó³zawodnictwa, zmiana struktury organizacji, zmiana uk³adu w³adzy wœród grup roboczych organizacji. Metody ograniczania konfliktu obejmuj¹ ustalanie celów nadrzêdnych oraz jednoczenie pozostaj¹cych w konflikcie grup wobec wspólnego niebezpie- czeñstwa. Do metod rozwi¹zywania niepo¿¹danych lub nieskutecznych konfliktów nale¿¹ kompromis i t³umienie konfliktu. Z kolei integruj¹ce rozwi¹zywanie problemu pozwala kierownikom na kierowanie konfliktem w sposób przy- nosz¹cy organizacji najwiêcej korzyœci i najmniej szkód uczestnicz¹cym w nim osobom lub grupom. Powszechnymi przyk³adami konfliktów w organizacji s¹ konflikty miêdzy lini¹ i sztabem oraz miêdzy kierownictwem i robotnikami. Polemiki miêdzy lini¹ i sztabem wynikaj¹ z funkcjonalnych i osobistych ró¿nic istniej¹cych miêdzy obydwoma grupami. Konflikty miêdzy kierownictwem i robotnikami maj¹ bardziej antagonistyczny charakter. Zwi¹zki zawodowe i kierownictwo mog¹ stosowaæszeœæ sposobów podchodzenia do negocjacji: otwarty konflikt, zbrojny rozejm, przetarg z pozycji si³y, dostosowanie (najczêœciej wystêpuj¹ce), wspó³- pracê i zmowê. Konflikt miêdzy kierownictwem i zwi¹zkami narasta w okresie negocjowania uk³adu zbiorowego; skuteczne negocjacje zazwyczaj wymagaj¹
|