"ZOO"

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
- Poszło nam równie dobrze jak rozmowa z Vincentem - powiedziałam do Komandosa...
»
14sty
»
ście nabudowali tyle pięknych świątyń i posągów na cześć bóstw złych, mściwych, cudzołoż- nych i fałszywych, czegóż byście nie dokonali dla...
»
mężczyzny w szarym na wszelki wypadek spoczywała na ustach Udałowa, dla- tego ten nie mógł powiedzieć Batyjewowi, że już czytał ten artykuł i, choć jest...
»
wodowie częściowo uprzywilejowani68...
»
Tabela 9...
»
W dalszej części dramatu Mefisto, przebrany za Fausta wyjaśnia początkującemu uczniowi, co sądzi o medycynie:‼Sens medycyny bez trudu...
»
Komputer musi ponadto spełniać poniższe minimalne wymagania...
»
chennymi
»
Otworzona na świrkliwych zawiasach skrzyneczka uderza bujną rozmaitością rozścielonych w niej rzeczy...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.


Ponieważ każdy rok zaczyna się od 19 można ją sobie darować i brać pod uwagę tylko
dwie ostatnie cyfry. Na przykład "liczbą" roku 1948 jest 4. Zależnie od metody kojarzysz
"rafę" z "krzesłem" lub czarnym klawiszem (des). W podobny sposób wymyślasz związki
między wszystkimi latami w każdej kolumnie i odpowiadającym jej numerem. Przeczytaj
całość kilka razy i, zanim się zorientujesz, zapamiętasz wszystko.
1900 1901 1902 1903

1906 1907 1913 1908

1917 1912 1919 1914

1923 1918 1924 1925

1928 1929 1930 1931

1934 1935 1941 1936

1945 1940 1947 1942
0 1 2 3
1951 1946 1952 1953

1956 1957 1958 1959

1962 1963 1969 1964

1973 1968 1975 1970

1979 1974 1980 1976

2 W oryginale autor poda³ te liczby do 1987 roku. Pozosta³e uaktualni³em sam. Przyp. t³um.
1984 1985 1986 1981

1990 1991 1997 1987

1996 1992

1998

1909 1904 1905

1915 1910 1911

1920 1921 1916

1926 1927 1922

1937 1932 1933

1943 1938 1939
4 5 6
1948 1949 1944

1954 1955 1950

1965 1960 1961

1971 1966 1967

1982 1977 1972

1993 1983 1978

1999 1988 1989

1994 1995
By móc popisywać się tą "kalendarzową" sztuczką musisz pamiętać jeszcze jedno. Jeśli
trafisz na rok przestępny i datę ze stycznia lub lutego, szukany dzień tygodnia wypadnie
wcześniej o jedną dobę niż to wyniknie z obliczeń. Na przykład szukasz dnia 15 lutego 1944
r. Liczbą roku jest 6. Dodajesz ją do liczby miesiąca 4, otrzymujesz 10. Po odjęciu 7 zostaje
3. Dodajesz 3 do 15 i odejmujesz wielokrotność 7, a więc 3+15-(2x7) = 4. Wypada środa, ale
ponieważ 1944 był rokiem przestępnym, szukanym dniem jest wtorek.
Ale powtarzam, robisz to tylko dla stycznia i lutego w roku przestępnym, który poznasz po
tym, że jego dwucyfrowa końcówka dzieli się bez reszty przez 4 (wyjątkiem był rok 1900).
Oto kolejne dwa przykłady:
2.06.1923
0 + 5 = 5
5 + 2 = 7
7 - 7 = 0
sobota
3.05.1996
2 + 1 = 3
3 + 3 = 6
piątek
Sprawdź teraz, czy sam potrafisz określić poniższe dni tygodnia dla następujących dat:
9 września 1906 r.
17 stycznia 1945 r.
20 stycznia 1996 r. (rok przestępny)
25 grudnia 1921 r.
Nie twierdzę, że metody tej nauczysz się w jednej chwili. Na pewno musisz poświęcić na
to trochę czasu i wysiłku, no, ale w końcu znasz to powiedzenie: pieczone gołąbki..., itd.
I na zakończenie. Jeśli system "wieloletni" odpowiada Ci bardziej niż ten opisany na
początku rozdziału, a chodzi Ci również o stronę praktyczną – możesz zapamiętać "liczbę
roku" tylko dla tych lat, które Cię interesują. Może to być np. rok poprzedni, obecny i przyszły.
Znając "liczby miesiąca" określisz każdy dzień tygodnia dla całej triady.
14
Rozdział 14
Jak zapamiętywać słowa w języku obcym i pojęcia abstrakcyjne
Im bardziej rzecz zrozumiała, tym łatwiej zatrzymać ją w pamięci; im bardziej
niezrozumiała, tym szybciej ulega zapomnieniu.
Baruch Spinoza
Możesz pomyśleć, że powyższy cytat nie świadczy o wyjątkowej błyskotliwości pana
Spinozy. Każdy wie, że jeśli coś jest zrozumiałe i logiczne, to łatwiej to zapamiętać. Prawda,
ale oczywistą dziś myśl Baruch Spinoza ubrał w słowa już w XVII wieku.
Jeśli trochę marudzę nad tą wypowiedzią, to tylko dlatego, że w tym jednym zdaniu
holenderski filozof ujął trafnie treść całej tej książki. Niemal wszystkie metody, którymi się tu
zajmuję, mają na celu właśnie to jedno: jak niezrozumiałe uczynić zrozumiałym. Pierwszy
przykład, który przychodzi na myśl, to przedstawiony już system zakładek. Liczby jako
zwykłe znaki, same w sobie nie są zrozumiałe; dzięki zakładkom zaczynają coś znaczyć.
Ale chyba najlepszym dowodem racji Spinozy jest nauka języka obcego, ściślej obcych
słówek. Słowo w obcym języku dla kogoś, kto tego języka nie zna, nic nie mówi, jest tylko
zbitką dźwięków bez znaczenia. Dlatego tak trudno je zapamiętać.
Aby to ułatwić, nauczę Cię, jak w podobnej sytuacji, a więc kiedy musisz zapamiętać coś,
co jest abstrakcyjne, nieuchwytne, niezrozumiałe, co wydaje się pozbawione sensu lub
trudne do zobrazowania, używać słów zastępczych. Czytaj ten rozdział uważnie, gdyż słowa
zastępcze pomogą Ci również zapamiętać nazwiska.

Powered by MyScript