Jeśli szczególnych emocji. Listę takich tematów nie wiąŜe się on z realizowanymi celami, zawiera tabela 10.1. emocja nie powstanie. Fakt, Ŝe w tej Nieco inne wymiary oceny poznaw- chwili w podpoznańskich lasach intensyw- czej wymienia Klaus Scherer (1998, nie topnieje śnieg, nie ma Ŝadnego związku s. 155-156). UwaŜa on, Ŝe w ocenie z moim celem, jakim jest ukończenie roz- uwzględniane są następujące właściwości działu 10 tej ksiąŜki. W związku z tym stymulaqi: 382 PSYCH0U3GIA P02NANIA 1) Nowość/nieoczekiwaność. ściwości, w których zakresie ocena poja- 2) Samoistna przyjemność. wia się w sposób automatyczny, jednostka 3) Istotność dla celu/potrzeby. nie musi zastanawiać się nad tym, czy 4) MoŜliwości zaradcze. jakiś bodziec jest bodźcem nowym, czy 5) Zgodność Ja z normami. Scherer zalicza teŜ zetknęła się z nim wcześniej; nie do nich normy społeczne, konwen musi teŜ zastanawiać się nad tym, czy cje kulturowe, oczekiwania osób zna bodziec jest przyjemny - po prostu czuje czących oraz uwewnętrznione normy tę przyjemność. Natomiast trzy pozostałe i standardy jednostki. właściwości uwzględniane w ocenie mają charakter „lazarusowski". Widoczne jest Dwa pierwsze z wymienionych wy- tu dąŜenie Scherera do znalezienia kom- miarów byty uwzględniane w badaniach promisu w dyskusji dotyczącej prymatu Zajonca i jego zwolenników. Są to wła- poznania bądź emocji. TABELA 10.1 Tematy relacyjne róŜnych emocji EMOCJA TEMAT Duma Podbudowanie poczucia własnej wartości dzięki dokonaniom lub osiągnięciu cenionego obiektu (samodzielnie lub przez kogoś, z kim się utoŜsamiamy) Gniew Zniewaga pomniejszająca „ja" i „moje" Lęk Stanie w obliczu niepewnego zagroŜenia egzystencjalnego Miłość Pozostawanie w związku z inną osobą lub takie pragnienie, zwykle, choć niekoniecznie, odwzajemniane Nadzieja Obawa, Ŝe będzie gorzej, i pragnienie, by było lepiej Poczucie winy Złamanie nakazu moralnego Smutek Doświadczenie nieodwracalnej straty Strach Konkretne, bezpośrednie i zniewalające zagroŜenie fizyczne Szczęście Dokonywanie postępów w osiąganiu jakiegoś celu Ulga Zanik stresującej niezgodności między rzeczywistym a poŜądanym stanem rzeczy Współczucie Poruszenie z powodu cudzego cierpienia i pragnienie niesienia pomocy Wstręt (metaforycznie) Bliskość lub wchłonięcie odstręczającego obiektu bądź idei Wstyd Efekt działań poniŜej osobistego ideału Zawiść Pragnienie posiadania tego, co ma ktoś inny Zazdrość Niechęć do osoby trzeciej z powodu jej szkodliwego wpływu na naszą relację z inną osobą Źródło: R. Lazarus, Uniwersalne zdarzenia poprzedzają ce emocje, w: P Ekman, R. Davidson (red.), Natura emocji (s. 148) PROCESY POZNAWCZE I PROCES* EMOCJONALNE 383 RównieŜ Nico Frijda (1998) przypisuje moŜe powstawać pośpiesznie, choć wy- analizie znaczenia podstawową rolę w wy- maga uwzględnienia ogromnego zakresu znaczaniu emocji. Podobnie jak Lazarus znaczeń, jeśli ma być nie tylko negatywna, (1998 b), uwaŜa on, Ŝe emocje powstają ale być określoną emocją gniewu, lęku, w wyniku napotkania zdarzeń ułatwiają- wstydu czy smutku; jeŜeli ma być nie cych lub utrudniających jednostce reali- tylko pozytywna, ale być określoną emocją zację jakiegoś celu. JednakŜe w uwagach radości, dumy czy miłości. ZwaŜywszy to Frijdy występuje jedna subtelna zmiana wszystko, podchodzę z duŜym sceptycy- w stosunku do poglądów Lazarusa. Dobrze zmem do uŜyteczności poszukiwania mi- to ilustruje następujący cytat: „W kaŜdym nimalnych poznawczych przesłanek emo- zakątku świata emocje są wzbudzane po- cji" (Lazarus, 1998 a, s. 189-190; podkre- jawieniem się afektywnie oznakowanych ślenie autora). zdarzeń, które utrudniają lub ułatwiają Jak współcześnie traktujemy tę dys- realizację motywów" (Frijda, 1998, s. 143). kusję? Po pierwsze, stanowiska głównych
|