Marketing i promocja Badania marketingowe Metodologie i techniki badań marketingowych; badania jakościowe - wykorzystują szeroki...

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
Ciąg dalszy przykładu z interfejsem IContainerJak już wspominałem, przykładowy program wykorzystuje dwie niezależne implementacje interfejsu IContainer...
»
zasady wykorzystywania przez telepracownika sprztu nienalecego do pracodawcy, a zapewnionego przez telepracownika...
»
W zaproponowanych w Planie działania na końcu rozdziału ćwicze­niach przedstawię ci kilka praktycznych, ciekawych sposobów utrwale­nia nowych technik...
»
Uzdrawianie duchoweWyniki badań nad duchowym uzdrawianiem świadomie omawiam w rozdziale poświęconym modlitwie Huny, ponie­waż uzdrawianie to nie jest...
»
* Bardzo wyrazistym przykładem wykorzystania zasady skojarzenia na naszym polskim poletku politycznym były wybory do "kontraktowego" parlamentu w 1989 roku, które...
»
prze¿ywa nasze upokarzanie go, oszukiwanie i wykorzystywanie jego naiwnej ufnoœci do naszych doros³ych, egoistycznych celów i cierpi, nie mog¹c sobie poradziæ z...
»
Komisja sprawuje nadzór w zakresie ujawniania i wykorzystywania informacji poufnej, manipulowania cenami papierów wartościowych, a także wchodzenia w...
»
producentom aparatury wykorzystywanie pól specjalnych do przechowywania informacji medycznych w niekompatybilnym formacie, z drugiej strony za mała,...
»
- sprzeciw wobec aparatu państwowego, postępu technicznego i tradycyjnych instytucji społecznych, - życie chwilą: „tu i teraz”, bez troszczenia się o...
»
Czarnoksięstwo jako dziedzina techniki? Trzeba będzie prze­analizować tę kwestię...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

Zaliczamy do nich:Zogniskowany wywiad grupowy, Grupy kreatywne, Indywidualne wywiady pogłębione, Obserwację. 
badania ilościowe - dostarczają "twardych" danych, opisują konsumentów, ich zachowania i postawy, badają związki przyczynowe, szacują szanse, śledzą zmiany w czasie. Do badań ilościowych należą: Wywiad kwestionariuszowy, Dzienniczek, Ankieta komputerowa (pytania prezentowane są respondentom na ekranie, a odpowiedzi wpisywane za pomocą klawiatury), Wywiad telefoniczny(respondent udziela odpowiedzi na pytania zadawane przez telefon), Ankieta pocztowa (kwestionariusze rozsyłane są drogą pocztową, tą samą drogą zwracają je respondenci) 
badania eksperymentalne -testy - są to badania w których pomiar i metody analiz są podobne jak w badaniach ilościowych. Pomiar przeprowadzany jest, aby zmierzyć wpływ bodźca. Wykorzystuje się niereprezentatywne próby celowe ( badaną grupę wybiera się ze względu na cechy istotne dla danego rodzaju eksperymentu lub testu) W badaniach marketingowych stosuje się testy: konceptu i produktu, akceptacji produktu, nazw i znaków handlowych, reklamy, symulowanej sprzedaży jak również analizę wrażliwości na cenę czy optymalizacje produktu. 
 
Firmy badawcze w Polsce
 
Początek lat dziewięćdziesiątych to okres rozwoju polskiego rynku usług marketingowych. Obecnie istnieje dość dobrze rozwinięta sieć profesjonalnych firm badawczych i reklamowych specjalizujących się w realizacji wszelkich usług marketingowych na zlecenie zainteresowanych przedsiębiorstw. Firmy te projektują badania, gromadzą, analizują i interpretują dane, aby pomóc kierownictwu w zrozumieniu otoczenia, zidentyfikowaniu problemów i sprzyjających sytuacji oraz w rozwoju i przeprowadzeniu działań na określonych rynkach. Przyczyną rozwoju tego typu firm było pojawienie się potrzeb informacyjnych oraz stosowanie koncepcji marketingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem, traktowanie badań jako elementu regularnego podejmowania decyzji marketingowych przez przedsiębiorców.
 
Poza instytucjami prowadzącymi badania na szczeblu centralnym (Główny Urząd Statystyczny, Instytut Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego), istnieje szereg firm komercyjnych prowadzących badania marketingowe na zlecenie.
Większość firm badawczych i innych firm marketingowych w Polsce to firmy typu full-service. Firmy te świadczą usługi w zakresie badań marketingowych, kształtowania produktu, polityki dystrybucji oraz promocji. Prowadzone przez te firmy badania marketingowe dotyczą szerokiego zakresu, czyli problemów związanych z rynkiem przedsiębiorstwa, jak i problemów istniejących wewnątrz przedsiębiorstw. Każde badanie kończy się opracowaniem wyników za pomocą programów komputerowych i ich prezentacją w formie raportu czy pokazu.
 
Wskaźnikiem stopnia wykorzystania badań marketingowych w przedsiębiorstwie jest wielkość wydatków ponoszonych na tego rodzaju działalność w ciągu roku. Budżety przeznaczone przez przedsiębiorstwa na badania marketingowe nie są w Polsce zbyt wysokie w porównaniu z innymi krajami. Przyczyną takiego stanu są wysokie ceny tych badań co dla szczególnie małych i średnich przedsiębiorstw stanowi największą barierę.
 
 
Współpraca z firmą badawczą
 
Większość firm marketingowych specjalizuje się w tak zwanych badaniach "ad hoc", tj. zlecanych przez konkretnego klienta i dostosowanych do jego specyficznych potrzeb. Dlatego też każdy projekt traktowany jest indywidualnie pod względem - doboru odpowiedniej metody, grupy docelowej czy techniki. Ma to bezpośredni wpływ na koszty poszczególnych badań, których ceny kształtują się od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych.
 
Firma, która chce zlecić przeprowadzenie badania powinna złożyć do firmy badawczej zapytanie ofertowe, które powinno zawierać:
 
zdefiniowany problem marketingowy;określenie celów badania i wyjaśnienie okoliczności jemu towarzyszących;specyfikacja problemów i pytań, na które badania mają udzielić odpowiedzi;opis populacji/grupy docelowej. 
Firma badawcza powinna przedstawić w odpowiedzi na ofertę klienta swoje
propozycje.
 
 
Oferta firmy powinna zawierać:
 
opis celów badania i tła;opis proponowanej metodologii i technik badawczych;opis próby i technik jej doboru oraz miejsca realizacji badania;cenę badania. 


Powered by MyScript