Zaliczamy do nich:Zogniskowany wywiad grupowy, Grupy kreatywne, Indywidualne wywiady pogłębione, Obserwację. badania ilościowe - dostarczają "twardych" danych, opisują konsumentów, ich zachowania i postawy, badają związki przyczynowe, szacują szanse, śledzą zmiany w czasie. Do badań ilościowych należą: Wywiad kwestionariuszowy, Dzienniczek, Ankieta komputerowa (pytania prezentowane są respondentom na ekranie, a odpowiedzi wpisywane za pomocą klawiatury), Wywiad telefoniczny(respondent udziela odpowiedzi na pytania zadawane przez telefon), Ankieta pocztowa (kwestionariusze rozsyłane są drogą pocztową, tą samą drogą zwracają je respondenci) badania eksperymentalne -testy - są to badania w których pomiar i metody analiz są podobne jak w badaniach ilościowych. Pomiar przeprowadzany jest, aby zmierzyć wpływ bodźca. Wykorzystuje się niereprezentatywne próby celowe ( badaną grupę wybiera się ze względu na cechy istotne dla danego rodzaju eksperymentu lub testu) W badaniach marketingowych stosuje się testy: konceptu i produktu, akceptacji produktu, nazw i znaków handlowych, reklamy, symulowanej sprzedaży jak również analizę wrażliwości na cenę czy optymalizacje produktu. Firmy badawcze w Polsce Początek lat dziewięćdziesiątych to okres rozwoju polskiego rynku usług marketingowych. Obecnie istnieje dość dobrze rozwinięta sieć profesjonalnych firm badawczych i reklamowych specjalizujących się w realizacji wszelkich usług marketingowych na zlecenie zainteresowanych przedsiębiorstw. Firmy te projektują badania, gromadzą, analizują i interpretują dane, aby pomóc kierownictwu w zrozumieniu otoczenia, zidentyfikowaniu problemów i sprzyjających sytuacji oraz w rozwoju i przeprowadzeniu działań na określonych rynkach. Przyczyną rozwoju tego typu firm było pojawienie się potrzeb informacyjnych oraz stosowanie koncepcji marketingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem, traktowanie badań jako elementu regularnego podejmowania decyzji marketingowych przez przedsiębiorców. Poza instytucjami prowadzącymi badania na szczeblu centralnym (Główny Urząd Statystyczny, Instytut Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego), istnieje szereg firm komercyjnych prowadzących badania marketingowe na zlecenie. Większość firm badawczych i innych firm marketingowych w Polsce to firmy typu full-service. Firmy te świadczą usługi w zakresie badań marketingowych, kształtowania produktu, polityki dystrybucji oraz promocji. Prowadzone przez te firmy badania marketingowe dotyczą szerokiego zakresu, czyli problemów związanych z rynkiem przedsiębiorstwa, jak i problemów istniejących wewnątrz przedsiębiorstw. Każde badanie kończy się opracowaniem wyników za pomocą programów komputerowych i ich prezentacją w formie raportu czy pokazu. Wskaźnikiem stopnia wykorzystania badań marketingowych w przedsiębiorstwie jest wielkość wydatków ponoszonych na tego rodzaju działalność w ciągu roku. Budżety przeznaczone przez przedsiębiorstwa na badania marketingowe nie są w Polsce zbyt wysokie w porównaniu z innymi krajami. Przyczyną takiego stanu są wysokie ceny tych badań co dla szczególnie małych i średnich przedsiębiorstw stanowi największą barierę. Współpraca z firmą badawczą Większość firm marketingowych specjalizuje się w tak zwanych badaniach "ad hoc", tj. zlecanych przez konkretnego klienta i dostosowanych do jego specyficznych potrzeb. Dlatego też każdy projekt traktowany jest indywidualnie pod względem - doboru odpowiedniej metody, grupy docelowej czy techniki. Ma to bezpośredni wpływ na koszty poszczególnych badań, których ceny kształtują się od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Firma, która chce zlecić przeprowadzenie badania powinna złożyć do firmy badawczej zapytanie ofertowe, które powinno zawierać: zdefiniowany problem marketingowy;określenie celów badania i wyjaśnienie okoliczności jemu towarzyszących;specyfikacja problemów i pytań, na które badania mają udzielić odpowiedzi;opis populacji/grupy docelowej. Firma badawcza powinna przedstawić w odpowiedzi na ofertę klienta swoje propozycje. Oferta firmy powinna zawierać: opis celów badania i tła;opis proponowanej metodologii i technik badawczych;opis próby i technik jej doboru oraz miejsca realizacji badania;cenę badania.
|