fNic bardziej mylnego - nie umysłowe odpowiedniki. jest to ani proces prosty, ani całkowicie Bodziec dystalny, czyli bodziec dzia- automatyczny, ani teŜ nie dostarcza nam łający z pewnej odległości, to dowolny bo- dokładnego i wiernego obrazu środowiska. dziec poza organizmem oddziałujący na na- Z tym, Ŝe spostrzeganie nie daje pełnego sze narządy zmysłowe. W trakcie pisania obrazu środowiska, pewien psycholog ze- tego tekstu mam do czynienia z dwiema tknął się w czasie spaceru ze swoim grupami bodźców dystalnych - z bodźcami synkiem. Chłopiec - wówczas czteroletni wzrokowymi i bodźcami słuchowymi. Dy- - powiedział: „Zobacz, jaką dziurę ma ta stalne bodźce wzrokowe to kartka papieru pani na kolanie". W odpowiedzi usłyszał: i czarny pisak w prawej ręce, słuchowe „Dziura, jaka dziura, nic nie widzę". Oj- bodźce dystalne zaś to muzyka Preisnera, ciec faktycznie nie mógł widzieć dziury, dobiegająca z głośników. poniewaŜ spoglądał na tę panią z zupełnie Bodziec proksymalny to bodziec po- innego punktu widzenia niŜ syn. Ten pro- jawiający się w bezpośrednim kontakcie sty przykład pokazuje, jak zmiana perspek- bodźca dystalnego z narządem zmysło- tywy w sensie fizycznym modyfikuje to, wym. Kartka papieru, czarny pisak i ręka co spostrzegamy. MoŜemy równieŜ mówić tworzą obraz siatkówkowy. Choć z fizycz- 0 zmianie perspektywy psychologicznej. nego punktu widzenia obraz ten przypo- Wtedy spostrzeganie moŜe być w znacz mina rzeczywiste bodźce - jest to ob- nym stopniu modyfikowane przez motywy raz odwrócony i pomniejszony - to, jak 1 emocje; w szczególności ujawnia się to powiada Neisser (1978 a), nie jest on w spostrzeganiu społecznym. obrazem do oglądania ani do podziwia- Proces spostrzegania jest procesem nia. Analogicznie przedstawia się sprawa tworzenia reprezentacji przedmiotu na w wypadku przepięknej muzyki Preisnera podstawie informacji otrzymanych z narzą- - dźwięki dochodzące z głośników wy- SPOSTRZEGANIE 33 wolują drgania błony bębenkowej, a dalej Ŝenie. Oznacza ono obraz przedmiotu - kostek ucha środkowego: młoteczka, ko- obraz wszystkich dostępnych cech, re- wadełka i strzemiączka, by w końcu pobu- jestrowanych za pośrednictwem róŜnych dzić włókna błony podstawowej ucha we- zmysłów. Kiedy spoglądam komuś w oczy, wnętrznego. Dźwięki o róŜnej wysokości widzę nie tylko piwny kolor ich tęczówek, powodują pobudzenie róŜnych części tej ale teŜ ich wielkość i oprawę, a więc rzęsy błony (Wortman, Loftus, Marshall, 1985). i brwi, a takŜe makijaŜy SpostrzeŜenie Ale przecieŜ pobudzenie błony podstawo- - według wspomnianego wcześniej Hebba wej nie jest tym samym co muzyka, której - jest efektem aktywności pól czuciowych słucham. Jestem nawet szczęśliwy, Ŝe nie kory mózgowej, które odebrały informacje słyszę impulsów powstających w błonie pochodzące z róŜnych zmysłów i połączyły podstawowej. je w całość. Mózg musi skądś wiedzieć, WraŜenie to odzwierciedlenie elemen- Ŝe informacje zawarte w spostrzeŜeniu tarnej cechy zmysłowej zarejestrowanej odnoszą się do jednego przedmiotu, a nie w wyniku odbioru danych sensorycznych. pochodzą z róŜnych przedmiotów. _Łącze- Hebbj[1969) powiada, Ŝe_wraŜenie_lg_ak: nie róŜnych wraŜeń ze sobą jest wynikiem tywność dróg wstępujących, biegnących od percepcyjnego uczenia się. Podczas tego narządów zmysłowych. Poszczególne wra- procesu wielokrotnie przekonujemy się, Ŝenia są od siebie izolowane. Przykładowo, Ŝ wraŜenie barwy jest niezaleŜne od wraŜe- e róŜne cechy współwystępują ze sobą, nia wielkości. Warto dodać, Ŝe wraŜenia, a zmiana w zakresie jednej cechy jest które wyodrębniamy jako subiektywnie skoordynowana ze zmianą innych cech. pierwotne, nie muszą mieć swoich fizjo- Przykładowo, jeśli widzę ruch oczu, które
|