SZEŚĆ ŚWIATÓW CYKLICZNEJ EGZYSTENCJIWedług nauk buddyjskich, istnieje sześć światów (loka*) egzystencji, w których przebywają wszystkie...

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
wszystkim, dał mu przeto taką kurę, na którą, kiedy zawołać: – Kurko, kurko! znieś mi złote jajko! – w istocie złote znosiła jajko...
»
Tworząc kod obsługi zasad biznesowych dobrą praktyką jest tworzenie funkcji obsługi wszystkich zasad...
»
każdy zauważył, że nie wszystkie powierzchnie są płaskie! Można tworzyć przybliżenia takich powierzchni, stosując płaskie wielokąty, ale...
»
Wejrzyj na mnie, broń mnie od zasadzek nieprzyjaciół widzialnych i niewidzialnych, wspomagaj mnie we wszystkich moich potrzebach, pocieszaj w cierpieniach mego...
»
Dlatego marzyła, żeby żyć wiecznie w legendzie, jak Ans-set, i zadała sobie wiele trudu, żeby dowiedzieć się o nim wszystkiego, co tylko możliwe...
»
 Z tego wszystkiego wyłania się inny interesujący problem: w jaki sposób wyzwania - takie jak rozlew krwi, rewolucja czy inny wstrząs - pomagają nam...
»
Silne stronyDo silnych stron firmy NETKOM mających wpływ na wybór strategii działania zaliczyć trzeba przede wszystkim:szeroki asortyment usług; firma...
»
Zawsze, gdy wracała od swej siostry Nesty, mieszkającej w San Francisco, liczyła z okna samolotu wszystkie te turkusowe baseny pływackie, które zdobiły Dolinę,...
»
— Wszystko w porządku? — Jane podeszła szybko, przed fotelem Adriana, do łóżka męża...
»
Vendôme z powodu rozmiarów swego cokołu, trzon kolumny jest z jednego kawała granitu, największy z wszystkich, jakie wykonała kiedykolwiek ludzka ręka...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

Są to światy bogów, półbogów, ludzi, zwie­rząt, głodnych duchów i istot piekielnych. Zasadniczo sta­nowią one sześć wymiarów świadomości, sześć możliwych sfer doświadczania. Manifestują się również w każdym z nas jako sześć negatywnych emocji: jako gniew, chciwość, igno­rancja, zazdrość, duma oraz przyjemne rozproszenie (jest to stan emocjonalny, na który w równej mierze składa się pięć pozostałych negatywnych uczuć, harmonijnie zrównoważo­nych). Owych sześć światów nie stanowi jednak jedynie sze­ściu kategorii doświadczenia emocjonalnego, lecz są to rów­nież faktyczne światy, w których rodzą się istoty, tak jak my urodziliśmy się w świecie ludzi, a lew w świecie zwierząt. Każdy z tych światów można uznać za pewien ciąg doświad­czeń. Na świat piekielny składają się na przykład zarówno we­wnętrzne doświadczenia emocjonalne gniewu i nienawiści, za­chowania pochodzące z gniewu (walka i wojny), instytucje (np. wojsko) i formy nietolerancji (np. rasowej) oparte na nienawi­ści, jak i rzeczywisty świat, w którym żyją istoty. Nazwą obej­mującą całość tych wymiarów doświadczania - od pojedyn­czego uczucia do faktycznego świata - jest “piekło". Podobnie jak sny, światy te są również manifestacją śla­dów karmicznych, jednak tutaj są to zbiorowe ślady karmicz­ne, a nie indywidualne, jak to było w przypadku snów. Po­nieważ istoty nagromadziły podobną karmę, przeżywają podobne doświadczenia w każdym ze światów, tak jak my dzielimy wspólne doświadczenia z innymi ludźmi. Wspólna karma tworzy ciała, zmysły oraz zdolności umysłowe, po­ zwalające istotom dzielić określone potencjały i kategorie do­świadczenia, zamykając zarazem dostęp do innych doświad­czeń. Psy na przykład mogą słyszeć dźwięki, których nie sły­szą ludzie, którzy z kolei mogą posługiwać się językiem niedostępnym dla psów. Chociaż światy te wydają się odrębne i trwałe - tak jak przejawia się świat, w którym żyjemy- są w swej istocie po­dobne do snu i pozbawione rzeczywistej formy. Przenikają się nawzajem, a my związani jesteśmy z każdym z nich. No­simy w sobie bowiem nasiona odrodzenia w innych świa­tach, a kiedy przeżywamy różne uczucia, doświadczamy wła­ściwości i cierpienia panującego w innych światach egzystencji. Kiedy na przykład opanowuje nas egocentryczna duma lub pełna gniewu zawiść, doświadczamy stanów charakterystycz­nych dla świata półbogów. Czasami w ludziach przeważa jeden, właściwy dla nich, wymiar doświadczenia - bardziej zwierzęcy, bardziej przypo­minający świat głodnych duchów, świat bogów czy też pół­bogów Jest to dominująca cecha ich charakteru i można ją rozpoznać w ich sposobie mówienia, poruszania się oraz w związkach z innymi ludźmi. Być może znamy osoby, któ­re wydają się złapane w sidła świata głodnych duchów: nigdy nie mają dość, zawsze chcą więcej wszystkiego - od przyja­ciół, otoczenia, życia - ale nigdy nie znajdują zadowolenia. Może znamy również kogoś, kto przypomina istotę piekiel­ną-gniewny, gwałtowny, wzburzony, opętany jakimś obłę­dem. Najczęściej jednak ludzie mają w sobie aspekty wszyst­kich sześciu wymiarów świadomości.

Powered by MyScript