130  131 132 XIII...

Linki

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

ORGANIZACJE DZIAŁAJĄCE NA RZECZ DZIECI
ZE SPECYFICZNYMI TRUDNOŚCIAMI W UCZENIU SIĘ
CZYTANIA I PISANIA
1. Jakie organizacje zajmują się pomocą dla dzieci dyslektycznych i od kiedy działają?
Jedną z najstarszych jest Orton Dyslexia Society, czyli Towarrystwo
Dysleksji im. Ortona. Powstało ono w 1949 roku w Stanach Zjednoczonych, założone po śmierci Samuela Ortona, przez jego uczniów.
Samuel Orton (1879-1948), lekarz psychiatra, uważany jest za
"ojca
terapii pedagogicznej", a to z tej racji, że skupiał wokót siebie pedagogów i inspirował ich do stworzenia pierwszych programów terapeutycznych dla tych dzieci.
2. Jakie stowarzyszenia działają w Europie?
W 1987 roku przedstawiciele towarzystw dysleksji z ośmiu krajów Europy: Belgii, Danii, Francji, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Holandii i RFN
zdecydowali się potączyć swe wysiłki na rzecz pomocy osobom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania. Tak powstało międzynarodowe "stowarzyszenie" European Dyslexia Association (EDA), czyli Europejskie Towarrystwo Dysleksji, które obecnie
zrzesza rodziców dzieci dyslektycznych i profesjonalistów z 15
krajów
Europy. Od 1988 roku Towarzystwo wydaje czasopismo "Euro News Dyslexia", które ukazuje się w trzech językach jednocześnie: francu-skim, angielskim i niemieckim.
3. Jakie są cele Europejskiego Towarzystwa Dysleksji?
Jest ich kilka:
- wspomaganie i rozwijanie specjalnych form pomocy dla dzieci dyslektycznych; pomaganie im r integracji do środowiska szkolnego,
społecznego i kulturowego,
- wspieranie przy wspótpracy rodziców, nauczycieti i innych profesjonalistów wszelkich działań na rzecz dzieci ze specyficznymi trudno-98
ściami w uczeniu się,
133
1
- publikowanie najnowszych informacji na temat dysleksji i wymiana
publikacji pomiędzy zrzeszonymi towarzystwami,
- promowanie badań nad etiologią, rozwijaniem metod profilaktyki, diagnozy i terapii,
- prowadzenie badań porównawczych w różnych krajach Europy i porównywania różnych systemów kształcenia dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w tych krajach,
- wpółpraca o zasięgu światowym z organizacjami, które mają podobny przedmiot badań,
- organizowanie konferencji i informowanie o mających się odbyć konferencjach.
Najnowszą inicjatywą Europejskiego Towarrystwa Dysleksji jest ustanowienie roku 1993 Międrynarodowym Rokiem Wczesnego Rozpoznawania Dysleksji. W tym okresie we wszystkich zrzeszonych krajach odbywają się liczne akcje popularyzujące problem specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.
4. Jak powstało Polskie Towarrystwo Dysleksji?
We wrześniu 1990 - w Międrynarodowym roku Czytania i Pisania -
odbył się w Aachen (RFN) I Europejski Kongres Dysleksji, zorganizowany przez EDA, na który zostalam zaproszona jako reprezentant Polski w celu przedstawienia stanu opieki nad dziećmi dyslektycznymi
w Polsce. Spotkanie to stało się dla mnie inspiracją do założenia Polskiego Towarrysriva Dysleksji, cryli Towarrystwa Pomocy Ozieciom
i Mlodziery ze Specjalnymi Trudnościami w Uczeniu się. W grudniu 1990 roku zorganizowałam pierwsze spotkanie rodziców dzieci dyslektycznych i profesjonalistów, które zapoczątkowało dzialalność Towarzystwa. W maju 1991 roku Polskie Towarrysrivo Dysleksji zostało zarejestrowane jako organizacja o zasięgu ogólnopolskim, a następnie
stato się członkiem rzeczywistym Europejskiego Towarrysriva Dysleksji.
5. Czym zajmuje się i kogo zrzesza Polskie Towarrystwo Dysleksji?
W statucie Polskiego Towarrystwa Dysleksji sformułowany jest główny cel dziatania tego stowarzyszenia: "Polskie Towarrystwo Dysleksji-Towarrystwo Pomocy Dzieciom i Młodzieży ze Specjalnymi Trudnościami w Uczeniu się... jest stowarzyszeniem zrzeszającym osoby fizyczne. Towarzystwo prowadzi rożne formy dziatalności na rzecz 134
pomocy edukacyjnej i diagnostyczno-terapeutycznej dzieciom i młodzieży ze specjalnymi trudnościami w uczeniu się, a w szczególności w czytaniu i pisaniu, ich rodzicom i nauczycielom" (rozdz. I, 1) Polskie
99
Towarzystwo Dysleksji zrzesza rodziców dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz profesjonalistów: psychologów i pedagogów (nauczycieli-terapeutów), którzy pracują na rzecz tych dzieci. Polskie Towarrysiwo Dysleksji ma więc charakter
ruchu spotecznego.
Członkiem PTD może zostać osoba, która złoży deklarację, zobo-wiązując się do działania na rzecz realizacji celów Towarzystwa oraz opłaci składki członkowskie.
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub instytucja, która zadeklaruje na cele towarzystwa pomoc finansową lub rzeczową.

Powered by MyScript