ORGANIZACJE DZIAŁAJĄCE NA RZECZ DZIECI
ZE SPECYFICZNYMI TRUDNOŚCIAMI W UCZENIU SIĘ
CZYTANIA I PISANIA
1. Jakie organizacje zajmują się pomocą dla dzieci dyslektycznych i od kiedy działają?
Jedną z najstarszych jest Orton Dyslexia Society, czyli Towarrystwo
Dysleksji im. Ortona. Powstało ono w 1949 roku w Stanach Zjednoczonych, założone po śmierci Samuela Ortona, przez jego uczniów.
Samuel Orton (1879-1948), lekarz psychiatra, uważany jest za
"ojca
terapii pedagogicznej", a to z tej racji, że skupiał wokót siebie pedagogów i inspirował ich do stworzenia pierwszych programów terapeutycznych dla tych dzieci.
2. Jakie stowarzyszenia działają w Europie?
W 1987 roku przedstawiciele towarzystw dysleksji z ośmiu krajów Europy: Belgii, Danii, Francji, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Holandii i RFN
zdecydowali się potączyć swe wysiłki na rzecz pomocy osobom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania. Tak powstało międzynarodowe "stowarzyszenie" European Dyslexia Association (EDA), czyli Europejskie Towarrystwo Dysleksji, które obecnie
zrzesza rodziców dzieci dyslektycznych i profesjonalistów z 15
krajów
Europy. Od 1988 roku Towarzystwo wydaje czasopismo "Euro News Dyslexia", które ukazuje się w trzech językach jednocześnie: francu-skim, angielskim i niemieckim.
3. Jakie są cele Europejskiego Towarzystwa Dysleksji?
Jest ich kilka:
- wspomaganie i rozwijanie specjalnych form pomocy dla dzieci dyslektycznych; pomaganie im r integracji do środowiska szkolnego,
społecznego i kulturowego,
- wspieranie przy wspótpracy rodziców, nauczycieti i innych profesjonalistów wszelkich działań na rzecz dzieci ze specyficznymi trudno-98
ściami w uczeniu się,
133
1
- publikowanie najnowszych informacji na temat dysleksji i wymiana
publikacji pomiędzy zrzeszonymi towarzystwami,
- promowanie badań nad etiologią, rozwijaniem metod profilaktyki, diagnozy i terapii,
- prowadzenie badań porównawczych w różnych krajach Europy i porównywania różnych systemów kształcenia dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w tych krajach,
- wpółpraca o zasięgu światowym z organizacjami, które mają podobny przedmiot badań,
- organizowanie konferencji i informowanie o mających się odbyć konferencjach.
Najnowszą inicjatywą Europejskiego Towarrystwa Dysleksji jest ustanowienie roku 1993 Międrynarodowym Rokiem Wczesnego Rozpoznawania Dysleksji. W tym okresie we wszystkich zrzeszonych krajach odbywają się liczne akcje popularyzujące problem specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.
4. Jak powstało Polskie Towarrystwo Dysleksji?
We wrześniu 1990 - w Międrynarodowym roku Czytania i Pisania -
odbył się w Aachen (RFN) I Europejski Kongres Dysleksji, zorganizowany przez EDA, na który zostalam zaproszona jako reprezentant Polski w celu przedstawienia stanu opieki nad dziećmi dyslektycznymi
w Polsce. Spotkanie to stało się dla mnie inspiracją do założenia Polskiego Towarrysriva Dysleksji, cryli Towarrystwa Pomocy Ozieciom
i Mlodziery ze Specjalnymi Trudnościami w Uczeniu się. W grudniu 1990 roku zorganizowałam pierwsze spotkanie rodziców dzieci dyslektycznych i profesjonalistów, które zapoczątkowało dzialalność Towarzystwa. W maju 1991 roku Polskie Towarrysrivo Dysleksji zostało zarejestrowane jako organizacja o zasięgu ogólnopolskim, a następnie
stato się członkiem rzeczywistym Europejskiego Towarrysriva Dysleksji.
5. Czym zajmuje się i kogo zrzesza Polskie Towarrystwo Dysleksji?
W statucie Polskiego Towarrystwa Dysleksji sformułowany jest główny cel dziatania tego stowarzyszenia: "Polskie Towarrystwo Dysleksji-Towarrystwo Pomocy Dzieciom i Młodzieży ze Specjalnymi Trudnościami w Uczeniu się... jest stowarzyszeniem zrzeszającym osoby fizyczne. Towarzystwo prowadzi rożne formy dziatalności na rzecz 134
pomocy edukacyjnej i diagnostyczno-terapeutycznej dzieciom i młodzieży ze specjalnymi trudnościami w uczeniu się, a w szczególności w czytaniu i pisaniu, ich rodzicom i nauczycielom" (rozdz. I, 1) Polskie
99
Towarzystwo Dysleksji zrzesza rodziców dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz profesjonalistów: psychologów i pedagogów (nauczycieli-terapeutów), którzy pracują na rzecz tych dzieci. Polskie Towarrysiwo Dysleksji ma więc charakter
ruchu spotecznego.
Członkiem PTD może zostać osoba, która złoży deklarację, zobo-wiązując się do działania na rzecz realizacji celów Towarzystwa oraz opłaci składki członkowskie.
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub instytucja, która zadeklaruje na cele towarzystwa pomoc finansową lub rzeczową.
|