Pod tym względem zachodzi różnica w porównaniu z przedstawioną poprzednio odpo- wiedzialnością z art. 429 KC, gdzie powierzający czynność sam odpowiada za winę w wyborze, i to bez względu na winę wykonawcy. Jest to poważne ograniczenie odpowiedzialności zwierzchnika, jeśli się weźmie pod uwagę fakt, iż na poszkodowanym spoczywa ciężar dowodu winy bezpośredniego sprawcy szkody (podwładnego). Jednakże praktyka w istotnej mierze łagodzi te konsekwencje, przyjmując na podstawie domniemań faktycznych istnienie winy w razie wykazania bezprawnego działania sprawcy (podwładnego). Widoczne jest to zwłaszcza w konstrukcji tzw. winy anonimowej, która właściwie uniemożliwia analizę psychicznej sfery działającego podmiotu. =522= Jeżeli jednak okaże się, że podwładnemu, który wyrządził szkodę, nie można przypisać winy, bo jest np. niepoczytalny, wówczas poszkodowany może żądać odszkodowania od powierzającego czynność na zasadzie winy w wyborze (art. 429 KC). =523= Z uwagi na to, że odpowiedzialność zwierzchnika uzależniona jest od odpowiedzialności bezpośredniego wykonawcy, z reguły obaj ponoszą solidarną odpowiedzialność wobec poszkodowanego (art. 441 KC). Jednakże ta ogólna reguła kodeksowa zostaje w istotnej mierze ograniczona przede wszystkim przez art. 120 KP. Zgodnie z ustaloną w tym względzie judykaturą Sądu Najwyższego, pracownik nie odpowiada wobec osoby trzeciej za szkodę wyrządzoną jej z winy nieumyślnej. Dopiero po naprawieniu szkody wyrządzonej osobie trzeciej przez pracownika przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych zakładowi pracy przysługuje roszczenie regresowe wobec pracownika, który ją wyrządził, jeżeli istnieją podstawy odpowiedzialności odszkodowawczej tego pracownika względem zakładu pracy. W myśl art. 119 § 1 KP. odpowiedzialność ta w razie nieumyślnego wyrządzenia szkody nie może przewyższać trzymiesięcznego wynagrodzenia pracownika (uchw, połączonych izb: Izby Cywilnej i Administracyjnej oraz Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z 12.4.1989 r.; opubl. OSN 1989, poz. 128). Natomiast zwierzchnik nie może zwolnić się od odpowiedzialności dowodem braku winy w nadzorze. Ekskulpacja jest wyłączona ze względu na to, że odpowiada on na zasadzie ryzyka - za sam skutek - a nie na zasadzie winy. § 18. Odpowiedzialność Skarbu Państwa i samorządu terytorialnego za funkcjonariuszy I. Uwagi wprowadzające =525= Pogląd, że państwo ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą za szkody wyrządzone obywatelom w związku z wykonywaniem swych funkcji władczych (publicznych) długo i opornie torował sobie drogę, zanim ostatecznie znalazł uznanie w ustawie z 15.11.1956 r. o odpowiedzialności państwa za szkody wyrządzone przez funkcjonariuszy państwowych (Dz.U. Nr 54, poz. 243). Uchwalenie tej ustawy było ważnym wydarzeniem w dziejach rozwijania systemu ochrony praw obywateli. Ustawa ta została uchylona wraz z wejściem w życie Kodeksu cywilnego, a jej postanowienia znalazły się w art. 417-421 Kodeksu cywilnego. Mimo że Kodeks cywilny przejął postanowienia ustawy z 1956 r., ich nowe usytuowanie wywołało szereg poważnych wątpliwości interpretacyjnych. Zostały one rozstrzygnięte w wytycznych wymiaru sprawiedliwości i praktyki sądowej z 15.11.1971 r.; opubl. OSN 1971, poz. 59. Wytyczne te nadal stanowią wyraz ustalonej judykatury, chociaż straciły swój dawniej wiążący charakter. W świetle tej wykładni art. 417 i n. KC konstruują odrębną i samodzielną podstawę odpowiedzialności wspomnianych osób prawnych za szkodę wyrządzoną przez ich funkcjonariuszy, jeżeli spełnione zostaną określone przesłanki. W konsekwencji do odpowiedzialności tej nie znajduje zastosowania art. 416 KC dotyczący odpowiedzialności osób prawnych ani przepisy art. 425, 429 i 430 KC regulujące odpowiedzialność za cudze czyny. II. Podmiotowy zakres odpowiedzialności 1. Odpowiedzialność Skarbu Państwa =525= Skarb Państwa odpowiada, jeżeli szkodę wyrządził funkcjonariusz państwowy (art. 417 § 1 KC). Pojęcie to zostało na użytek omawianej obecnie instytucji bliżej określone w art. 417 § 2 KC i to w sposób bardzo szeroki. Obejmuje ono bowiem: 1) pracowników organów władzy państwowej, bez względu na zajmowane stanowiska i przysługujący im zakres władzy (np. organ administracyjny, nauczyciel, policjant, personel państwowej służby zdrowia) oraz sędziów, prokuratorów i żołnierzy sił zbrojnych; 2) osoby powoływane w drodze wyboru do organu państwowego (np. posłowie, senatorowie, ławnicy); 3) osoby działające "na zlecenie" (nie tylko w cywilistycznym, ale i admini- stracyjnym tego słowa znaczeniu) organów władzy, administracji lub gospodarki w przypadkach, gdy odpowiednie przepisy prawne upoważniają wspomniane organy do zlecenia określonego działania (np. wezwany przez policjanta przechodzień do pomocy w zatrzymaniu uciekającego przestępcy, obywatele uczestniczący w zwalczaniu klęsk żywiołowych). 2. Odpowiedzialność państwowych osób prawnych =526= Jeżeli szkoda została wyrządzona przez funkcjonariusza państwowej osoby prawnej, odpowiedzialność za szkodę ponosi zamiast Skarbu Państwa, ta osoba prawna (art. 420 KC). Przepis ten stanowi reminiscencję dawnego ustroju, gdzie funkcje publiczne państwa, a w konsekwencji funkcjonariusze państwowych osób prawnych byli uznawani za funkcjonariuszy państwowych. Przy takim założeniu wyraźne wskazanie w przepisie prawnym, że za szkodę wywołaną przez
|