Stały się one głównym instrumentem realizacji zadań państwa. Nie tyle chroniły porządek i stały na straży bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, ile służyły terroryzowaniu społeczeństwa i wymuszaniu jego posłuszeństwa oraz zapewniały uległość pozostałych organów państwowych. Organizowały i przeprowadzały zbrodnicze prześladowania rzeczywistych i domniemanych przeciwników ustroju. Wobec anektowanych ziem polskich Związek Radziecki nie przestrzegał norm prawa międzynarodowego określającego uprawnienia organów państwa zwycięskiego na terytorium państwa podbitego. Uznał, że z chwilą opanowania całego terytorium Polski przez wojska niemieckie i radzieckie państwo polskie przestało istnieć i dlatego przysługują mu suwerenne prawa do zagarniętych ziemi. Uwzględniając pretensje Litwy do Wileńszczyzny rząd radziecki odstąpił jej, w układzie podpisanym 10 października 1939 r., zachodnią część woj. wileńskiego wraz z Wilnem w zamian za wyrażenie zgody na zawarcie układu o wzajemnej pomocy i udostępnieniu Armii Radzieckiej baz wojskowych na jej terytorium. Obszar ten wynosił 6880 km2 i liczył ok. pół miliona mieszkańców. Pozostałe tereny zostały decyzjami administracyjnymi włączone do Białoruskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej i Ukraińskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej. Na obszarach włączonych do obydwu republik radzieckich zarządzone zostały wybory do zgromadzeń ludowych Zachodniej Białorusi i Zachodniej Ukrainy. Prawo głosowania przyznane zostało wszystkim mieszkańcom, którzy ukończyli 18 lat. Prawo wysuwania kandydatów przysługiwało komitetom wiejskim i miejskim, zakładom pracy i instytucjom społecznym kontrolowanym przez radzieckie organy administracji. Organizacje polskie ani grupy obywateli nie mogły zgłaszać kandydatów. Wyborom towarzyszyła hałaśliwa i kłamliwa propaganda oraz terror fizyczny stosowany wobec osób propagujących ich bojkot. Prowadziło to do paraliżowania wszelkiego oporu społeczeństwa, które w obawie przed represjami wzięło w olbrzymiej większości udział w głosowaniu. Wybrane zgromadzenia, w łonie których znalazła się nieliczna grupa komunistów polskich, zwołane do Białegostoku i Lwowa, podjęły uchwały o włączeniu tych obszarów do republik białoruskiej i ukraińskiej. Jednocześnie obydwa zgromadzenia wysłały kilkunastoosobowe delegacje na posiedzenie Rady Najwyższej ZSRR. Na sesji, która odbyła się w dniach 31 października - 2 listopada 1939 r. Rada Najwyższa ZSRR podjęła uchwałę o włączeniu anektowanych ziem polskich do BSRR i USRR. Podczas obrad przewodniczący Rady Komisarzy Ludowych W. Mołotow wygłosił przemówienie, w którym uzasadniał decyzję władz radzieckich dotyczącą agresji na Polskę. Powiedział, że uderzenie na Polskę Armii Niemieckiej a potem Armii Czerwonej wystarczyło, by nic nie zostało z tego pokracznego bękarta traktatu wersalskiego, żyjącego kosztem uciemiężonych narodów niepolskich. Tłumaczył, że Armia Czerwona wkroczyła dopiero wówczas, gdy państwo polskie przestało istnieć, a rząd radziecki zmuszony był udzielić pomocy braciom jednej krwi, Ukraińcom i Białorusinom, i wyzwolić ich od ucisku polskich obszarników i kapitalistów. Tenor jego przemówienia wyrażał kierunek ówczesnej polityki radzieckiej w sprawie polskiej. 124. Następstwa prawne aneksji. Po uchwale Rady Najwyższej ZSRR rozciągnięto na anektowane ziemie polskie ustawodawstwo radzieckie, co było równoznaczne z utratą mocy obowiązującej prawa polskiego. Nie wydano żadnych przepisów przechodnich, określających relacje między stosunkami prawnymi regulowanymi przez prawo polskie i prawo radzieckie. Formalnie dopiero po decyzjach Rady Najwyższej ZSRR rozciągnięto na anektowane ziemie organizację administracji i sądownictwa radzieckiego, aczkolwiek w praktyce już w pierwszych dniach po aneksji przystąpiono do ich tworzenia. Ważniejsze stanowiska w administracji i sądownictwie, a przede wszystkim w aparacie bezpieczeństwa obsadzono ludźmi przysłanymi z ZSRR. Uchwałami zgromadzeń ludowych przeprowadzono konfiskatę ziemi obszarniczej i oddano ją do użytkowania ludności bezrolnej i małorolnej. Wkrótce rozpoczęto tworzenie kołchozów. Dokonano również nacjonalizacji zakładów przemys- łowych, banków, domów wielorodzinnych, większych sklepów, restauracji. Pozostawiono w rękach prywatnych zakłady rzemieślnicze. Majątek państwa polskiego przejęty został przez państwo radzieckie. Wobec polskich instytucji oświatowych i kulturalnych prowadzono początkowo zróżnicowaną politykę, wynikającą z braku jasno określonego kierunku działania. Szybko jednak zaczęły przeważać w niej posunięcia restrykcyjne i represyjne. Podjęły działalność szkoły polskie obok rozbudowywanych ukraińskich, białoruskich, rosyjskich i żydowskich. Stopniowo liczbę szkół polskich ograniczano, zastępując je ukraińskimi i białoruskimi. Od razu wprowadzono zmiany w nauczaniu takich przedmiotów jak historia, geografia, język polski. Z programów nauczania usunięto naukę religii. Do wszystkich typów szkół wprowadzono język rosyjski, historię i geografię ZSRR oraz naukę o konstytucji. Wyższe uczelnie lwowskie wznowiły działalność, ale już jako uczelnie ukraińskie. Na wykładowców wywierano presję, by wykładali w języku rosyjskim lub ukraińskim. Pośpiesznie zmieniano programy studiów. Zlikwidowano Wydział Teologii Katolickiej, wiele katedr na wydziałach humanistycznych. Rozwiązano polskie towarzystwa naukowe, kulturalne, oświatowe, organizacje sportowe. Likwidowano nie tylko polskie, ale również ukraińskie i białoruskie a także żydowskie wydawnictwa i prasę. Ich majątek ulegał konfiskacie. W Białymstoku i Lwowie działały teatry polskie. Utworzono też nowe czasopisma polskie obok ukraińskich i białoruskich, które stały się wyłącznie przekaźnikiem stanowiska i poglądów władz radzieckich wobec tych grup ludności. Działalność kościołów ograniczono do spraw kultu. Zamknięto seminaria duchowne, zlikwidowano organizacje kościelne, domy zakonne, a ich mienie skonfiskowano. Ziemię klasztorną znacjonalizowano. Parafie obciążono wysokimi podatkami. Konsekwencją uchwały inkorporacyjnej było rozporządzenie Prezydium Rady Najwyższej ZSRR z 29 listopada 1939 r.
|