członkowskich oraz przewodniczący Komisji, którzy są wspomagani przezministrów spraw zagranicznych oraz jednego członka Komisji...

Linki


» Dzieci to nie ksiÄ…ĹĽeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeĹ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
I wtedy, przy wtórze dziwnej melodii, do pokoju na płynęły z głębin wszelkie sny i wspomnienia Wielkich, którzy zeszli na dno oceanów...
»
hodować rasę niewolników, jakimi dzisiaj sami jesteśmy – dlatego teŜw poprzednim przebiegu czasu to my mogliśmy być tymi ufonautami, którzy...
»
Nic tak nie krępuje i zarazem nie obezwładnia ducha i ciała, jak poufne a ciągłe przestawanie z ludźmi niższego umysłu, którzy wpajają w nas swoje poprzednie upodobania i...
»
Na jednym biegunie można by umieścić badaczy oceniających rozmiaryprzemocy na 2-4% populacji, na drugim zaś tych, którzy są zdania że70-90% dzieci doświadcza...
»
Wątpliwe muszą się też wydawać refleksje prowadzące do wniosków, że mistyczne lokucje „nie są czymś niezwykłym dla ludzi, którzy głęboko medytują”,...
»
28WYNALAZEK PIECZENIA W OGNIUnierozpoznawałne dla hominidów, których wyobrażamy sobie jako naszych przodków, a którzy prawdopodobnie jedli wszystko, co...
»
produktów, którzy pragną "dokonać zakupu z intensywnością nastolatków na pierwszej wiosennej randce? W pełni możesz się przekonać się...
»
Może i niespecjalnie rozgarnięty, Millog jednakże rozumiał, że nieoczekiwani współtowarzysze podróży, którzy tak szybko i ostatecznie go zniewolili,...
»
Ludzie, którzy gwałcą podstawowe prawa humanitarne, często są przekonani, że złem jest właśnie przeciwstawianie się im...
»
Po kilku tygodniach, w niedzielę rano, nałapano ludzi, którzy poszli do południa pracować...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

Rada Euro-
pejska zbiera się co najmniej dwa razy do roku pod przewodnictwem szefa
państwa lub rządu tego państwa członkowskiego, które w danym czasie
sprawuje przewodnictwo Rady. Rada Europejska składa Parlamentowi Eu-
ropejskiemu po każdym swoim posiedzeniu oraz roczne, pisemne sprawoz-
danie o postępie osiągniętym przez Unię.
Druga wspomniana wcześniej kwestia dotyczy spójności i ciągłości po-
dejmowanych działań, za co szczególną odpowiedzialność ponoszą Rada
i Komisja. Co się tyczy spójności (koherencji), to chodzi o to, aby działania
podejmowane dla osiągnięcia celów Unii w ramach każdego z jej trzech
filarów były spójne (koherentne). Unia powinna w szczególności czuwać
nad koherencją wszystkich działań podejmowanych na zewnątrz w zakre-
sie polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, polityki gospodarczej i rozwoju.
Podejmowane działania muszą nie tylko respektować ale i rozbudowywać
dalej acquis communnautaire.
Każdy z trzech filarów Unii zachowuje odrębność. Dotyczy to oczywiście,
a nawet przede wszystkim, istniejących przez utworzeniem Unii, trzech Wspól-
not. Nie pozostawia pod tym względem żadnej wątpliwości art. 47 (d. art. M)
TUE, stwierdzając, że żaden przepis Traktatu Unii nie narusza Traktatów usta-
nawiających Wspólnoty Europejskie, ani też późniejszych Traktatów lub aktów
zmieniających je lub uzupełniających (sam Traktat o Unii, zarówno z Maastricht,
jak i Traktat Amsterdamski wprowadzają kolejne zmiany i uzupełnienie do Trak-
tatów wspólnotowych, co oczywiście nie oznacza ich naruszenia).
Tak więc, Wspólnoty istnieją nadal w swym dotychczasowym kształcie
prawnym. Wspólnoty zatem ani nie przekształciły się w Unię Europejską, ani
też się w niej nie roztopiły, jak to nieraz pochopnie - zwłaszcza w publicysty-
ce - głosi. Zachowały one zarówno podmiotowość w prawie międzynarodowym,
jak też osobowość w prawie wewnętrznym państw członkowskich.
93 Zob M.Schweitzer, W. Hummer: „beliehene Gemeinschaftsorgane", „Organteihe", op. cit.,
s.298,299.
166
Państwa-strony Traktatu o Unii Europejskiej (tj. państwa członkowskie
Wspólnot) nie przydały Unii cech organizacji międzynarodowej. Organiza-
cją międzynarodową Unia Europejska więc nie jest. W konsekwencji, Unia
Europejska nie ma podmiotowości w prawie międzynarodowym - nie ma więc
ani zdolności prawnej, ani zdolności do działania w prawie międzynarodo-
wym. Oznacza to dalej, że Unia nie może ani nabywać praw, ani zaciągać
zobowiązań w płaszczyźnie prawa międzynarodowego. W rezultacie, prawa
i obowiązki międzynarodowe związane z Unia Europejską (filar II i III) są -
w płaszczyźnie prawa międzynarodowego - prawami i obowiązkami sa-
mych państw członkowskich. Nie ma żadnych podstaw do domniemywania
się prawnomiędzynarodowej podmiotowości Unii Europejskiej, zważywszy
zwłaszcza na znaczenie, jakie państwa członkowskie przywiązują do Wspól-
not jako do fundamentu, na którym budowana jest Unia. Można sobie bo-
wiem wyobrazić następujący, hipotetyczny, założony przez państwa człon-
kowskie, scenariusz: Wspólnoty Europejskie, zasadniczo zaś Wspólnota
Europejska (wzmocniona później jeszcze przejęciem spraw będących obecnie
w gestii FWWiS) będzie stopniowo wchłaniała poszczególne elementy dwóch
pozostałych filarów i w ten sposób sama stanie się Unią. Tak więc w przy-
szłości może nastąpić swoisty proces „wspólnotowienia" Unii - poszczegól-
ne składniki bez porównania słabszych filarów Unii zostaną wchłonięte przez
filar najsilniejszy pod względem instytucjonalnym i materialnym - Wspólno-
tę Europejską. W konsekwencji, nastąpić może w przyszłości fuzja między
Wspólnotą Europejską i Unią Europejską. Taki właśnie kierunek rozwoju
zdaje się sugerować art. 2 (d. art. B) TEU, który wśród celów Unii wymienia
pełne zachowanie i dalszy rozwój acquis communautaire, przy rozważeniu
w jakim zakresie polityki i formy współpracy wprowadzone przez Traktat
o Unii wymagają rewizji w celu zapewnienia efektywności funkcjonowania
mechanizmów i instytucji Wspólnoty. Myśl przewodnia tego postanowienia
jest całkiem wyraźna: rozwój Wspólnoty jest na pierwszym planie.
//. Cele i zasady Unii
Cele Unii Europejskiej zostały określone w art. 2 (d. B) TEU. Są one
następujące:
- popieranie postępu ekonomicznego i społecznego, osiągnięcie wysokie-
go poziomu zatrudnienia, osiągnięcie zrównoważonego i stałego rozwoju,
w szczególności poprzez stworzenie obszaru bez granic wewnętrznych,
wzmocnienie spójności ekonomicznej i społecznej oraz ustanowienie unii
167
gospodarczej i walutowej, ostatecznie z jedną walutą, zgodnie z postano-
wieniami Traktatu;
- potwierdzenie swojej tożsamości w płaszczyźnie międzynarodowej,
w szczególności poprzez urzeczywistnienie wspólnej polityki zagranicznej
i bezpieczeństwa, łącznie z programowaniem wspólnej polityki obronnej,
która mogłaby prowadzić do wspólnej obrony;
- wzmacnianie ochrony praw i interesów obywateli państw członkowskich
poprzez wprowadzenie obywatelstwa Unii;

Powered by MyScript