Porównano również wartości wyników ogólnych w PEP-R (sumy 7 skal) w tych dwóch grupach...

Linki


» Dzieci to nie ksiÄ…ĹĽeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeĹ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
- ustaw federalnych i innych aktów normatywnych prezydenta, parlamentu i rzdu,- konstytucji i statutów podmiotów Federacji, jak równie| innych aktów normatywnych,- porozumieD midzy organami wBadzy paDstwowej a organami podmiotów Federacji oraz porozumieD midzy organami wBadzy poszczególnych podmiotów,- porozumieD midzynarodowych, które zostaBy podpisane, lecz nie weszBy jeszcze w |ycie
»
zdaniami, ograniczony do związków formalnych lub uwzględniający równieŜ związki treściowe; (2) przez określenie punktu wyjścia i punktu dojścia...
»
czarna legenda dziejow polskiNiemiecki Instytut Historyczny - za KrzyżakamiZadbał o wybielenie Krzyżaków w Polsce również Niemiecki Instytut...
»
których zaspokojenie nauka społeczna ma ułatwić — będą nietylko „organiczne", lecz będą również wynikać ze społecznejistoty...
»
Mimo tych problemĂłw oraz mimo braku zgodnoĹ›ci miÄ™dzy wĹ‚asno­Ĺ›ciami czÄ…stek przewidywanych w teoriach supergrawitacji a wĹ‚asnoĹ›ciami czÄ…stek...
»
Wytworzenie się przywiązania zależy od wrażliwości matki na potrzeby dziecka, ale również od jego temperamentu (dzieci częściej reagujące strachem silniej reagują...
»
rozmawiał?„Drugi” spostrzega bosmana, który również zjawił się na mostku:- Bosco, kto rozmawiał przez telefon podczas ma newrów?- Notre...
»
Podobnie jak próba opisania pojęcia sekty ma charakter teologiczny, tak również próba podziału sekt została dokonana opierając się na kryteriach...
»
terminu wierzyciel złożyłby towar w magazynie sąsiadującym z magazynem dłuż-nika, który w danych okolicznościach również spłonął...
»
Bez wÄ…tpienia energia ki zawarta jest rĂłwnieĹĽ w pokarmie, ktĂłry zjadamy, w powietrzu, ktĂłrym oddychamy, w wodzie, ktĂłrÄ… pijemy...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.


Tab. 6. Porównanie średnich wyników ogólnych w PEP-R
Poziom autyzmu w badaniu I N X df t P Lekki - umiarkowany 15 40,1 38 37 0,0007 Znaczny 25 27,3
82
Zastosowanie statystyki t-Studenta, pozwala na stwierdzenie, że dzieci z autyzmem lekkim - umiarkowanym uzyskująw PEP-R istotnie wyższy średni wynik ogólny niż dzieci z autyzmem znacznym.
Wykazano, że większe nasilenie autyzmu wiąże się z niższym poziomem rozwoju psychoruchowego, a mniejsze nasilenie autyzmu z wyższym poziomem rozwoju psychoruchowego. Uzyskiwane wyniki są zgodne z badaniami Eaves i Ho (1996), Bartaka i Ruttera (1976), De Myer (1974), Wing i Gould (1979), mówiącymi o związku niższego ilorazu inteligencji z większym nasileniem autyzmu. Zaprezentowane badania własne dowiodły, że jakościowe zaburzenia w relacjach społecznych i w komunikacji oraz stereotypowe wzorce zachowań zainteresowań, jako osiowe objawy w autyzmie, pozostają w ścisłym związku z funkcjonowaniem umysłowym dziecka, który przejawia się w poziomie rozwoju psychoruchowego. Newson (1989, za: Pisula, 1993) uważa, że sfery te wpływają wzajemnie na siebie. Przyjęte w badaniach własnych założenie postuluje, iż bardzo trudno jest określić związek pomiędzy rozwojem psychoruchowym a stopniem autyzmu według schematu „przyczyna- skutek". Wiąże się to ze specyfiką autyzmu dziecięcego, jako zaburzenia pojawiającego się przed 3. rokiem życia, kiedy funkcje poznawcze i społeczne nie sąjeszcze w pełni ukształtowane. Przyczyną niewykazania istotnie statystycznej różnicy w Skali Percepcji pomiędzy grupą z autyzmem znacznym a grupą z lekkim, może być fakt, iż umiejętności związane z tą sferą należą do „mocnych stron" osób z autyzmem (zwracał już na to uwagę Kanner) i niezależnie od stopnia autyzmu dzieci uzyskująw Percepcji wyższe wyniki.
W celu oceny, czy istnieje związek pomiędzy stopniem autyzmu a profilem rozwoju psychoruchowego, poddano analizie porównawczej kształt profili rozwoju (jego mocne i słabe strony) oraz poziom dysharmonii rozwoju psychoruchowego, w grupach z autyzmem lekkim - umiarkowanym i znacznym.
Tab. 7. Poziom dysharmonii w rozwoju psychoruchowym w grupie z autyzmem lekkim - umiarkowanym i w grupie z autyzmem znacznym w pierwszym badaniu
Stopień autyzmu Poziom rozwoju Poziom dysharmonii Autyzm lekki - umiarkowany 5,72 2,4 Autyzm znaczny 3,90 2,4 83
Powyższe zestawienie wskazuje, że współczynnik poziomu dysharmonii średniego profilu rozwoju w grupie z autyzmem lekkim nie różni się od współczynnika dysharmonii, w grupie z autyzmem znacznym. Rycina 5 ukazuje, iż kształt profilu w grupie z autyzmem znacznym i lekkim jest bardzo zbliżony (tzn. wyniki wyższe i wyniki niższe w obu grupach są uzyskiwane w tych samych skalach). Dzieci autystyczne, niezależnie od stopnia autyzmu, uzyskują wyższe wyniki w takich skalach, jak:
— percepcja,
— motoryka mała,
— motoryka duża,
— koordynacja wzrokowo-ruchowa. ?'
Dokonując pomiaru wpływu procesu terapeutycznego na stopień autyzmu, całągrupę dzieci poddano badaniu testem CARS przed podjęciem terapii i po roku jej trwania. W całej grupie średni wynik globalny w skali CARS wyniósł w I badaniu 39,4, wskazując na autyzm znaczny. W badaniu II średni wynik w skali CARS 35,5 wskazywał na autyzm lekki - umiarkowany. Zastosowanie testu t-Studenta wykazało, że różnica ta była istotna statystycznie.
Dzieci w I badaniu z autyzmem lekkim - umiarkowanym w II badaniu w 93% pozostająw tym stanie, a w 6,7% przechodząna poziom autyzmu znacznego. Natomiast u 48% dzieci, które były w badaniu I ocenione jako autystyczne w stopniu znacznym, w badaniu II stwierdzono autyzm lekki - umiarkowany. 52% dzieci ocenionych jako autystyczne w stopniu znacznym w badaniu I, pomimo oddziaływań terapeutycznych, pozostało na tym poziomie. Na uwagę zwraca fakt, iż żadnemu dziecku nie udało się przejść do grupy z normą. Być może na to, że żadne dziecko nie wyszło z autyzmu, wpłynął czas podjęcia pierwszych oddziaływań terapeutycznych. Cała badana grupa 40 dzieci rozpoczęła terapię po ukończeniu 3. roku życia. Zdaniem Lovaasa tylko wczesna interwencja (około 2. roku życia) umożliwia dziecku pozbycie się cech patologicznych i dalszy prawidłowy rozwój (model terapii Lovaasa opisany został w rozdziale 5.). L. Kanner, który po raz pierwszy opisał autyzm, uważał ten syndrom za zaburzenie wieku dziecięcego. Współcześnie większość badaczy uważa, iż autyzm jest chronicznym, trwającym całe życie zaburzeniem. Podzielany jest pogląd, iż dzieci nie wyrastają z autyzmu, chociaż niektóre charakterystyczne cechy zmieniają się w okresie dojrzewania i późniejszym. Mesibov, Schopler, Schaffer (1989) objął badaniami skalą CARS 89 osób, które były badane przed 10. rokiem życia (^^ = 8;7), drugi raz po 13. roku życia (x = 15;9). Uzyskane przez niego wyniki wskazują na istotną zmianę poziomu autyzmu. W pierwszym badaniu
84.

Powered by MyScript