rozwijają się również komórki mózgowe...

Linki


» Dzieci to nie ksiÄ…ĹĽeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeĹ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
- ustaw federalnych i innych aktów normatywnych prezydenta, parlamentu i rzdu,- konstytucji i statutów podmiotów Federacji, jak równie| innych aktów normatywnych,- porozumieD midzy organami wBadzy paDstwowej a organami podmiotów Federacji oraz porozumieD midzy organami wBadzy poszczególnych podmiotów,- porozumieD midzynarodowych, które zostaBy podpisane, lecz nie weszBy jeszcze w |ycie
»
zdaniami, ograniczony do związków formalnych lub uwzględniający równieŜ związki treściowe; (2) przez określenie punktu wyjścia i punktu dojścia...
»
czarna legenda dziejow polskiNiemiecki Instytut Historyczny - za KrzyżakamiZadbał o wybielenie Krzyżaków w Polsce również Niemiecki Instytut...
»
których zaspokojenie nauka społeczna ma ułatwić — będą nietylko „organiczne", lecz będą również wynikać ze społecznejistoty...
»
Wytworzenie się przywiązania zależy od wrażliwości matki na potrzeby dziecka, ale również od jego temperamentu (dzieci częściej reagujące strachem silniej reagują...
»
rozmawiał?„Drugi” spostrzega bosmana, który również zjawił się na mostku:- Bosco, kto rozmawiał przez telefon podczas ma newrów?- Notre...
»
Podobnie jak próba opisania pojęcia sekty ma charakter teologiczny, tak również próba podziału sekt została dokonana opierając się na kryteriach...
»
terminu wierzyciel złożyłby towar w magazynie sąsiadującym z magazynem dłuż-nika, który w danych okolicznościach również spłonął...
»
Bez wÄ…tpienia energia ki zawarta jest rĂłwnieĹĽ w pokarmie, ktĂłry zjadamy, w powietrzu, ktĂłrym oddychamy, w wodzie, ktĂłrÄ… pijemy...
»
b gGetwa ze swych dóbr dziedzicznych (Icleroż) wówczas, gdy jeszcze haE i 7norski był w powijakach, a zyski z niego niewielkie: Również podcawc ;;ny tvlko...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

Stają się też bardziej aktywne chemicznie.
W wyniku tych procesów odruchy niemowlęcia modyfikują się i są bardziej efektywne.
Na przykład odruch ssania początkowo Jest skierowany na wszystkie przedmioty,
później jednak niemowlę może rozróżniać obiekty nadające się do ssania, takie jak
pierś lub butelka, i obiekty nie nadające się do tego celu3.
PIERWOTNE REAKCJE OKRĘŻNE (1-4 MIESIĄC)
Kiedy niemowlę odkryje
sprawiający mu przyjemność rodzaj zachowania, to będzie go powtarzało dla niego
samego. Jest to pierwotna reakcja okrężna. Na przykład jeśli ssanie kciuka sprawia
niemowlęciu radość, to podejmie wysiłek, by tę aktywność świadomie powtórzyć.
Niemowlęta zaczynają też łączyć dwie formy działania. Można to zaobserwować
w przypadku koordynacji ruchu dłoni i ręki, co pozwala na lepsze ssanie kciuka.
Niemowlęta próbują także patrzeć na to, co schwyciły, i sięgać po to, co udało się im
dostrzec. Jest to też okres ogromnego zainteresowania się niemowlęcia samym sobą.
Często bawi się ono własnymi rękoma, dłońmi, nogami, stopami i bada proste ruchy
swego ciała.
3 Piaget wielokrotnie podkreślał ścisły związek miedzy procesami biologicznymi i psychicznymi.
Uważał, że te same zasady rządzą funkcjonowaniem biologicznym i umysłowym. Dzięki
wrodzonym, odruchowym reakcjom niemowlę asymiluje z otoczenia informacje i rozpoznaje
bodźce, doskonaląc przy tym samą czynność odruchową. Na przykład sutek czy smoczek są
rozpoznawane jako obiekty, które „warto ssać", a rożek kocyka „mniej się do tego nadaje", gdyż
nie zaspokaja potrzeb pokarmowych i nie daje satysfakcji z wykonywania samej czynności (przyp.
tłum.).
AKTYWNE l REAKTYWNE MODELE ROZWOJU
Czy w każdym z Piagetowskich podstadiów rozwoju można dostrzec, jak zachowanie
niemowlęcia ujawnia jego aktywne wtaczanie się w środowisko? Jak takie zachowania mogą
kontrastować z reaktywnym wtaczaniem się? Czy można przewidzieć, w jaki sposób
na przebieg rozwoju poznawczego niemowlęcia wpłynie reaktywne włączanie się w środo-
wisko?
WTÓRNE REAKCJE OKRĘŻNE (4-8 MIESIĄC)
Między 4. i 8. miesiącem życia
niemowlęta próbują odtworzyć interesujące zjawiska zachodzące w ich otoczeniu,
które mogły się po raz pierwszy zdarzyć przypadkowo. Jest to reakcja okrężna
wtórna. Na przykład niemowlęta mogą zauważyć, że po uderzeniu nogą o bok
łóżeczka pojawia się interesujący stukot, l podobnie, jeśli poruszy się w odpowiedni
sposób grzechotką, to wyda ona ciekawy dźwięk. Stopniowo niemowlęta stają się
świadome zmian, jakie mogą spowodować, zwłaszcza jeśli wywołane zdarzenia są
odmienne, zabawne bądź ciekawe. Innym przejawem rozwoju poznawczego w tej fazie
jest efekt antycypacyjny bądź siły skojarzenia. Osiągnięcie to staje się ważną pomocą
w rozumieniu związku między przyczyną i skutkiem, ponieważ niemowlęta uczą się, że
pewne zdarzenia można łączyć. Piaget zaobserwował, że jego syn Laurent skojarzył
unoszenie go do pozycji pótsiedzącej z jedzeniem, zwłaszcza w okresie karmienia.
Gdy znajdował się w takiej pozycji jak przy karmieniu, chciał mieć kontakt tylko
z piersią matki. Wyraźnie więc został wytworzony związek skojarzeniowy.
KOORDYNACJA SCHEMATÓW WTÓRNYCH (8-12 MIESIĄC)
We wcześniej-
szych fazach rozwoju niemowlęta miały trudności ze zrozumieniem pojęcia statości
przedmiotu, to jest z uświadomieniem sobie, że obiekty istnieją nawet wtedy, gdy nie
można ich zobaczyć. Jeśli jakiś przedmiot ukryje się pod poduszką, to niemowlęta
nieświadome jeszcze zjawiska stałości przedmiotu nie będą go szukały. Działa tu
zasada „co z oczu, to z myśli". Ale po ukończeniu 8. miesiąca życia, gdy ukształtuje
się stałość przedmiotu, niemowlęta będą poszukiwały pod i za przeszkodą, by
odzyskać upragniony przedmiot. Należy tu zaznaczyć, że niektórzy badacze za-
proponowali nowe rozwiązania problemu stałości przedmiotu (Baillargeon i DeVos,
1991; Baillargeon i Graber, 1988). Niektórzy autorzy kwestionują ograniczenia zdolności
pamięciowych 8-miesięcznych dzieci i sugerują, iż zdolność zlokalizowania ukrytych
obiektów jest w tym wieku lepiej ukształtowana niż sądzono wcześniej4. Jeśli chcesz
zbadać rozumienie stałości przedmiotu przez małe dziecko - to wskazówki - jak tego

Powered by MyScript