Stają się też bardziej aktywne chemicznie. W wyniku tych procesów odruchy niemowlęcia modyfikują się i są bardziej efektywne. Na przykład odruch ssania początkowo Jest skierowany na wszystkie przedmioty, później jednak niemowlę może rozróżniać obiekty nadające się do ssania, takie jak pierś lub butelka, i obiekty nie nadające się do tego celu3. PIERWOTNE REAKCJE OKRĘŻNE (1-4 MIESIĄC) Kiedy niemowlę odkryje sprawiający mu przyjemność rodzaj zachowania, to będzie go powtarzało dla niego samego. Jest to pierwotna reakcja okrężna. Na przykład jeśli ssanie kciuka sprawia niemowlęciu radość, to podejmie wysiłek, by tę aktywność świadomie powtórzyć. Niemowlęta zaczynają też łączyć dwie formy działania. Można to zaobserwować w przypadku koordynacji ruchu dłoni i ręki, co pozwala na lepsze ssanie kciuka. Niemowlęta próbują także patrzeć na to, co schwyciły, i sięgać po to, co udało się im dostrzec. Jest to też okres ogromnego zainteresowania się niemowlęcia samym sobą. Często bawi się ono własnymi rękoma, dłońmi, nogami, stopami i bada proste ruchy swego ciała. 3 Piaget wielokrotnie podkreślał ścisły związek miedzy procesami biologicznymi i psychicznymi. Uważał, że te same zasady rządzą funkcjonowaniem biologicznym i umysłowym. Dzięki wrodzonym, odruchowym reakcjom niemowlę asymiluje z otoczenia informacje i rozpoznaje bodźce, doskonaląc przy tym samą czynność odruchową. Na przykład sutek czy smoczek są rozpoznawane jako obiekty, które „warto ssać", a rożek kocyka „mniej się do tego nadaje", gdyż nie zaspokaja potrzeb pokarmowych i nie daje satysfakcji z wykonywania samej czynności (przyp. tłum.). AKTYWNE l REAKTYWNE MODELE ROZWOJU Czy w każdym z Piagetowskich podstadiów rozwoju można dostrzec, jak zachowanie niemowlęcia ujawnia jego aktywne wtaczanie się w środowisko? Jak takie zachowania mogą kontrastować z reaktywnym wtaczaniem się? Czy można przewidzieć, w jaki sposób na przebieg rozwoju poznawczego niemowlęcia wpłynie reaktywne włączanie się w środo- wisko? WTÓRNE REAKCJE OKRĘŻNE (4-8 MIESIĄC) Między 4. i 8. miesiącem życia niemowlęta próbują odtworzyć interesujące zjawiska zachodzące w ich otoczeniu, które mogły się po raz pierwszy zdarzyć przypadkowo. Jest to reakcja okrężna wtórna. Na przykład niemowlęta mogą zauważyć, że po uderzeniu nogą o bok łóżeczka pojawia się interesujący stukot, l podobnie, jeśli poruszy się w odpowiedni sposób grzechotką, to wyda ona ciekawy dźwięk. Stopniowo niemowlęta stają się świadome zmian, jakie mogą spowodować, zwłaszcza jeśli wywołane zdarzenia są odmienne, zabawne bądź ciekawe. Innym przejawem rozwoju poznawczego w tej fazie jest efekt antycypacyjny bądź siły skojarzenia. Osiągnięcie to staje się ważną pomocą w rozumieniu związku między przyczyną i skutkiem, ponieważ niemowlęta uczą się, że pewne zdarzenia można łączyć. Piaget zaobserwował, że jego syn Laurent skojarzył unoszenie go do pozycji pótsiedzącej z jedzeniem, zwłaszcza w okresie karmienia. Gdy znajdował się w takiej pozycji jak przy karmieniu, chciał mieć kontakt tylko z piersią matki. Wyraźnie więc został wytworzony związek skojarzeniowy. KOORDYNACJA SCHEMATÓW WTÓRNYCH (8-12 MIESIĄC) We wcześniej- szych fazach rozwoju niemowlęta miały trudności ze zrozumieniem pojęcia statości przedmiotu, to jest z uświadomieniem sobie, że obiekty istnieją nawet wtedy, gdy nie można ich zobaczyć. Jeśli jakiś przedmiot ukryje się pod poduszką, to niemowlęta nieświadome jeszcze zjawiska stałości przedmiotu nie będą go szukały. Działa tu zasada „co z oczu, to z myśli". Ale po ukończeniu 8. miesiąca życia, gdy ukształtuje się stałość przedmiotu, niemowlęta będą poszukiwały pod i za przeszkodą, by odzyskać upragniony przedmiot. Należy tu zaznaczyć, że niektórzy badacze za- proponowali nowe rozwiązania problemu stałości przedmiotu (Baillargeon i DeVos, 1991; Baillargeon i Graber, 1988). Niektórzy autorzy kwestionują ograniczenia zdolności pamięciowych 8-miesięcznych dzieci i sugerują, iż zdolność zlokalizowania ukrytych obiektów jest w tym wieku lepiej ukształtowana niż sądzono wcześniej4. Jeśli chcesz zbadać rozumienie stałości przedmiotu przez małe dziecko - to wskazówki - jak tego
|