Większość interaktywnych elementów projektu możesz wypróbować dopiero po wygenerowaniu pliku .swf za pomocą polecenia Test Movie. Akcje wymagające zdalnie uruchamianych skryptów serwerowych, aplikacji Flash Remoting lub Flash Communication Server MX do ładowania zmiennych, filmów czy danych XML mogą być wykonywane po wybraniu polecenia Test Movie. Nie musisz wyświetlać plików .swf w przeglądarce, aby je przetestować. Po wybraniu polecenia Play (Control/Play) zazwyczaj nie można obejrzeć filmu w przypisanej mu prędkości odtwarzania. Jeśli użyjesz polecenia Play, bardziej złożone animacje będą wyświetlane mało płynnie i z przeskokami. Filmy Flasha możemy testować z poziomu interfejsu programu, używając do tego poleceń Test Scene lub Test Movie z menu Control. Gdy wybierzesz jedno z tych poleceń, Flash wyświetli film w nowym oknie jako plik .swf. Nawet jeśli Twoim celem jest jedynie przetestowanie filmu, Flash generuje plik .swf i umieszcza go w tym samym folderze, co plik .fla. Między innymi z tego powodu zawsze warto zapisywać na dysku plik Flasha przed rozpoczęciem testowania. Jeśli dany projekt nie został jeszcze zapisany na dysku, nosi nazwę Untitled 1, Untitled 2 lub podobną. Przed przejściem do fazy testowania projektu upewnij się, że nadałeś plikowi odpowiednią nazwę i zapisałeś go na dysku. Zanim użyjesz polecenia Test Scene lub Test Movie, powinieneś zdefiniować ustawienia pliku wynikowego .swf. Polecenia Test Scene i Test Movie generują plik .swf zgodnie z pa- rametrami określonymi w oknie Publish Settings. Okno to omówimy w dalszej części roz- działu. Na razie podczas testowaniu filmu za pomocą poleceń Test Scene lub Test Movie możemy zadowolić się domyślnymi ustawieniami Flasha. Gdy wybierasz polecenie Control/Test Movie (Ctrl+Enter lub Command+Enter), Flash MX 2004 generuje plik .swf, odpowiadający całemu projektowi zapisanemu w aktual- nie otwartym pliku .fla. Jeśli otworzyłeś więcej niż jeden projekt Flasha, plik .swf zo- stanie wygenerowany dla projektu, znajdującego się w aktywnym w danej chwili oknie edycyjnym. We Flashu MX Professional 2004 można jednocześnie publikować wiele plików FLA, używając do tego celu panelu Project. Więcej informacji na jego temat znajduje się w rozdziale 3. („Planowanie projektów”). Jeśli pracujesz nad dłuższym filmem Flasha, składającym się z wielu scen, możesz te- stować każdą z nich indywidualnie. Jest to możliwe dzięki poleceniu Control/Test Movie (Ctrl+Alt+Enter lub Option+Command+Enter). Generowanie całego filmu przy użyciu polecenia Test Movie może zająć kilka minut, natomiast w przypadku polecenia Test Scene czas oczekiwania na wyświetlenie jest zazwyczaj znacznie krótszy. W następnym podrozdziale dowiesz się, jak przy użyciu narzędzia Bandwidth Profiler można analizować każdą scenę (lub cały film). Polecenia Test Scene możesz używać w trybie edycji symbolu, generując plik .swf z całą listwą czasową bieżącego symbolu. W takim przypadku w pliku .swf nie są uwzględniane żadne inne elementy z pozostałej części filmu. Pamiętaj, że środek symbolu (center point) odpowiada lewemu górnemu narożnikowi okna wyświetlającego film. Czy chciałbyś wiedzieć, jak długo Twój film lub jego scena będą przesyłane za pomocą modemu o prędkości 28,8 kb/s? A jak długo przy użyciu modemu 36,6 kb/s? A modemu 56 kb/s? A jaką szybkość osiągniesz, posługując się innym urządzeniem? Narzędzie Bandwidth Profiler pozwala dokonywać symulacji dowolnej prędkości przesyłu danych. W folderze r21 na płycie CD-ROM dołączonej do książki znajduje się plik o nazwie bandwidth.fla. W tym podrozdziale użyjemy go jako przykładu do testów. Aby skorzystać z narzędzia Bandwidth Profiler, musisz najpierw utworzyć odpowiedni film testowy. Gdy kreujesz plik .swf za pomocą polecenia Control/Test Movie lub Test Scene, Flash wyświetla jego zawartość w nowym oknie. We Flashu MX 2004 firma Macromedia dokonała zmiany układu poleceń w środowisku testowym. Jeśli poprzednio używałeś Flasha MX lub jego wcześniejszej wersji, warto dokładnie przeczytać następny podrozdział. Jeśli importujesz do filmu Flasha pliki dźwiękowe w postaci nieskompresowanej (w formatach WAV lub AIFF), możesz zauważyć, że proces generowania pliku .swf przy użyciu poleceń Test Movie lub Publish staje się dosyć długi. Dlaczego? Powodem jest stosunkowo czasochłonne kodowanie dźwięku do formatu MP3. Flash posiada trzy ustawienia kodowania MP3: szybkie (Fast), średnie (Medium) i najlepsze (Best). Domyślnie ustawiane jest kodowanie Fast — odpowiadające najkrótszemu czasowi kodowania dźwięku. Kodowanie MP3 opiera się na porównywaniu pewnego zakresu próbek dźwię- ku. Podczas kodowania Fast wykorzystywana jest mniejsza liczba próbek niż przy ustawieniu Medium lub Best. Gdy podnosisz jakość dźwięku, zwiększa się liczba uwzględnianych próbek. Proces ten jest podobny do budowania 256-kolorowej palety w plikach wideo. Najlepiej przeanalizować wszystkie klatki sekwencji (a nie tylko pierwszą klatkę) i skonstruować paletę w oparciu o informacje o kolorach całej sekwencji, wybierając najbardziej reprezentatywne z nich. Chociaż kodowanie MP3 nie przebiega dokładnie w taki sam sposób, analogia z plikami wideo jest traf-na. Z tego też powodu, gdy wybierzesz kodowanie Best, program dokładniej przeanalizuje przebieg dźwięku, będzie szukał podobieństw i różnic między poszczególnymi jego fragmentami. Jednak takie kodowanie jest bardziej czasochłonne. Ciekawostką jest fakt, że jakość pliku MP3 nie wpływa na wielkość pliku z filmem (.swf). Parametr bit rate plików MP3 pozostaje niezmienny niezależnie od wybranego ustawienia jakości. Jeszcze raz zatem możemy posłużyć się analogią ze świata fotografii. Wyobraź sobie trzy różne aparaty cyfrowe, z których każdy rejestruje obrazy z tą samą liczbą pikseli. Czy obrazy te będą różnić się wielkością? Nie. Najlepszy aparat z całej trójki, ten z doskonałą optyką i bardzo dobrymi algoryt-mami przetwarzania obrazów, będzie generować pliki o identycznej wielkości, jak pozostała dwójka. Jest to jedna z nieczęsto zdarzających się sytuacji, w których nie chodzi o ilość informacji zapisanych w skompresowanym pliku, lecz o dokładność i jakość informacji zgromadzonych na
|