W tym wieku dzieci jeszcze nie chwytają ani podrzuconych przez siebie przyborów, ani nawet dokładnie rzuconej przez nauczycielkę piłki czy woreczka. Nieporadność chwytania uwidacznia się u dziecka w pozycji, jaką przyjmuje ono, oczekując na uchwy cenie piłki:ręce wyciągnięte w przód, dłonie złączone i zwrócone wewnętrznymi powierzchniami ku górze, w postawie biernego czekania, aż piłka sama wpadnie w ręce. Do dostępnych dla 3-latków sposobów rzucania należą:rzuty oburącz w przód i w górę, które wykonuje się zazwyczaj ruchem z dołu, rzuty prawą i lewą ręką na odległość (przed siebie) -zazwyczaj wykonywane ruchem zamachowym ręki wzniesionej w górę i ugiętej w łokciu, rzuty do celu umieszczonego powyżej głowy-wykonywane zazwyczaj ruchem zamachowym:do celu umieszczonego poniżej klatki piersiowej lub na ziemi-zazwyczaj ruchem z dołu, podrzucanie _w górę oburącz lekkich i dużych piłek, a następnie także mmejszych przedmiotów (woreczków, piłeczek, szarf, na powietrzu szyszek, kasztanów, zimą śnieżek) , rzuty piłki oburącz w przód, rzuty na odległość na zmianę lewą i praw ą ręką, celowanie ruchem z dołu lub z góry, przerzucanie przyborów poza linię lub rozwieszoną linkę, toczenie piłek i piłeczek w określonym kierumku z odległości około 1, 5 m (np.do bramiki, do ustawionego klocka itp) . 215. Przykłady zabaw i ćwiczeń:1. Rzuć do mnie piłkę Prowadząca toczy piłkę do każdego dziecka kolejno-a dziecko musi do niej rzucić (oburącz) tak, by mogła piłkę złapać. Zabawę należy stosować w małych grupach. 2 Kto rzuci dalej? Na linii stają małe grupki dzieci (5-6) wyznaczonych przez- (prowadzącą i rzucają woreczkiem jak najdalej. Nauczycielka wy-mienia dziecko, któremu _udało się to najlepiej. 3 Kto dorzuci do ściany? Małe grupki wyznaczonych dzieci lub każde dziecko kolejno z odległości 3-5 kroków próbuje dorzucić woreczkiem lub piłecz-. ką do ściany. 4. Toczymy piłkę do siebie Toczenie do siebie odbywa sią w małych kółkach lub w parach, dzieci siedzą w rozkroku i toczą do siebie piłkę. 5 Kto utoczy piłkę do bramki Dzieci siedzą w dwóch rzędach i kolejno toczą piłkę do bram, ki stojącej w odległości 2-2, 5 m Po potoczeniu piłki każde dziecko przechodzi na czworakach pod bramką, podnosi piłkę, wraca do swojego rzędu marszem lub biegiem i oddaje piłkę następnemu dziecku z rzędu. 6 Kto przewróci klocek? Dzieci ustawione w dwóch rzędach stoją za linią. Przed każdym rzędem w odległości 1, 5-2 m znajduje się duży klocek. Dzieci kolejno toczą dużą piłkę starając się trafić klocek. Następnie biegną za piłką, podnoszą ją i przekazują dziecku ze swojego rzędu, które podejmuje próbę rzutu. Dzieci, które wykonały rzut, mogą usiąść po przeciwnej stronie i pomagać w zatrzymaniu piłKl. 216. 5.1.6. Ćwiczenia i zabawy z elementami wstępowania Tego rodzaju zabawy i ćwiczenia mają duży wpływ na mięśnie całego ciała, szczególnie zaś na wzmocnienie pasa barkowego, mięśni ramion i tułowia. Uczą one dzieci naturalnego pokonywania przeszkód, poprawnego i bezpiecznego chwytu rąk przy wstępowaniu na przyrządy, oswajają z wysokością, wyrabiają zaradność i odwagę, silną wolę, szybką decyzję. W przedszkolu właściwą formą tych ćwiczeń jest wspinanie za pomocą rąk i nóg. Powinno ono mieć charakter swobodnego pokonywania przeszkód, którymi mogą być:ławki gimnastyczne, krzesełka, drabinki, przeplotnie, wieże do wspinania, płotki i daszki, schody, obramowania piaskownicy, kłody drzew, pagórkowate wzniesienia, skarpy, rowy itp. Przykłady ćwiczeń na drabinkach:1. Stanie przy drabinkach na ziemi i chwytanie rękami za szczebel- (od pierwszego przy ziemi do wysokości ramion i tak samo w dół) . 2. Odrywanie szczebli:-Stojąc na podłodze wykonać chwyt za szczebel na wysokości ramion lub głowy i dokonać próby odrywania szczebla (chwyt o ramionach wyprostowanych uginanie ich szarpnięciem) . 3. Stojąc na trzecim, czwartym szczeblu trzymać się jedną ręką, drugą wykonywać ruchy naśladujące:zryucnie ouoeóu, mycie i otwieranie okien, malowanie ściany, wg ciemnie kurzu, zdejmouanie zdbcuek, książek z półki, praca kominiarza (czyszczenie komina) , ruch gagi poruszanej wiatrem. 4. Huśtmiku Z pozycji stojącej na drugim szczeblu chwyt do wysokości ramion, uginanie kolan do przysiadu i prostowanie nóg do słania, 5.lMcrgndrze:Wchodzenie i schodzenie z drabinki. 217. Przykłady zabaw*1. Koty na płoty Dzieci bawią się w pobliżu drabinek lub wspinalni. Poruszają się tak, jak koti (tj.na czworakach) Na zawołanie:Koty na płoty?wdrapują się na szczeble przyrządu. Można też w pewnym oddaleniu od przyrządu wyznaczyć linię, za którą znajduje się część dzieci-pies*i. Na sygnał nauczycielki pieski przekraczają dzielącą je linię i gonią uciekające'oW. Pościg jest pozorowany, pieski ąjko szczekają, nie ctakauja. 218. 2. Małpki u ogrodzie zoologicznym Dzieci wchodzą na przyrządy służące do wspinania i schodzą z nich naśladując zachowanie się mu (peW, np.przez moment trzymają się tylko jedną ręką (w drugiej mają banan i jedzą go na'niby) , chwytają rękoma i nogami krawędź wspmalni, trzymając się oburącz-przesuwają się w bok itp. 3. Powódź Dzieci biegają swobodnie po wyznaczonym terenie, na okrzyk:Pouódż:-muszą się wspinać lub stanąć na podwyższeniu, aby uciec, przed rozleuqjqcq się uodq. W pobliżu musi być dostateczna ilość miejsca na drabinkach lub ławeczkach (na dworze można wykorzystać np.obramowania piaskownicy, kłody, obmiurowania, itd) , aby każde dziecko mogło się znaleźć na podwyższeniu. 5.1.7. Ćwiczenia i zabawy z elementami podskoku i skoku Umiejętność skakania małe dzieci dopiero sobie przyswajają i opanowują. Rawet przy prostych podskokach obunóż w miejscu obserwuje się u wielu dzieci przyruchy w postaci kiwanią głową i tułowiem, machania rękami, uginania i prostowania-kolan, czasami nawet unoszenia barków i rąk.. Skok sprowadza się początkowo u 3-latków do zginania i prostowania kolan, potem jest to poderwanie się-czasem z niejednoczesnym oderwaniem stóp od podłoża. Poza podskokami w miejscu, najłatwiej przychodzi 3-letnimudziecku skok w przód, w formie przeskoku przez linię, przez ułożoną na ziemi skakankę, woreczek lub narysowany rhc.
|