W składzie Rady Ministrów pozycję szczególną zajmował premier, choć początkowo nie wynikało to wprost z unormowań konstytucyjnych, które powierzały mu tylko...

Linki


» Dzieci to nie ksiÄ…ĹĽeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeĹ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
Kiedy Mick Jagger kończył 50 lat, nie robiło tu już może takiego wrażenia, jak owe pamiętne urodziny, kiedy kończył 30 - ale to tylko z tego powodu, że był czas, kiedy...
»
Sarabanda, tak jak się nagle zaczęła, tak nagle ustała i pozostały tylko dwie postaci: jeden katar wysoko na skale i, na drugim krańcu, jeden Michał Scoto...
»
 Overkill dla astrokalendarza pani Reiche  Pozostaje w zasadzie tylko “kalendarz astronomiczny” pani Reiche...
»
Legenda gĹ‚osi — a jest to tylko legenda — jakoby ludzkość zawarĹ‚a z NajeĹşdĹşcami pakt...
»
było pilno porwać z teatru tę, która miała zostać hrabiną de Telek, i zabrać ją daleko, bardzo daleko; tak daleko, aby była tylko jego niczyja więcej!...
»
Dlatego marzyła, żeby żyć wiecznie w legendzie, jak Ans-set, i zadała sobie wiele trudu, żeby dowiedzieć się o nim wszystkiego, co tylko możliwe...
»
szeregi po to tylko, by z bliska wybadać bĹ‚Ä™dy i pÄ™kniÄ™cia w pancerzu republiki, by – gdynadejdzie godzina – uderzyć w niÄ… tym skuteczniej, z tym...
»
Jeden li tylko okręt Argo228, sławion wszędy,Gdy wracał od Ajeta, mógł się przemknąć tędy -Lecz te rafy i Argo by nie oszczędziły,Gdyby nie pomoc...
»
36bóle wewnętrzne stanowią zwykle sygnał mniej lub bardziej poważnej choroby, grożącej utratą sprawności życiowej, a nawet śmiercią, stąd nie tylko "bolą", ale też...
»
Obcy jeździec (a był tylko jeden), z pewnością pomyślał, że wzywam go, by stawił mi czoło, gdyż ruszył w moją stronę, a błękitny blask na szczycie jego lancy...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

Dopiero w 1976 r. konstytucja powierzyła mu kierowanie pracami (co ma znacznie szersze znaczenie niż tylko przewodniczenie) Rady Ministrów oraz Prezydium Rządu. Zyskał także prawo wydawania rozporządzeń i zarządzeń.
Pozycję premiera wyznaczały jednak nie tylko i nie tyle przepisy konstytucyjne, co czynniki natury politycznej. Pozycja jego wy-
98
Instytucja Rady Ministrów w okresie Polski Ludowej (2944-19S9)
nikała z układu stosunków w centralnym kierownictwie partii i przez to kierownictwo była ustalana. W całym tym okresie od 1952 do 1980 roku premier był członkiem (w latach 1952-1954 przewodniczącym KC PZPR, a w latach 1981-1985 I Sekretarzem KC) Biura Politycznego KC PZPR. Prestiż tego stanowiska wynikał zatem z kumulacji w jednej osobie stanowiska szefa rządu i członka najwyższego kierownictwa rządzącej partii. Oznacza to istnieje zupełnie odmiennej sytuacji od tej, która występowała w latach 1944-1952, kiedy to osoba szefa rządu pozostawała jakby w cieniu Prezydenta RP dysponującego zwierzchnimi uprawnieniami w zakresie władzy wykonawczej.134 Koncentrowanie władzy w rękach przywódcy PPR zaczęło się od 1948 r., gdy B. Bierut najpierw jako sekretarz generalny PPR (od sierpnia 1948 r.), a od grudnia 1948 r. przewodniczący KC PZPR był jednocześnie Prezydentem RP. Ośrodek dyspozycji politycznych w dziedzinie władzy wykonawczej przesunął się zatem na rzecz głowy państwa (tym bardziej, że premierzy do 1948 r. wywodzili się z kierownictwa PPS).
Likwidacja urzędu Prezydenta RP w 1952 r. spowodowała wyraźny wzrost pozycji i roli ustrojowej premiera, powoływanego i odwoływanego przez Sejm. Podkreślał to zjawisko także fakt powierzenia w listopadzie 1952 r. stanowiska premiera przewodniczącemu KC PZPR, który zajmował je do marca 1954 r.
Tendencja do rozbudowywania, w drodze praktyki ustrojowej, roli premiera jako szefa rządu wynikała ze stosowanych w początkach lat 50. praktyk określanych mianem „kultu jednostki". Powodowało to koncentrowanie uprawnień władczych w rękach jednej osoby — Prezesa Rady Ministrów, gdy chodzi o kompetencje z zakresu władzy wykonawczej. Proces ten dokonywał się bądź to na podstawie samoistnych uchwał Rady Ministrów o przekazywaniu uprawnień rządu premierowi (np. w sprawie powoływania i odwoływania podsekretarzy stanu w resortach), bądź to w drodze ustaw przenoszących wiele uprawnień personalnych (np. nominacje kierowników urzędów centralnych). Rezultatem tych tendencji było ukształtowanie się w drodze ewolucji pozycji szefa rządu jako samoistnego, na-
4 Zob. M. Rybicki, Pozycja ustrojowa..., op. cit., s. 17.
99
Wiesław Skrzydło
czelnego organu administracji państwowej, kierującego pracami rządu.135 Usankcjonowała to przeprowadzona w 1976 r. nowelizacja Konstytucji PRL.

Powered by MyScript