14sty

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeÅ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
– Jam jest Windsor...
»
Gdy punk zmieniał biegi, powiedział:-To kupa złomu...
»
- To wszystko?- Tak...
»
Tull zbył pytanie lekceważącym gestem...
»
Zaczynał się już męczyć, a Błękitni Bracia napierali coraz bardziej, aż wreszcie zmęczony opadł na kolana; jego urywany oddech dochodził aż do uszu Springera...
»
Pojęcie p...
»
góry z prędkością początkową 12 m/s...
»
- Powinnaś się cieszyć, że nadal mnie pociągasz...
»
plafond 55 (K161)etre bien (al'aise) dansses baskets105 (K 199)etre bien en selle138 (K 221) etreboulot-boulot 44(K 154)...
»
7=V65=89 rozpieszczony, wydelikacony, zniewie[ciaBy7=V

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

Niezmiernie wa¿ne dla a.s.dz.b. jest zapewnienie wspó³pracy ca³ego kierownictwa bibl. i wszystkich jej pracowników.
E. A. Chapman, P. L. St. Pierre, J. Lubans jr: Library systems analysis guidelines. New York 1970. — Systems design and analysis for libraries. „Library Trends" 1972/73 nr 4.
Z. D.
analogowa maszyna matematyczna zob. maszyna analogowa.
ananim zob. pseudonim, aneks zob. addenda.
ankieta czytelnicza, arkusz zawieraj¹cy zbiór odpowiednio dobranych, skierowanych do czytelnika pytañ, opublikowany w czasop. lub rozprowadzony ró¿nymi innymi drogami. A.cz. jest czêsto stosowana przez redakcje, wydawnictwa, bibl. i ksiêgarnie jako sonda¿ opinii publicznoœci czytelniczej. A.cz. obejmuje najczêœciej reprezentacjê bli¿ej nie znanej zbiorowoœci lub œciœle wybran¹ grupê osób. Oœrodki naukowe stosuj¹ a.cz. w ramach próby reprezentacyjnej, która uwzglêdnia cechy spo³eczno-demo-graficzne, typowe dla ca³ej zbiorowoœci. Innym rodzajem a.cz. jest stosowana w badaniach pedagogicznych ankieta sytuacyjno-problemowa, która rejestruje reakcjê czytelników w czasie, przed i po lekturze. Zob. te¿ badania czytelnictwa. J. Ko³.
anonim: 1. Dzie³o autora, który siê w nim nie ujawni³ w ¿adnej formie, lub dzie³o, którego autora nie uda³o siê ustaliæ. — 2. Autor o nieznanej nazwie. — Specjalny rodzaj a. to anonimy klasyczne, czyli dzie³a nieznanego lub w¹tpliwego autorstwa, znane powszechnie pod tytu³ami. Nale¿¹ do nich dzie³a epickie, poematy, romanse rycerskie, zbiory legend, np. Nibelungenlied, Kalewala, Pieœñ o Rolandzie i in. Wystêpuj¹ one w licznych wersjach i t³umaczeniach, a ich wydania opatrywane s¹ rozmaitymi wariantami tytu³ów. W bibliotekarstwie istnieje tendencja do opisu a. klasycznego pod tytu³ami ujednoliconymi, którymi s¹ zazwyczaj ich najczêœciej cytowane, konwencjonalne tytu³y. K. P.
antedatowanie zob. datowanie.
aparat telefotograficzny zob. aparat telekopiowy.
aparat telekopiowy (aparat telefotograficzny), urz¹dzenie do przekazywania i odbioru kopii pism, druków, tablic, wykresów, rysunków itp. drog¹ telefoniczn¹ lub radiow¹. Telekopiowa ³¹cznoœæ mo¿e byæ nawi¹zana miêdzy jednym aparatem nadawczym i kilkudziesiêcioma odbiorczymi. Istniej¹ dwa typy a.t.: p³aski umo¿liwiaj¹cy przekazywanie dokumentów o dowolnej d³ugoœci i rotacyjny przekazuj¹cy dokumenty wielkoœci formatu A5 (np. aparat TB-l/P produkcji Wielkopolskich Zak³adów Teletechnicznych w Poznaniu). Czas przekazywania 9-18 min. Zob. te¿ ³¹cznoœæ w bibl.
J. Trusz: Podrêczna encyklopedia^ teleelektryki. Teletechnika. Warszawa 1964. — J. Thierry: Œrodki ³¹cznoœci operatywnej. Warszawa 1969.
Z. P.
15
archiwistyka
aparatura przekazu informacji zob. audiowizualne œrodki techniczne.

Powered by MyScript