7. Aby odpowiedzie na pytanie zawarte w tytule sumiennego przegldu bada i ich oceny dokonanej przez Mariana Banaszaka: Charakter prawny biskupw Jordana i Ungera, trzeba przede wszystkim sprawdzi wiarygodno rozpatrywanych przekazw rdowych. Od czasw rozprawy Paula Kehra, znakomitego znawcy dyplomatyki papieskiej wczeniejszego i penego redniowiecza, nie ulega wtpliwoci, e Thietmar piszc o podporzdkowaniu biskupa Jordana magdeburskiemu metropo- licie Adalbertowi w 968 roku rozmin si cakowicie z prawd. Marian Banaszak przypomnia, e w nauce niemieckiej zwracano na to uwag ju uprzednio, od schyku 64 STANISAW TRAWKOWSKI XVIII wieku, e szczegowo wyjani to Kart Uhlirz, dobry znawca dziejw niemieckich za panowania dynastii saskiej. Mimo to wci znajduj si obrocy tezy o zawisoci biskupw Jordana i Ungera od metropolity magdeburskiego. W swych wywodach unikaj jednak krytyki dokumentw magdeburskich, z ktrych wynika niedwuznacznie,, e pastwo polskie nie byto nigdy objte ani projektowanymi, ani ostatecznie ustalonymi granicami magdeburskiej prowincji kocielnej. Jedynie Helmut Beumann i Walter Schlesinger podjli wsplnie sumienny trud rozpatrzenia przywilejw papieskich dla arcybiskupw magdeburskich, zwaszcza konceptu dokumentu opisujcego powstanie arcybiskupstwa; koncept ten spisany w Magdeburgu nigdy nie zyska potwierdzenia papieskiego, o ile w ogle zosta w Rzymie przedstawiony. Pocztkowo badacze niemieccy przekonani byli, e ten projekt papieskiego dokumentu sporzdzono midzy 983 i 995, raczej blisko terminu pniejszego. Jeliby tak byo, to duo racji miaby Jzef Nowacki, e yo wwczas wielu, ktrzy osobicie znali zmarego w 984 roku biskupa Jordana", a wic nazwanie go biskupem poznaskim musiao odpowiada prawdzie. Trzeba by wwczas przecie take uzna, e prawdziwa bya informacja o podlegoci Jordana arcybiskupom magdeburskim, czemu Nowacki stanowczo i susznie si sprzeciwia. W rzeczywistoci koncept zosta spisany pniej, co ostatnio przyzna Helmut Beumann. W tym pro- jekcie dokumentu zaznaczono mianowicie, e ju przy fundacji metropolii nad ab stanowisko arcybiskupa tamtejszego w krlestwie zostao zrwnane z pozycj metropolitw trewirskiego, mogunckiego i koloskiego. Takiej jednak pretensji nie mogli arcybiskupi magdeburscy zgasza za ycia arcybiskupa mogunckiego Willigisa (zm. 1011), jak ostatnio to dostrzeono. Gerard Labuda zwrci za uwag, e tzw. narracja o powstaniu arcybiskupstwa magdeburskiego powstaa najprawdopodobniej ok. 1030 roku. Na te te lata kryzysu pastwa polskiego i organizacji Kocioa w Polsce pooy wypada spisanie zgodnego z narracj konceptu bulli papieskiej o pocztkach i prawach arcybiskupw magdeburskich, w tym bowiem czasie wczesny arcybiskup Hunfried liczy mg na zrealizowanie tych roszcze. Pocztki ich siga- j jednak lat wczeniejszych, jeli Thietmar w zapisce o mierci biskupa Ungera zaznaczy, e by on sufraganem metropolity magdeburskiego. Pretensje magdeburskie sformuowane zapewne podczas pierwszych wojen Henryka II z Bolesawem Chrobrym nie mog wic stanowi podstawy do okrelenia pozycji prawnej Jordana w 968 roku. Jedno z nich tylko wynika, e nie podlega on metropolitom magdeburskim. Podstaw rozwaa stanowi mog jedynie zapisy rocznikarskie. Rygory postpowania metodycznego wymagaj, by rozpocz od zestawienia tekstw, jak uczyni to Gerard Labuda: POCZTKI KOCIOA W POLSCE ZA PANOWANIA MIESZKA I 65 Rocznik poznaski W roku Paskim 968 Jordan pierwszy biskup poznaski zosta ordyno- wany Rocznik kapituy poznaskiej Take w roku Paskim 968 Jordan pierwszy biskup w Polsce zosta ordynowany i zmar w 984 roku Rocznik czsta W 968 roku Polska pocza mie biskupa Doda do tego warto zapisy o ustanowieniu biskupstwa praskiego: Rocznik czeski Rocznik Troski 974 Koci praski pocz mie biskupa imieniem Thietmar 974 Koci praski pocz mie po raz pierwszy biskupa imieniem Thietmar dziki staraniom Dobrawki Kompilator czeski nie mia najmniejszego powodu, by przeksztaca not o Jorda- nie, ktr wypisywa z wczeniejszego rocznika; natomiast chtnie mgby j skrci, gdy dotyczya spraw zewntrznych. Nie budzi wic adnej wtpliwoci poprawno stwierdzenia Labudy, e pierwotny zapis dotyczy ustanowienia biskupa w Polsce. Dopiero na przeomie XIII i XIV wieku kompilator Rocznika poznaskiego (starszego) uzna za konieczne zamieni biskupa w Polsce" bd biskupa polskiego na biskupa poznaskiego. Nie by to biskup misyjny (episcopus gentium), ktry nie mia staej siedziby, a ktry niekiedy dziaa w rnych krajach, jak ukazuje to dobrze przykad w. Brunona z Kwerfurtu. Biskup w Polsce" - biskup Polakw" mia okrelony teren dziaalnoci i mia oczywicie sw gwn siedzib, podobnie jak prawie przed czteroma wiekami w. Augustyn biskup Anglw", czy jak pniej biskup Bugarw", ktry nie zdy co prawda ustali swej siedziby, gdy musia ustpi z kraju, ktry ostatecznie przy- j chrzecijastwo z patriarchatu konstantopolitaskiego. Siedzib biskupa w Polsce" okrela wyranie regest dokumentu nadawczego Mieszka, jego ony Ody i synw Mieszka i Lamberta, ktrym ofiarowywali oni Stolicy Apostolskiej unam civitatem in integro, que vocatur Schinesghe, czyli Gniezno. Ot termin cmtas w nadaniu na rzecz papiea oznacza moe nie tylko okrg", pastwo", lecz take siedzib biskupa i zarazem jego okrg diecezjalny. Kraj, pastwo lepiej okrelaby termin regio, regnum. Wybr jake wieloznacznego terminu cmtas zmusza do uznania, e wanie w Gnienie miecia si gwna siedziba Jordana, a pniej Ungera. Byli ci biskupi zaleni bezporednio od papiea, jak zawsze biskupi wyznaczeni dla organizacji Kocioa w kraju pogaskim, ktrzy mieli doprowadzi do utworzenia STANISAW TRAWKOWSKI 66___________ samodzielnej prowincji kocielnej. Spr o biskupstwo egzymowane" okaza si w wietle dawnych wywodw Wyszyskiego, Rechowicza, czy nowszych prac, przede wszystkiem Anzelma Weissa, polemik pozorn. Wynika ona z dwuznacznoci okrelenia biskupstwo egzymowane". ktre suyo na oznaczenie zarwno biskupstwa, ktre uprzednio podlegao jakiemu metropolicie lub zostao zaoone na terenie nalecym ju do jakiej prowincji kocielnej, jak i biskupstwa misyjnego", ktrego zadaniem byo przeksztacenie si w samodzieln prowincje, a do tego czasu byo biskupstwem bezporednio zalenym od Stolicy Apostolskiej. Nie mona jednak pomin milczeniem wezwania w. Piotra katedry poznaskiej. O ile nie jest ono wynikiem pniejszych zmian, co w stosunku do katedry jest chyba mao prawdopodobne, to zdaje si ono wskazywa na szczeglne zaznaczenie zwizku bezporedniego tego kocioa z w. Piotrem - niebiaskim dzierycielem katedry rzymskiej i wadzy w caym Kociele, jak gosia doktryna prymatu papieskiego. By moe jest to wskazwka, e biskup polski mia w latach 968-999 dwie gwne
|