Aby ograniczyć linię do rysowania tylko pod kątami o przesunięciu 45 stopni, należy w trakcie przyciągania przytrzymać wciśnięty klawisz Shift...

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
Kiedy Mick Jagger koczy 50 lat, nie robio tu ju moe takiego wraenia, jak owe pamitne urodziny, kiedy koczy 30 - ale to tylko z tego powodu, e by czas, kiedy...
»
Sarabanda, tak jak się nagle zaczęła, tak nagle ustała i pozostały tylko dwie postaci: jeden katar wysoko na skale i, na drugim krańcu, jeden Michał Scoto...
»
 Overkill dla astrokalendarza pani Reiche  Pozostaje w zasadzie tylko “kalendarz astronomiczny” pani Reiche...
»
Legenda głosi — a jest to tylko legenda — jakoby ludzkość zawarła z Najeźdźcami pakt...
»
było pilno porwać z teatru tę, która miała zostać hrabiną de Telek, i zabrać ją daleko, bardzo daleko; tak daleko, aby była tylko jego niczyja więcej!...
»
— Niby czemu?— Panie! Toż to ordynarna pułapka… Po jednemu nie dadzą nam rady, a jakby nas tam dostali razem, to tylko lokal otoczyć…— A...
»
Dlatego marzyła, żeby żyć wiecznie w legendzie, jak Ans-set, i zadała sobie wiele trudu, żeby dowiedzieć się o nim wszystkiego, co tylko możliwe...
»
Po wejciu Wooda do zespou, cho na razie tylko tymczasowym, zaczo si wyczuwa obecno elementu przyjani, o ktrej w przypadku Taylora trudno waciwie byo mwi...
»
szeregi po to tylko, by z bliska wybadać błędy i pęknięcia w pancerzu republiki, by – gdynadejdzie godzina – uderzyć w nią tym skuteczniej, z tym...
»
Jeden li tylko okręt Argo228, sławion wszędy,Gdy wracał od Ajeta, mógł się przemknąć tędy -Lecz te rafy i Argo by nie oszczędziły,Gdyby nie pomoc...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.


Rysunek 5.11 przedstawia podgląd linii w trakcie jej rysowania, a także jej wygląd po zwolnieniu klawisza myszy i zastosowaniu ustawień stylu linii i jej grubości.
Rysunek 5.11. Podgląd w trakcie rysowania linii (u góry) i ostateczna jej wersja (na dole) po zwolnieniu klawisza myszy
Opcje z listy Cap ( Zakończenie) inspektora właściwości umożliwiają szybką zmianę sposobu kończenia linii (kwadratem, zaokrągleniem lub bez nich). Rysunek 5.12 przedstawia wynik renderowania różnych zakończeń dla linii o grubości 10 punktów.
Rysunek 5.12.
Linia o wymiarze 10 punktów
rysowana z zastosowaniem różnych
stylów zakończeń linii. Style z listy
Cap (Zakończenie) inspektora
właściwości są następujące: None
(Brak; góra), Round (Okrąg; środek)
i Square (Kwadratowe; dół)
Narzędzia rysowania
Narzędzia odręcznego rysowania linii i pociągnięć zawierają różne opcje przetwarzania linii i rozpoznawania kształtów. Co to dokładnie oznacza? Terminy te określają pewną klasę opcji, pomagających przy precyzyjnej edycji i rysowaniu podstawowych kształtów. Opcje te można stosować dynamicznie w trakcie rysowania narzędziami Pencil ( Ołówek) i Brush ( Pędzel) lub też pomocniczo dla wcześniej wykonanego kształtu, aby go wygładzić. Wtedy trzeba zaznaczyć kształt narzędziem Selection ( Zaznaczenie). Pewne pomocnicze narzędzia pozwalają nawet doświadczonemu rysownikowi uzyskać lepszej jakości grafikę.
Największym wyzwaniem w trakcie tworzenia grafiki we Flashu jest znalezienie równowagi między złożonością grafiki a ilością zajmowanej przez nią pamięci. Zawsze należy dożąć do optymalizacji, jeżeli jest to możliwe.
154
Część II  Środowisko Flasha
Narzędzie Pencil (Ołówek)
Narzędzie Pencil ( Ołówek) służy do rysowania linii i kształtów. Na pierwszy rzut posługiwanie się nim przypomina stosowanie tradycyjnego ołówka. W trakcie rysowania można korzystać z różnych stylów linii. Jednak po dokładniejszemu przyjrzeniu się temu narzędziu Flasha można zauważyć, iż daje się ono ustawić w tryb rysowania linii prostych lub kreślenia gładkich krzywych. Dodatkowo potrafi ono rozpoznawać podstawowe kształty geometryczne. Na przykład, nie do końca idealna elipsa zostanie rozpoznana i przekształcona w idealną elipsę. Uzyskane kształty i linie można zmodyfikować także później przy użyciu narzędzi Selection ( Zaznaczenie) i Subselection ( Zaznaczenie cząstkowe).
Gdy narzędzie Pencil ( Ołówek) jest aktywne, w przyborniku pojawia się jeszcze jedna opcja (poza przełącznikiem rysowania obiektów). Jest to w zasadzie menu, pozwalające wybrać tryb pracy narzędzia. Istnieją trzy tryby pracy narzędzia Pencil ( Ołówek): Straighten ( Prostowanie), Smooth ( Gładki) i Ink ( Farba). Tryby wpływają na sposób przetwarzania rysowanych linii.
Rysunek 5.13 przedstawia to samo pociągnięcie, wykonane przy użyciu trzech różnych trybów narzędzia Pencil ( Ołówek). Rysunek po lewej powstał w trybie Straighten ( Prostowanie), rysunek pośrodku w trybie Smooth ( Gładki), a rysunek po prawej w trybie Ink ( Farba).
Jak można zauważyć, poszczególne tryby nadają się do rysowania różnego rodzaju linii.
Rysunek 5.13.
Podobne szkice wykonane
za pomocą trzech różnych trybów
narzędzia Pencil (Ołówek) dają
różne efekty końcowe. Tryb
Straighten (Prostowanie; po lewej),
tryb Smooth (Gładki; na środku)
i tryb Ink (Farba; po prawej)
Aby uzyskać zadowalające efekty, zapewne trzeba będzie w trakcie pracy nad poszczególnymi elementami rysunku korzystać ze wszystkich trybów. Oto kilka uwag na temat cha-rakterystyki trzech poszczególnych trybów pracy narzędzia.
 Opcja Straighten ( Prostowanie) — zastosowanie opcji Straighten ( Prostowanie) włącza rozpoznawanie linii i kształtów. Oznacza to, że prawie proste linie są
prostowane, a krzywe wygładzane. Narysowanie kształtów przypominających
kształty geometryczne, na przykład okręgów, prostokątów lub trójkątów, powoduje ich automatyczne rozpoznawanie i poprawianie.
 Opcja Smooth ( Gładki) — włączenie tej opcji powoduje wyłączenie rozpoznawania linii prostych oraz kształtów, ale pozostawia wygładzanie krzywych. Dodatkowo
po ustawieniu opcji Connect Lines ( Linie połączenia) na wartość Can be Distant ( Może być oddalone) powoduje automatyczne łączenie bliskich końców linii.
 Opcja Ink ( Farba) — opcja Ink ( Farba) powoduje wyłączenie całej obróbki rysowania. Linie pozostają dokładnie takie, jakie narysujemy. Nie jest przeprowadzane wygładzanie, prostowanie ani łączenie. Zawsze będzie istniała drobna różnica między podglądem a początkowym efektem, ale we Flashu jest to tryb najbliższy rysowaniu swobodnemu.
Rozdział 5.  Rysowanie we Flashu
155
Narzędzie Brush (Pędzel)
Narzędzie Brush ( Pędzel) służy do wykonania gładkich lub zwężających się znaków oraz do wypełniania zamkniętych obszarów. W odróżnieniu od narzędzia Pencil ( Ołówek), które tworzy pojedyncze, jednolite linie, Brush ( Pędzel) w rzeczywistości tworzy elementy, stosując wypełnienia. Wypełnienie może być jednolite, gradientowe lub zawierać mapę bitową.
Ponieważ pędzel maluje zawsze kolorem wypełnienia, kolor Stroke ( Kolor obrysu) nie ma w przypadku tego narzędzia znaczenia. Pędzel dobrze nadaje się do tworzenia grafiki za pomocą tabletów. Wykorzystanie tabletu umożliwia wykonanie naturalnie wyglądających pociągnięć, gdyż wystarczy mocniej docisnąć piórko, aby rysować grubiej.
Tryby narzędzia Brush (Pędzel)
Narzędzie Brush ( Pędzel) zawiera ustawienia, wspomagające dokładne sterowanie miejscem stosowania wypełnienia. Menu opcji Brush Mode ( Tryb pracy pędzla) zawiera pięć trybów, umożliwiających wykonanie najróżniejszych efektów: Paint Normal ( Zwykłe malowanie), Paint Fills ( Maluj wypełnienia), Paint Behind ( Namaluj poza), Paint Selection ( Maluj zaznaczenie) i Paint Inside ( Maluj wnętrze). Patrz rysunek 5.14.
Przełączniki Pressure ( Nacisk) i Tilt ( Pochylenie) będą dostępne w obszarze opcji tylko wtedy, gdy w systemie zainstalowano tablet graficzny.
Rysunek 5.14.
Narzędzie Brush
(Pędzel) i jego opcje
(po lewej) oraz menu
opcji Brush mode
(Tryb pracy pędzla;
po prawej)
Więcej informacji o tabletach wraz z zabawnymi przykładami ich użycia znajdziesz na witrynie www.wacom.com.
156
Część II  Środowisko Flasha
Modyfikacja ustawień rysowania

Powered by MyScript