Częstotliwość przeprowadzania badań marketingowychBadania ciągłe (stałe)Badania ciągłe (stałe) są prowadzone systematycznie...

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
3 + do granic pola eksploatacyjnego Przewietrzanie system Z 4 + + + od granic pola eksploatacyjnego Przewietrzanie...
»
2010-03-01 01:00 14636 11010 Oprogramowanie Systemw Pomiarowych\OSP\KursyNatInst\KursyNatInst\2012_LV Core 3\2012_LV Core 3_Solutions_1\Exercise...
»
2010-02-15 01:00 17262 7324 Oprogramowanie Systemw Pomiarowych\OSP\KursyNatInst\KursyNatInst\2012_LV Core 3\2012_LV Core 3_Exercises\Demonstrations\TLC...
»
– Seniora Eulalia, seniorita Alma, chodźcie tu i zobaczcie, kogo prowadzę! – zawołał ran- czero donośnym głosem, zwracając się do głównego...
»
– Na pewno wiesz – sprzeciwił się Andy; rozmowę tę prowadzili pod koniec maja lub na początku czerwca, mniej wiecej w tym czasie, gdy zamknięto na głucho...
»
r265W przyjętej przez Rząd „Strategii finansów publicznych i rozwoju gospodarczego Polska 2000-2010” stwierdzono, że prowadzona polityka gospodarcza ma...
»
Drugi element, ktry bdzie mia wpyw na polsk polityk celn, to system preferencji handlowych, udzielanych przez Uni Europejsk krajom Afryki, Karaibw i Pacyfiku...
»
dzenie: mogą być one bodźcami pocho-prowadzi do pojawienia się przekonaniadzącymi z zewnątrz, albo teŜ mogą too niskich kompetencjach, a to z kolei...
»
System znany dziś jako Wiedza Tajemna istniał początkowo nic posiadając nazwy, przekazywany z pokolenia na pokolenie przez długie wieki...
»
Przyczepa była pusta, a ślady stóp prowadziły z obozowiska w różnych kierunkach, toteż po chwili zastanowienia Boone wspiął się na pagórek leżący na zachód...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

Część źródeł inforamcji jest stale wykorzystywana w celu regularnego zbierania danych (monitorowania).
Badania okresowe
Badania okresowe prowadzi się regularnie co pewien czas w celu poddania pomiarowi tego samego zjawiska.
Badania sporadyczne
Badania sporadyczne są prowadzone nieregularnie. Ich celem jest zaspokojenie konkretnych potrzeb informacyjnych decydentów. W odróżnieniu od badań ciągłych i okresowych tutaj inicjatywa wychodzi zazwyczaj od decydenta. Bez tej inicjatywy inforamcja nie wystąpi w omawianym systemie.
 
Proces badania marketingowego
Każde badanie zaspokaja inną potrzebę informacyjną w zakresie podejmowania decyzji. Dlatego, nie ma dwu indentycznych badań – każde badanie jest inne, nawet jeżeli jest prowadzone przez tę samą osobę i dla zbliżonej potrzeby tego samego decydenta.
 
Pomimo to, każde badanie składa się z podobnych etapów występujących w zbliżonej sekwencji (zarówno dla badań ciągłych, okresowych, jak i sporadycznych).
 
Cykliczność i współzależnośćWspólną cechą procesów badawczych jest także ich cykliczność (użytkownik informacji jest zarówno punktem wyjścia, jak i etapem końcowym badania) i współzależność poszczególnych etapów.
 
Etapy typowego procesu badania marketingowego.
Projektowanie badaniaDobór próbyBudowa instrumentu pomiarowegoZbieranie danychRedukcja danychAnaliza danychPrezentacja i ocena wyników badania 
 
Uwaga: Należy zwrócić uwagę na zaprezentowane w podręczniku Kaczmarczyka rozróżnienie pomiędzy pojęciami badanie rynku oraz analiza rynku. Bazując na zaprezentowanym wyżej modelu faz procesu badania marketingowego stwierdził, że analiza rynku to po prostu 6 etap, czyli analiza danych (o rynku). Badanie rynku natomiast to wieloetapowy proces badawczy określonego rynku (w powyższym modelu to proces siedmioetapowy).
więcej > Kaczmarczyk S.: opt.cit., s.43
 
 
Projektowanie badania marketingowego
 
Metody projektowania badania
Etapy procesu projektowania badania:
Analiza i określenie problemu badawczego,Wstępne zaprojektowanie procesu doboru próby,Wybór form pomiaru źródeł wtórnych i pierwotnych,Wybór instrumentów pomiarowych i ich wstępne zaprojektowanie,Wybór metod redukcji i analizy danych uzyskanych z pomiarów,Zaplanowanie badania i określenie jego kosztów,Określenie wartości informacji otrzymanej z badania,Opracowanie propozycji badawczych. 
Określenie problemu badawczego
„dobrze zdefiniowany problem jest w połowie rozwiązany”
 
Trafne zdefiniowanie problemu badawczego wymaga przede wszystkim nienagannej współpracy między decydentem (zleceniodawcą) a badaczem. Dzięki temu decydent rozumie, co badacz może, a czego nie może dać; badacz natomiast lepiej zna istotę problemów, z którymi ma do czynienia decydent.
 
Badacz definiuje problem decyzyjny.
Przekształcenie problemu decyzyjnego na problem badawczy odbywa się przez dokładne i wyczerpujące wyliczenie rodzajów danych niezbędnych do rozwiązania problemu decyzyjnego oraz sformułowanie hipotez.
 
Dobór próby do badania
Etapy projektowania procesu doboru próby
Lp.
Nazwa etapu
Opis czynności
1
Określenie populacji generalnej i badanej
Ustalenie, kto lub co może być źródłem potrzebnej informacji
2
Określenie jednostki próby
Ustalenie postawowej jednostki próby poddanej pomiarowi
3
Określenie wykazu populacji badanej
Sporządzenie listy jednostek badanej populacji, z której dobrana będzie próba
4
Określenie liczebności próby
Ustalenie, z ilu jednostek ma się składać próba
5
Wybór metody doboru próby:
Ustalenie sposobu, w jaki zostaną dobrane jednostki próby
Losowego
Ustalenie metody losowego doboru próby przy znanym prawdopodobieństwie wylosowania każdej jednostki
Nielosowego
Ustalenie metody nielosowego doboru próby – celowego lub celowo-losowego
6
Zaplanowanie i pobranie próby
Określenie przebiegu pobrania próby i jej pobranie określoną metodą w terenie
Źródło: Kaczmarczyk S.: Badania marketingowe: metody i techniki. Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 2000, s.60
 
Wybór form pomiaru
 
Metody zbierania danych ze źródeł wtórnych i pierwotnych.
Rodzaje
źródeł
Rodzaje pomiarów
Formy pomiarów
Wybrane metody pomiarów
Źródła wtórne
Pomiary wtórne
Zbieranie danych wewnętrznych
Wybór
Zbieranie danych zewnętrznych
Źródła pierwotne
Pomiary pierwotne
Pierwotne sondaże pośrednie
Ankiety
Ankieta:
pocztowa
prasowa
audytoryjna
ogólna
bezpośrednia
Inne sonaże pośrednie
Metoda delficka
Wywiad telefoniczny
Pozostałe metody sondaży pośrednich
Pierwotne sondaże bezpośrednie
Wywiady
Wywiad osobisty
Wywiad grupowy
Metody projekcyjne
Inne sondaże bezpośrednie
Pomiary fizjologiczne
Metody obserwacji
Rejstracja i spis (panele)
Degustacje i oceny próbek
Eksperymenty
Laboratoryjne
Test audytoryjny
Test tachistoskopowy
Metoda STM
Terenowe
Test rynkowy standardowy
Test rynkowy kontrolowany
Metody symulacji
Metody ręczne
Metody komputerowe
Metody mieszane
Źródło: S. Kaczmarczyk, s.62
Wybór instrumentów pomiarowych
 
Klasyfikacja instrumentów pomiarowych
 
Rodzaj instrumentu
Nazwa instrumentu
Przykłady zastosowania instrumentu
Instrumenty naturalne (zmysły)
Wzrok, słuch
Metody obserwacji, studiowanie i wybór danych ze źródeł wtórnych
Wzrok, smak, węch, dotyk
Degustacje, oceny próbek towarowych i inne metody oceny
Instrumenty pomiarowe sztuczne
Instrumenty konwencjonalne
Kwestionariusz
Ankiety, wywiady indywidualne, panele
Test
Metody projekcyjne, eksperymenty
Dziennik
Metody panelowe, metody obserwacji
Instrukcja
Metody obserwacji, wywiady
Model
Metody symulacji
Inne instrumenty konwencjonalne
Instrumenty mechaniczne
Wizjometr
Panele konsumentów
Kamera
Obserwacja, pomiary fizjologiczne
Komputer
Metody symulacji
Psychogalwanometr
Pomiary fizjologiczne
Skaner
Panele sklepowe
Terminal MRT
Wywiady osobiste
Tachistoskop
Pomiary fizjologiczne
Inne instrumenty mechaniczne
Źródło: S. Kaczmarczyk, s.64
 
 
Wybór metod analizy danych
Zebrane w wyniku pomiaru dane surowe dają więcej informacji po ich redukcji i analizie. Analiza polega na przetworzeniu zebranych danych na opisowe twierdzenia i wnioski o wzajemnych zależnościach między analizowanymi zmiennymi. Wybór metod analizy zależy od zastosowanego procesu doboru próby, użytego instrumentu pomiarowego oraz form pomiaru.
 
Metody analizy danych wybiera się jeszcze przed rozpoczęciem pomiaru.
Użyteczną metodą umożliwiającą dobór odpowiednich sposobów analizy jest przeprowadzenie pomiaru imitacyjnego z użyciem wstępnie zaprojektowanego instrumentu.
 
 
Plan i koszty badania
Plan określa przede wszystkim czas i koszty badania.
 

Powered by MyScript