Większość danych ana- siłku i staranności w realizowaną aktualnie lizowanych w literaturze przedmiotu do- czynność. tyczy dystraktorów zewnętrznych, które Aby nasza analiza miała charakter nie są kontrolowane przez jednostkę, lecz pełny, uzupełnimy ją o klasyfikację form podlegają kontroli badacza. aktywności wykonywanej pod kontrolą Faktycznie jednak znaczna część naszej uwagi. Aktywność ta moŜe mieć cha- aktywności psychicznej dotyczy bodźców rakter zewnętrzny, to jest moŜe wiązać czy informacji, które sami sobie „eksponu- się z wykonywaniem pewnych czynno- jemy", czy do których wystąpienia sami się ści, na przykład przepisywaniem tekstu przyczyniamy. Inaczej mówiąc, w bardzo na komputerze. Czynność ta ma głównie wielu wypadkach sama jednostka zadaje charakter motoryczny i nie wymaga ak- sobie róŜne procesy, które mogą zakłócać tywności intelektualnej (z wyjątkiem tych jej aktywność poznawczą. Sprawą odrębną sytuacji, kiedy w tekście często powta- jest to, czy dystraktory te pojawiają się rzają się pewne słowa i człowiek zasta- w wyniku działań intencjonalnych, czy teŜ nawia się, w jaki sposób wykorzystać ten działań nieintencjonalnych. W większości fakt do przyspieszenia pisania). Aktywność wypadków stanowią one wynik działań człowieka moŜe teŜ mieć charakter we- nieintenq'onalnych - to znaczy jednostka wnętrzny, to jest moŜe on zastanawiać się robi coś, co prowadzi do pojawienia się nad rozwiązaniem róŜnych problemów albo dystraktorów, chociaŜ ich wywołanie wcale planować jakieś działania w bliskiej lub nie było jej zamiarem. Przykładowo, kiedy dalekiej przyszłości. człowiek wykonuje jakąś czynność, za- KrzyŜując ze sobą te dwa podziały, uzy- czyna się zastanawiać, czy potrafi wykonać skujemy klasyfikację sytuacji, w których 104 PSfCHOLDGIA POZNANIA pojawiają się dystraktory. Sytuacje te są Natomiast sytuacja zilustrowana w os- róŜne od strony jakościowej i cieszyły tatniej kratce tabeli, kiedy procesy we- się zróŜnicowanym zainteresowaniem ba- wnętrzne zakłócane są przez dystraktory daczy zajmujących się uwagą. Klasyfikację wewnętrzne, jest awersyjna dla wielu ba- tę przedstawiono w tabeli 3.2. daczy. MoŜliwość kontrolowania zmien- Gdyby odnieść się do typowych sytu- nych jest w niej bowiem stosunkowo nie- acji będących przedmiotem badań ekspe- wielka. A przecieŜ sytuacje takie znamy rymentalnych, to z reguły badaczy intere- z Ŝycia codziennego i mogą być one przed- sowały sytuacje znajdujące się w górnym miotem udręki dla wielu ludzi. Są to sytu- wierszu tabeli. Inaczej mówiąc, zajmo- acje, w których w trakcie jakiejś czynności wały ich zjawiska, które mogą podlegać psychicznej zaczynają się pojawiać myśli peryferycznym oddziaływaniom bodźców intruzywne albo ruminacje. Myśli oraz ob- zewnętrznych, a więc zarówno pewne za- razy intruzywne pojawiają się niezaleŜnie chowania, jak teŜ czynności psychiczne, od woli jednostki i mają charakter natrętny. których przebieg modyfikowany jest przez Najczęściej dotyczą one spraw nieprzyjem- dystraktory. Do tej kategorii naleŜą kla- nych. Próby ich usunięcia dają niekiedy syczne badania nad róŜnymi formami efekt paradoksalny, to znaczy powodują ich uwagi selektywnej i podzielnej. Prowa- pojawianie się z jeszcze większą często- dzone są teŜ niekiedy studia nad ak- ścią. Jest to tak zwany efekt rykoszetu tywnością zewnętrzną, która moŜe być (Wegner, 1989). Wegner wysunął hipo- zakłócana przez dystraktory wewnętrzne tezę, Ŝe powstrzymywanie się od pewnych (pierwsza kratka w dolnym wierszu tabeli). myśli moŜe prowadzić do utraty kontroli Przykładem mogą być badania, w których nad pewnymi formami własnego Ŝycia psy- badacze starają się określić, jaki wpływ na
|