Jego zadaniem jest więc stwierdzenie zaburzeń nerwicowych i ich przyczyn oraz udzielenia pomocy. 5. Jaka jest rola logopedy w formułowaniu diagnozy dysleksji? Logopeda powinien być członkiem 'teamu' specjalistów. Jego zadaniem jest ocena przebiegu rozwoju i aktualnego stanu mowy dziecka. Stwierdzenie opóźnienia jej rozwoju, określenie wady wymo- wy, a także specyficznych trudności językówyct,;pojawiających się często u dzieci dyslektycznych. 6. Czy konieczne jest badanie EEG? Jakie dodatkowe badania mogą być przydatne w diagnozie dysleksji? Badanie EEG, czyli badanie elektroencefalograficzne służy do oceny bioelektrycznej czynności mózgu. Jest ono wykonywane głów- nie na zlecenie neurologa dziecięcego, czasem psychiatry dziecięce- go i nie należy do rutynowych czynności diagnostycznych w prrypad- ku dysleksji. Badanie to zwykle jest przeprowadzane, gdy istnieje podejrzenie organicznego uszkodzenia mózgu, epilepsji (padaczki), co w wypadku potwierdzenia diagnozy, wskazywałoby na koniecz- ność leczenia. Stosowanie EEG w badaniach naukowych ma inne cele - poznawcze. 7. Co to jest iloraz inteligencji i jakie jest jego znaczenie w przypadku badania dzieci dyslektycznych? Iloraz inteligencji to wynik liczbowy większości testów inteligencji. Jego nazwa wywodzi się stąd, że w pierwszym z testów (skala inteligencji A. Bineta - L. Termana z 1916 roku), gdzie został użyty zgodnie z intencją W. Sterna, autora tego wskaźnika, był to wynik dzielenia. Aby uzyskać iloraz inteligencji, wiek inteligencji dziecka (podany w miesiącach) dzieli się przez wiek życia dziecka (w miesią- cach). Następnie mnoży się go przez 100 (aby otrzymać liczbę całkow'rtą). W związku z tym dziecko 5-letnie, którego poziom inteligen- cji odpowiada wiekowi 5 lat, otrzymuje iloraz inteligencji 100. W Skali Inteligencji L. Termana-M. Merrill (modyfikacja uprzednio wymienione- go testu) wynik w postaci ilorazu inteligencji I.I = od 84 do 116 - uznajemy za poziom inteligencji przeciętnej. W Skali Inteligencji D. Wechslera WISC (Wechsler Intelligence Scale for Children) najczęściej stosowanej w badaniach dzieci powyżej 7 roku życia, iloraz inteligencji I.I 85-115 wskazuje na przeciętny poziom rozwoju umysłowego, zaś I.I = 116-131 - oznacza inteligencję powyżej przeciętnej, I.I powyżej 131 to inteligencja wysoka (różnice wartości ilorazów związane są z wartością odchylenia standardowego: w Skali T-M s=16, w Skali WISC s=15). Osiągnięcie takich wyników wskazuje, że trudności dziecka mogą mieć charakter dysleksji lub dysortografii, skoro nie są uwarunkowane opóźnieniem rozwoju umysłowego. Dzieci te, jak wska- zywano, często uzyskują wyniki świadczące o inteligencji wyższej niż przeciętna i wysokiej. Z drugiej strony, o czym była mowa, iloraz inteligencji jest wskaźnikiem liczbowym, a diagnoza psychologiczna ma charakter kliniczny, a nie statystyczny. Możliwe jest w niektórych przypadkach rozpoznanie dysleksji pomimo ilorazu inteligencji w granicach inteli- gencji poniżej przeciętnej, jeśli zachodzi podejrzenie, że wynik bada- nia testowego jest zaniżony np. wskutek zaburzeń percepcji lub 56 57 koordynacji percepcyjno-motorycznej. Iloraz inteligencji jest więc wskaźnikiem umożliwiającym, na etapie wstępnej selekcji, odróżnienie dzieci dyslektycznych od opóźnionych w rozwoju umysłowym, których trudności w czytaniu i pisaniu występują na tle uogólnionych trudności w rozumieniu i uczeniu się (nie mają więc charakteru trudności specyficznych). 8. Co to jest'wskaźnik fragmentarycznego deficytu rozwojowego'? W dalsrym etapie badania psychologicznego dzieci podejrzane o dysleksję poddaje się badaniu baterią testów do oceny poziomu rozwoju poszczególnych funkcji (percepcyjnych, pamięciowych,moto- rycznych), których nieprawidłowy rozwój mógł być przyczyną specyfi- cznych trudności w uczeniu się. Rozwój dzieci dyslektycznych jest nieharmonijny, dlatego też na tym etapie badania poszukuje się, w jakim zakresie jest on zaburzony i jaki jest stopień tego zaburzenia. Wskaźnik fragmentarycznego deficy- tu rozwojowego (w,f,d,r) jest właśnie takim wskaźnikiem liczbowym, który sygnalizuje stan opóźnienia rozwoju w badanym zakresie oraz stopień tego opóźnienia. Wynikiem badania testami do oceny funkcji percepcyjno-motorycznych jest wiek rozwoju badanej funkcji (WR - w latach). Na tej podstawie możemy, odnosząc ten wynik do wieku życia (WŻ) ocenić, jakie jest opóźnienie rozwoju badanej funkcji (w stosunku do wieku rycia). Otrzymany w ten sposób wskaźnik (WŻ-WR = opóźnienie rozwoju) nie ma jednak wartości bezwzględnej. Na przy- kład opóźnienie o 2 lata rozwoju funkcji wzrokowych, może znaczyć dużo - gdy dziecko jest mtodsze, lecz niewiele, gdy jest w starszym wieku. Dlatego też H. Spionek zaproponowała obliczanie 'Wskaźnika fragmentarycznego deficytu ozwojowego' (Wfdr) wedtug wzoru: Wfdr = 'WR wf Opóźnienie należy więc podzielić przez wiek życia, aby uzyskać wskaźnik stanu rozwoju badanej funkcji. Interpretacja wskaźnika jest następująca: Wfdr powyżej 0,20 po- twierdza istotne opóźnienie w rozwoju badanej funkcji i pozwala przyjąć, że trudności w czytaniu i pisaniu są uwarunkowane tym
|