Pod koniec XV wieku na podstawie sejmików terytorialnych po- wstał wspólny Sejm wszystkich ziem Wielkiego Księstwa Litewskiego. Podobnie jak w innych krajach Europy Srodkowo-Wschodniej najważ- niejszym czynnikiem umożliwiającym powstanie nowej instytucji poli- 150 Rozdział V tycznej było nadanie stanowi szlacheckiemu takich przywilejów, które wymagały zgody tego stanu na wprowadzanie każdej nadzwyczajnej po- winności wobec państwa. W rezultacie monarcha musiał zwoływać na powszechny zjazd nie tylko przedstawicieli elit (Radę), ale także przed- stawicieli bojarów-szlachty. Dołączenie do Rady hospodarskiej w czasie zjazdów szlachty nie pełniącej urzędów państwowych, a reprezentującej różne ziemie, przekształciło ich wspólne przedstawicielstwo w Sejm walny (walnymi w ówczesnym języku nazywano zgromadzenia ogólnopaństwo- we). Jakkolwiek każdy zjazd Panów-rady, szczególnie uzupełniony obec- nością książąt i bojarów, w dokumentach z końca XV i początku XVI wieku nazywano sejmem, to sejmem walnym nazywano tylko taki, na którym oprócz Rady hospodarskiej zjeżdżali się książęta, panowie i boja- rzy ze wszystkich ziem państwa. W ten sposób elementem zasadniczo różniącym sejm od wiecu czy zjazdu oligarchów była obecność przedsta- wicielstwa szlachty. W sejmie walnym uczestniczyli nie tylko panowie, którzy zajmowali ważne urzędy w państwie, ale także nie pełniąca żad- nych urzędów szlachta z ziem i powiatów — wszyscy, którzy władali zie- mią na prawie rycerskim. Takie zjazdy stały się zjawiskiem powszednim, kiedy dla podjęcia decyzji w sprawach państwowych centrum władzy musiało otrzymać zgodę ziem-okręgów. Szukając oparcia w lokalnych siłach społeczno-po- litycznych, wielki książę zwoływał powszechny sejm za każdym razem, kiedy tylko potrzebował zatwierdzenia nowych podatków albo powsta- wały problemy w stosunkach dyplomatycznych z innymi państwami. Już Kazimierz Jagiellończyk miał w zwyczaju dla rozpatrzenia najważniej- szych spraw politycznych — przede wszystkim unii z Koroną — zwoływać na zjazd obok Panów-rady szeroki krąg książąt i bojarów z różnych ziem swojego państwa. Podobnie uczynili Panowie-rada, kiedy musieli obie- rać nowego monarchę bez uzgodnień z Polską. W 1492 roku na zjazd wileński zwołali zarówno arystokrację ze wszystkich ziem, jak również właścicieli ziemskich, którzy nie pełnili żadnych urzędów państwowych. Po raz pierwszy razem z Radą nowego hospodara obrali także książęta, panowie i ziemianie z terenu całego państwa, niezależnie od wyznania. Okoliczność ta dawała władzy monarchy jednakową legitymizację w gra- nicach całego państwa. Zjazd wileński z 1492 roku można uważać za pierwszy prawdziwie walny sejm. Natomiast systematycznie zaczęto je zwoływać w czasach rządów Zygmunta I Starego. Państwo ; społeczeństwo 151 W wiek XVI Wielkie Księstwo Litewskie wstępowało, posiadając nową instytucję polityczną i nowy sposób konsolidacji państwa. Od tej chwili jedność polityczna państwa nie zasadzała się jedynie na uznaniu jedynego monarchy, ale także na udziale przedstawicieli różnych części terytorium w centralnej instytucji władzy- Sejmie. Trzeba jednak zazna- czyć, że do pełnego wykształcenia się jego składu i ustalenia funkcji do- szło dopiero w drugiej połowie XVI wieku w wyniku reform państwa poprzedzających zawarcie unii lubelskiej. Początkowo kompetencje sej- mu walnego ograniczały się do spraw wewnętrznych państwa: unii i obioru nowego monarchy. Udział bojarów-szlachty w sejmie był stosunkowo niewielki i sprowadzał się do uchwalania decyzji podjętych przez Panów. Jednakże w czasie sejmów obozowych, zwoływanych w czasie pospolite- go ruszenia, stan rycerski domagał się coraz większych wpływów. Wzrost zagrożenia wojną ze strony Księstwa Moskiewskiego i Chanatu Krym- skiego od końca XV wieku zmusił monarchę i jego Radę do zajęcia się sprawą organizacji obrony państwa. Wczasach panowania Zygmunta Sta- rego kwestia ta stała się zasadniczo głównym tematem obrad walnych sejmów. Praktycznie każdy z nich rozpatrywał sprawy związane z wojną. I tak na sejmie w 1510 roku rozpatrywano sprawę zorganizowania obro- ny kraju, w 1514 roku przyjęto uchwałę o kontynuacji wojny z Moskwą, a w 1515 roku uchwalono podatki na sfinansowanie tej wojny, w 1516 roku uchwalono zwołanie pospolitego ruszenia i zbieranie podatku sie- rabszczyny (podatek w pieniądzach); w 1522 roku uzgodniono warunki rozejmu z Moskwą. Ciężar obrony kraju spoczywał przede wszystkim na właścicielach ziemskich i dlatego, aby szukać razem sposobów ku słusznej obronie, uchwa- lać nowe podatki (sierabszczyny), nowe zasady służby państwu z ziemi na prawie rycerskim, hospodar musiał zwoływać na sejmy całą szlachtę. Jed- nak w czasie wojny wyjazd szlachty na sejm groził bardzo poważnymi następstwami. Dlatego też w 1512 roku przyjęto zasadę reprezentacji słu- żącą powoływaniu posłów pełnomocnych: po dwóch szlachciców z zie- mi czy powiatu. Jednocześnie nie zabraniano innym osobistej obecności na sejmie. Książąt, panów i wysokich urzędników tak jak dawniej zapra- szano imiennie. Wszyscy oni razem z posłami od szlachty łączyli się na sejmie w koło rycerskie, podczas gdy Panowie-rada tworzyli koło odrębne. W taki sposób powstała nowa, stale funkcjonująca instytucja poli- tyczna: sejm walny, który wieńczył system instytucji najwyższej władzy 152 Rozdział V w państwie. W odróżnieniu od sejmów Szwecji czy Norwegii, w których byli reprezentowani także chłopi, albo sejmu w Czechach, który repre- zentował także interesy mieszczaństwa, sejm Wielkiego Księstwa Litew- skiego był wyłącznie szlachecką instytucją przedstawicielską. Powstanie ogólnopaństwowego sejmu oznaczało ograniczenie władzy monarchy przez stany; jednakże szlachta sprzeciwiała się w nim nie tyle monarsze, co oligarchii panów, która zupełnie dominowała w sejmie. O „demokra- cję szlachecką" trzeba było jeszcze długo walczyć. 3. Struktury społeczne WXV wieku społeczeństwo zaczęło się wyraźnie dzielić na odrębne gru- py społeczno-polityczne. Podziały społeczne w Ziemi Połockiej da się dobrze prześledzić czytając miejscowe dokumenty. O ile w latach czter- dziestych i pięćdziesiątych XV wieku dokumenty połockie podpisywali wszyscy mieszkańcy Połocczyzny — wszyscy Połoczanie, Połoczanie; wszyscy ludzie dobrzy i mali, o tyle od lat sześćdziesiątych tego samego wieku ist- niało już kilka odrębnych grup: dokumenty podpisywano od bojarów po- iockich, od mieszczan i całego pospólstwa, a wkrótce pojawiły się niziny spo- łeczne — ludzie czarni.
|