Wydaje się, że popularność tych motywacji można uznać za pierwszą jaskółkę popularyzacji idei ekonomii społecznej czy przynajmniej jej prointegracyjnego wariantu. Jakiej więc pomocy potrzebują ci, którzy planują uruchomienie działalności gospodarczej lub odpłatnej? Po pierw- sze, potwierdza się konieczność uzyskania środków „na rozruch” – problem ten jest wskazywany najczęściej. Często też pojawia się aspekt pomocy w tworzeniu biznesplanu, marketing oraz problem ze zorganizowaniem miejsca koniecznego do prowadzenia działalności. Najrzadziej wymieniana jest potrzeba zdobywania umiejętności związanych z wytworzeniem danego produktu. Ekonomizacja organizacji pozarządowych ekonomia_skrypt_1.indd 147 2008-03-16 23:53:23 Tabela 14. Potrzeby organizacji, które zamierzają uruchomić działalność gospodarczą lub odpłatną (i nie prowadzą jej obecnie) W której z wymienionych dziedzin potrzebowaliby Państwo pomocy uruchamiając/prowadząc Procent działalność gospodarczą/odpłatną? (N = 90) organizacji Uzyskanie dostępu do kapitału, kredytów 35,0 Tworzenie biznesplanu 31,5 Miejsce (lokal, teren) do uruchomienia produkcji, dostarczania usług 26,6 Marketing 25,1 Nabywanie umiejętności związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem 21,3 Nabywanie umiejętności niezbędnych do wytworzenia określonych produktów/usług 14,4 Inne 12,4 Trudno powiedzieć 06,7 Źródło: Badania Klon/Jawor 2006. Zajmijmy się teraz tymi, którzy wyraźnie stwierdzili, że nie zamierzają angażować się w działalność gospodarczą lub odpłatną. Dla zwiększenia kontrastu wyodrębniono tu organizacje, które nie chcą skorzystać z żadnej z tych opcji. Jest to grupa znacznie liczniejsza – stanowi ok. 58% organizacji. Tabela 15. Przyczyny, dla których organizacje nie chcą uruchamiać działalności gospodarczej lub odpłatnej Jakie przyczyny decydują o tym, że nie zamierzacie Państwo podejmować działalności gospodarczej? (N = 558) Procent organizacji Typ uzasadnienia Uzasadnienie Nie muszę Nie mamy takiej potrzeby 64,9 Obawiam się Obawa przed odejściem organizacji od jej misji społecznej 16,2 Nie mogę Brak doświadczenia, odpowiedniej wiedzy 13,9 Nie chcę Uważamy, że organizacje z zasady nie powinny nic sprzedawać 13,6 Nie mogę Trudności związane z pozyskiwaniem środków finansowych na inwestycje 09,4 Nie mogę Nadmierna biurokracja administracji publicznej, bezzasadne kontrole itp. 09,1 Nie mogę Złe prawo, problemy formalnoprawne 07,8 Obawiam się Obawa przed ryzykiem – popadnięciem organizacji w długi i zobowiązania 07,7 Nie mogę Nadmiernie wysokie podatki, obciążenia fiskalne, brak zachęt dla przedsiębiorców 07,3 Obawiam się Negatywny wizerunek organizacji zajmujących się działalnością gospodarczą w społeczeństwie 05,9 Obawiam się Obawa przed odwróceniem się od organizacji jej dotychczasowych sponsorów 05,1 Zły odbiór działalności gospodarczej przez bezpośrednich odbiorców usług organizacji, Obawiam się 03,4 niechęć do ponoszenia opłat Nie mogę Trudności w pozyskaniu odpowiednich pracowników/personelu 02,6 Nie mogę Zła koniunktura na rynku, niezależne od nas warunki gospodarcze 02,6 Nie mogę Brak wsparcia szkoleniowego/doradczego dostosowanego do specyfiki organizacji pozarządowych 02,2 Nie mogę Brak popytu na nasze usługi/produkty 02,1 Nie mogę Lokalne układy utrudniające nam funkcjonowanie na rynku 01,9 Obawa przed niechęcią ze strony innych organizacji lub okolicznych przedsiębiorców, którzy Obawiam się 01,2 potraktują nas jak konkurencję Nie mogę Niska jakość naszych usług/produktów 00,0 Inna przyczyna 07,6 Trudno powiedzieć 04,2 Źródło: Badania Klon/Jawor (2006). 8 Ekonomizacja organizacji pozarządowych ekonomia_skrypt_1.indd 148 2008-03-16 23:53:24 Najczęściej wskazywaną przyczyną – dotyczy to praktycznie 2/3 organizacji – jest to, że nie widzą one po prostu ta- kiej potrzeby. Odpowiedź ta umownie wyodrębnia grupę, której stosunek do ewentualnej działalności gospodarczej lub odpłatnej da się określić jako „nie muszę”. Odpowiedź ta jest tak wieloznaczna, jak liczne mogą być powody do urucho- mienia działalności (wymieniane w poprzednich pytaniach ankiety). Ważne jest jednak to, że często powód rezygnacji z działalności gospodarczej ma charakter bardziej zasadniczy (by nie powiedzieć doktrynalny). Mowa tu o przekonaniu, że organizacje po prostu nie powinny prowadzić działalności gospodarczej. Organizacje, które wskazują na te właśnie obawy, prawdopodobnie najtrudniej będzie przekonać do podążania w kierunku przedsiębiorczości społecznej. Ich sto- sunek do ewentualnego zaangażowania się w przedsiębiorczość społeczną można określić jako „nie chcę”. Trzecia gru-
|