dzie; • znać odmiany węgla pierwiastkowego; ) A (k ający • rozumieć zastosowanie grafitu i diamentu; B...

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeÅ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
Zastosowanie medyczne promieniowania rtg i izotopów promieniotwór- 21,6cnychPromieniowanie kosmiczne 8,1Ska¿enia izotopowe œrodowiska...
»
Rozumiejąc wzrost wartości informacji na skutek jej zakazania możemy zastosować zasadę niedostępności w dziedzinach wykraczających poza dobra materialne...
»
wdając się w szczegóły zastosowania wspomnianej „zabawki", powiem tylko tyle, że jej działanie opierało się na przetwarzaniu przez procesor obrazu z...
»
W³aœciwoœci i zastosowaniaOlejek cytrynowy stosowany jest powszechnie jako œrodek smakowy w artyku³ach spo¿ywczych, a tak¿e w kosmetykach (pasty do zêbów)...
»
CaÅ‚y paryski wielki Å›wiat, a także półświatek, naj­pierw siÄ™ zdziwiÅ‚, potem nie uwierzyÅ‚, a wreszcie pogodziÅ‚ siÄ™ z tÄ… osobliwÄ… odmianÄ…...
»
84Grecy i Rzymianie znali dobrze inne liczne odmiany kwarcu, lecz nie zdawali sobie sprawy, ¿e s¹ one wszystkie t¹ sam¹ substancj¹ mineraln¹...
»
I pozna³y to miasta niemieckie na pocz¹tku, jaka siê w cnocie ludzkiej odmiana zsta³a, gdy spowiedŸ wyrzucili...
»
zdewastowane, samo sobą takiej wartości nie mogło wszak przedstawiać! Rozum chyba straciła w trakcie tych poszukiwań, skoro uwierzyła w truciznę, jakaż...
»
 M MAGNEZ (MG)Pierwiastek o wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciach zasadowych - alkaliczny...
»
przesiąknięta ciężkimi pierwiastkami...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.


SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSI

132








•
znać zastosowanie etenu i etynu;
A
k)
•
wiedzieć, że polietylen ma małą odporność termiczną A
e (
ajÄ…cy
i że jest palny;

cz k
ieczn
sz
•
rozumieć zachowanie ostrożności przy pracy z wę-
B
kon
dopu
glowodorami Å‚atwopalnymi.
•
umieć wykryć węgiel w substancjach organicznych;
C
VIII
•
rozumieć różnice w budowie i we właściwościach gra-
B
fitu i diamentu;
•
rozumieć pojęcie węglowodorów nasyconych i niena-
B
syconych;
W
•
znać wzory i nazwy najprostszych węglowodorów
A
IÓ
(metan, etan, propan, butan, eten, etyn);
N
) p
•
umieć wykonać model cząsteczki węglowodoru
C
y n
na podstawie wzoru sumarycznego;

atecz
•
wiedzieć, co to jest szereg homologiczny związków
A
awowe (
k + p
organicznych;
dost
podst
•
wiedzieć, jakie są produkty całkowitego i niecałkowi-
A
tego spalania węglowodorów i od czego zależą;
KOLNYCH UCZ
•
umieć zidentyfikować produkty spalania węglowodo-
C
rów;
SZĆĘ
•
umieć zapisać równania reakcji spalania najprost-
C
szych węglowodorów;
GNI
•
rozumieć, na czym polega reakcja polimeryzacji.
B
Ä„
•
rozumieć zależność między wielkością cząsteczki wę-
B
glowodoru a jego właściwościami fizycznymi i palno-
ścią;

)
•
umieć zaszeregować węglowodory do szeregu homo-
C
logicznego na podstawie wzorów sumarycznych
Ä…ce (r
i strukturalnych;



zaj
dobry
•
umieć wykryć węglowodory nienasycone;
C
k + p + r
zszerro
•
wiedzieć, jak doświadczalnie można otrzymać etylen
A
i acetylen.


SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSI

133







•
umieć zapisać równanie reakcji otrzymywania acety-
C
)
lenu i karbidu;
Ä…ce (r
•
umieć zapisać równania reakcji spalania całkowitego
C


zaj
i niecałkowitego określonych węglowodorów;
dobry k + p + r
zszer
•
umieć napisać reakcję polimeryzacji etenu.
C
ro
VIII
•
umieć napisać wzory strukturalne węglowodorów
C
nasyconych i nienasyconych na podstawie wzoru su-
marycznego;

•
umieć wyprowadzić wzór ogólny węglowodorów na
C
podstawie wzoru sumarycznego i strukturalnego;
W
)
•
wiedzieć, jak otrzymać węglowodór nasycony z nie-
A
IÓ
nasyconego;
N
Ä…ce (d
dobry o
•
umieć napisać równania reakcji węglowodorów nie-
C
Å‚niaj
rdz
nasyconych z chlorowcami;
ba k + p + r + d
dope
•
umieć ustalić wzór węglowodoru na podstawie masy
C
cząsteczkowej i składu procentowego;
•
rozumieć zjawisko izomerii;
B
KOLNYCH UCZ
•
umieć wyjaśnić proces krakingu i jego znaczenie.
C

SZĆ

Ę
Pochodne węglowodorów

GNI

Ä„
Oczekiwane osiągnięcia
Katego-
Wy-
Stopień
ria celu
maga-
Uczeń powinien:
nia
•
umieć podać przykłady alkoholi i kwasów karboksy-
C
lowych;
C
•
umieć wybrać wzory alkoholi i kwasów karboksylo-
wych spośród innych wzorów;

k)
e (
ajÄ…cy
•
umieć opisać wzór sumaryczny alkoholu i kwasu kar-
C

cz k
boksylowego na podstawie wzoru strukturalnego lub
ieczn
sz
modelu;

kon
dopu
•
umieć opisać właściwości fizyczne etanolu i kwasu
C
etanowego;
•
znać toksyczne właściwości alkoholi.
A
SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSI

134








•
znać wory etanolu i kwasu etanowego;
A
•
umieć wyprowadzić wzór alkoholu i kwasu karboksy-
C
lowego ze wzoru węglowodoru;
•
umieć zakwalifikować dany związek organiczny ze
C
względu na grupę funkcyjną;
•
wiedzieć, że gliceryna jest alkoholem wielowodoro-
A
tlenowym;
VIII
•
wiedzieć, co to są mydła;
A
•
umieć zapisać reakcje spalania alkoholi;
C
) p
•
umieć określić produkty reakcji kwasów karboksylo-
C
y
W
n
wych z alkoholami;


IÓ
awowe (
atecz k + p
N
•
wiedzieć, gdzie występują estry i jakie jest ich zasto-
A
sowanie;
dost
podst
•
rozumieć przebieg reakcji dysocjacji kwasów karbok-
B
sylowych;
•

Powered by MyScript