Im więcej dasz swojej pamięci, tym szczodrzej ci to wynagrodzi, z korzyścią dla obu stron...

Linki


» Dzieci to nie ksiÄ…ĹĽeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeĹ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
było pilno porwać z teatru tę, która miała zostać hrabiną de Telek, i zabrać ją daleko, bardzo daleko; tak daleko, aby była tylko jego niczyja więcej!...
»
– Na pewno wiesz – sprzeciwiĹ‚ siÄ™ Andy; rozmowÄ™ tÄ™ prowadzili pod koniec maja lub na poczÄ…tku czerwca, mniej wiecej w tym czasie, gdy zamkniÄ™to na gĹ‚ucho...
»
Protokół TCP zapewnia połączeniową transmisję danych pomiędzy dwoma lub więcej hostami, może obsługiwać wiele strumieni danych, umożliwia...
»
Serwer udzielił mu dostępu do swej pamięci jako Zygmuntowi Sygusiowi, ale w osobistym katalogu Zygmunta Sygusia Robert nie znalazł niczego ciekawego...
»
Należy wspomnieć, że wielu teologów począwszy mniej więcej od XII wieku stworzyło dla dzieci nieochrzczonych ich własne, odpowiednie dla nich piekło...
»
Męczyła się jeszcze więcej swoim położeniem wskutek tego, że nie mogła odosobnić się od ludzi, jak to robiła w Bukowcu po każdej kłótni z ojcem; nie...
»
Ciągła wędrówka przedmiotów z pomieszczeń mieszkalnych przez windę do lombardu w regularnych odstępach wydobywała na światło dzienne coraz więcej...
»
Co więcej, ostatnio kino akcji w wydaniu Hollywood potrzebuje takiego widowiska i tyle przemocy, że graniczy to z bezmyślnością...
»
Luiza de Nègrepelisse nie myślała dotąd nad tym problemem, który niewątpliwie miał dla niej swą wagę, więcej z powodu przeszłości niż teraźniejszości...
»
Kiedy korzystasz z biblioteki open-uri, wystarczy, ĹĽe wpiszesz instrukcjÄ™ open() z adresem URL, a skrypt zwrĂłci odpowiedniÄ… stronÄ™ WWW...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.


Wykres na str. 84 - oznaczenia
1. 1-sza powtórka po 10 min.
2. 2-ga powtórka po godzinie
3. 3-cia powtórka po tygodniu
4. 4-ta powtórka po miesiącu
5. 5-ta powtórka po sześciu miesiącach
6. kreatywne myślenie
7. materiał zapamiętany
8. zakres wiedzy zapamiętanej przez osobę, która nie dokonuje powtórek
9. w stronę pamięci długotrwałej (dostępnej)
10. zakres wiedzy zapamiętanej po powtórce po 10-ciu minutach
11. zakres wiedzy zapamiętanej po powtórce po 24 godzinach
12. zakres wiedzy zapamiętanej po powtórce po tygodniu
13. zakres wiedzy zapamiętanej po powtórce po miesiącu
14. upływ czasu
CZĘŚĆ II. PAMIĘĆ - GŁÓWNY SYSTEM PAMIĘCIOWY
Rozdział 12.
Główny System Pamięciowy GPS)
Myślę, że sam już spostrzegasz, jak dalece po dotychczasowej lekturze zwiększyłeś możliwości swojej pamięci i umysłu. Zrób więc krok dalej. W wyobraźni potrafisz już z łatwością tworzyć "żywe" obrazy i niezwykłe związki, możesz więc szybko i skutecznie opanować teraz Główny System Pamięciowy (GSP), system, dzięki któremu będziesz mógł, jeśli zechcesz, tworzyć inne systemy o nieskończonych możliwościach.
GSP używano i doskonalono przez ponad 300 lat. Jego zasady pierwszy wyłożył Stanisław Mink von Wennsshein w połowie 17. wieku. Był to o wiele doskonalszy system, niż poprzednie, umożliwiający ówczesnym mnemotechnikom zapamiętywanie o wiele większej ilości informacji (nie dziesiątki, a tysiące), i to na czas dowolnie długi, przy czym w grę wchodziły również i liczby i daty.
U podstaw tego systemu leży przyporządkowanie cyfrom od 0 do 9 wybranych spółgłosek (polskiego alfabetu11) wg poniższego schematu.
0. - s, z
1. - t, d
2. - n
3. - m
4. - r
5. - l
6. - j
7. - k, g
8. - f, w
9. - p, b
Ani samogłoski, ani złożenia typu sz, cz, rz, dz itp. nie mają znaczenia w tym swoistym fonetycznym alfabecie cyfrowym (FAC) i służą jedynie jako "wypełniacze" w obrazowych słowach-kluczach, które już niedługo sam będziesz tworzył. Zapewne chcesz zapytać, skąd przy niektórych cyfrach "podwójne" głoski. Otóż mówimy o fonetyce. Nasz aparat mowy pracuje niemal identycznie przy wymowie głosek s i z, k i g, f i w, p i b, różnica tkwi tylko w miękkości12.
Aby nie uczyć się tych zależności tylko przez nieekonomiczne powtarzanie, oto co ułatwia ich szybsze zapamiętanie:
0. "z" to pierwsza głoska w słowie "zero", a "o" to ostatnia
1. litery "t" lub "d" mają jedną pionową kreskę
2. pisane "n" ma dwie pionowe kreski
3. pisane "m" ma trzy pionowe kreski
4. dominującą głoską w słowie "cztery" jest "r"
5. w rzymskiej cyfrze L (50) kryje się słowo "pięć", albo jest to otwarta dłoń wzniesiona ku górze (5 palców), z kciukiem wyciągniętym w bok
6. litera "j" to lustrzane odbicie 6
7. z dwóch siódemek można ułożyć duże K
8. pisana f ma dwie pętelki jedna nad drugą, jak cyfra 8
9. litery p i b to lustrzane odbicia cyfry 9.
Podobnie jak dla liczb-rymowanek i zakładek pamięciowych stworzymy teraz zakładki liczbowe, tj. możliwie krótkie i obrazowe słowa, które łatwo kojarzyłyby się z jedną, i tylko jedną, cyfrą. Na przykład zakładką dla cyfry 1 powinno być jakieś łatwe do wyobrażenia słowo, zawierające tylko głoskę znaczącą t lub d. Możliwości jest wiele, np. dach, tusz, dusza, dół itd. Każde z tych słów spełnia ten podstawowy warunek, a więc odpowiada cyfrze 1.
Zakładka dla liczby 34 musi zawierać głoski m i r, i w takiej właśnie kolejności. Możliwe słowa to: mara, mary, mur, mer, szmer, marsz, chmura. Możesz wybrać najlepsze z nich albo według porządku alfabetycznego, co ułatwi również późniejsze przypomnienie, albo według kryterium "wyrazistości" obrazu na ekranie umysłu (czyli które z tych słów najłatwiej możesz sobie wyobrazić). Innymi słowy litery znaczące m i r uzupełniasz w myślach samogłoskami i innymi głoskami nieznaczącymi, i wybierasz najlepszą kombinację.
Trzymając się porządku alfabetycznego mógłbyś przyjąć np. rozwiązanie mer, ale od ciebie tylko zależy, czy nie lepszy okaże się mur. Jeśli odtworzysz później tok swego rozumowania, pamięć sama przypomni ci, którą zakładkę wybrałeś.
Skoro więc rozumiesz już na czym polega ta metoda, spróbuj teraz sam wybrać, stworzyć stosowne zakładki dla liczb 10 - 19 wykorzystując znajomość fonetycznego alfabetu cyfrowego. Swoje pomysły zapisz w tabeli poniżej.
Nie przejmuj się, jeśli początkowo natrafisz na pewne trudności, na następnej stronie znajdziesz bowiem pełną listę zakładek liczbowych od 1 do 100. Traktuj ją jednak tylko jako propozycję. Przyjrzyj się dokładnie każdej zakładce i zastąp ją własną, jeśli będzie lepsza Wybieraj przede wszystkim rzeczowniki lub czasowniki konkretne, barwne i obrazowe.
Ćwiczenie.
Stwórz własne zakładki:
Liczba głoski znaczące zakładka

Powered by MyScript