Utwory te sBu|yBy tak|e hierarchicznemu uporzdkowaniu tradycji i uzasadnieniu wspBczesnego Badu

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
kowskim z przepisów prawa wspólnotowego w zakresie swobodnego prze- członkowskie jego języka urzędowego i jego tradycji”...
»
Jeśli masz zegarek tradycyjny, nie patrz na niego teraz i odpowiedz na pytanie: czy cyfra sześć na cyferblacie jest arabska, czy rzymska? 6 czy VI? Zastanów się...
»
- sprzeciw wobec aparatu państwowego, postępu technicznego i tradycyjnych instytucji społecznych, - życie chwilą: „tu i teraz”, bez troszczenia się o...
»
przykładów, żeby uzasadnić tezę, iż tworzenie modeli różnych systemów oraz ich badanie przy użyciu technik komputerowej symulacji – to ważny...
»
pomiędzy normami, które należą do tego samego szczebla hierarchicznego np...
»
hierarchy of calls must happen (and thus the proper hierarchy is automatically generated by the compiler)...
»
— Ach, przepraszam, panie...
»
Zaczynał się już męczyć, a Błękitni Bracia napierali coraz bardziej, aż wreszcie zmęczony opadł na kolana; jego urywany oddech dochodził aż do uszu Springera...
»
- Błagam cię, usiądź...
»
Giulio zszedł z księżniczką do podziemia, gdzie popłynęli łódką...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

Ale prcz tych wspBczesnych uwarunkowaD zastanawia podobieDstwo d|enia do wysokiego poziomu moralnego na Rusi w XVI wieku z wysokim poziomem moralnym Konstantynopola w VI wieku, wynikajcym z prze[wiadczenia o Bo|ym pochodzeniu Cesarstwa. Wtedy te| formy obrzdu chrze[cijaDskiego, miejsce Ko[cioBa w Cesarstwie i Cesarstwa w Ko[ciele zyskaBy hierarchicznie ustalone formy. Analogia ta poucza, |e kultura w spoBeczno[ciach chrze[cijaDskich rozwijaBa si od okresu heroicznego do stabilizacji i konserwacji tradycji.
51 O zachodnioeuropejskiej renesanowej literaturze etycznej patrz: Z. Kalita, CzBowiek i [wiat warto[ci. Aksjologia reneansowego humanizmu, WrocBaw 1993, s. 126-134, 145-149.
:
MIEJSCE RUSI WSROD WIELOZCI ZWIATW RENESANSOWEJ EUROPY
CzBowiek [redniowieczny jedynie  lokalnie" umieszczaB siebie w centrum [wiata. Mimo to ten [wiat stworzony, kty si w nim streszczaB i ktrego on byB celem, byB dBaD [wiatem zewntrznym, ktremu trzeba byBo si podporzdkowa, aby mc pozna jego natur. CzBowiek wspBczesny, karmiony kantowskim idealizmem, uwa|a, |e natura jest taka, jak uczyniBy j prawa rozumu.
E. Gilson, Duch filozofii [redniowiecznej, Warszawa 1958, s. 241
Kultura Rusi Moskiewskiej stanowi wa|ne ogniwo w dziejach kultury Starej Rusi. Nie bez powodu te| historycy obieraj perspektyw wieku XVI dla charakterystyki zjawisk wcze[niejszych. ByB to bowiem okres przeBomowy, czas rekapitulacji przeszBo[ci i wiek, w ktrym Ru[ Moskiewska zetknBa si z europejsk nowoczesno[ci. Wtedy to skrystalizowaBy si pogldy na istot kultury i wyBoniBy skrajnie jednoznaczne stanowiska wobec mnogo[ci postaw filozoficznych, jakie reprezentowaB renesansowy [wiat. W XVI wieku najjaskrawiej przejawiBy si cechy ruskiej [redniowiecznej cywilizacji i najwyrazniej brzmiaBy gBosy o moskiewskiej sukcesji obowizkw Konstantynopola. Znaczenia nabraBa [wiadomo[ to|samo[ci kulturowej. Zaczto rozr|nia tradycj rodzim, opart na tradycji chrze[cijaDsko-bizantyjskiej, oraz tradycj metafizycznie obc. Na styku obu tradycji zrodziBo si wiele pogldw eklektycznych, ktre doBcz do licznych, podobnych im, renesansowych tworw ludzkiej my[li.
1. MOSKWA JEDNYM Z RZYMW NOWO{YTNEJ EUROPY
Unia florencka i upadek Konstantynopola zapocztkowaBy nowy rodzaj refleksyjnej postawy wobec otaczajcego [wiata. ByBy wydarzeniami, ktre naruszyBy stabilny obraz rzeczywisto[ci, otwarBy drog ku nieznanym dotd pro-
252
Hanna Kowalska
cedurom dyskutowania o nich. PojawiBy sie wwczas dwa kierunki my[lenia o Cesarstwie chrze[cijaDskim jako historycznym bycie przemijajcym. Pierwszy z nich reprezentuje tre[ Listu mnicha Filoteusza, utrzymana w duchu proroctwa Daniela o czterech krlestwach. Uderza w nim niespotykany w chrze[cijaDskiej kulturze element mesjanizmu starotestamentowego. Pierwiastek chrze[cijaDskiej eschatologii dominowaB jednak u Filoteusza nad partykularyzmem starotestamentowego porzdku prawno-paDstwowego. Ru[ Moskiewska nie byBa w rozumieniu autora miejscem ani tym bardziej paDstwem, ktre prowadzi czBowieka do zbawienia.

Powered by MyScript