156 Hanna Kowalskado lochu

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeÅ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
156 T...
»
tę, która była nadzieją i szczęściem jego życia i dla której jedynie pragnął zachować oczy...
»
- Ja bym zaczęła od zimnej przystawki - pora­dziÅ‚a Justynka po namyÅ›le...
»
W tym czasie Johnson był już przekonany, że jakaś siła gna go nie wiadomo dokąd i nie wiadomo w jakim celu...
»
nakłonić uczestników do konformizmu, wydając im surowe polecenia w rodzaju: ‼Proszę kontynuować, to jest absolutnie konieczne"...
»
Stosownie do poglądu wyrażonego w orzeczeniu Sądu Najwyższego z dnia 6 listopada 1967 r...
»
Patrzc na t rutyn ow ju| procedur, zastanawiam si kim byB czBowiek, który poniósB tak okrutn [mier w ruinach WTC
»
//: C20:Apply...
»
węglowodanów polega na zwiększaniu poboru glukozy przez serce, mięśnie, wątrobę, tkankę tłuszczową itd...
»
— Wspaniale — mruknęła Ross...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

Aagodniej natomiast kodeks traktowaB dBu|ników, zwBaszcza w rodzinie. Szczególn opiek otaczaB wdowy i sieroty.
Obszerny ustp kodeksu dotyczcy spraw spadkowych zawieraB akapit, zwracajcy uwag na to, |e testament winien stanowi przede wszystkim podsumowanie |ycia, porównanie jego dorobku z nakazami wiary, nie za[ wyBcznie rozdysponowanie majtku. W[ród wymienionych cnót odnajdujemy pomoc ubogim i obdarowanie wolno[ci niewolnika. Testament winien zawiera [wiadectwo wiary w postaci zapisu o darowiznie ubogim, dzieciom i |onie, instytucjom charytatywnym (A5@4>1>;O<), Ko[cioBowi i przyjacioBom (s. 149).
Przytoczone tu przykBady dowodz, z jednej strony, pogBbienia teologicznego uzasadnienia grzechu i winy, z drugiej, wyraznego zaostrzenia kar. O ile wcze[niejsze kodeksy ograniczaBy si w uzasadnieniu winy do powoBania si na chrze[cijaDski wymiar prawa zapo|yczonego z Bizancjum i wymierzaBy kar pieni|n, w wyjtkowych przypadkach chBost, a ko[cielna instancja anatem lub pokut, to Prawo sdowe nakazywaBo stosowanie prawie wyBcznie surowych kar cielesnych, z wyrokiem [mierci wBcznie. Znamienne jest wprowadzenie systemu  oko za oko". Trzeba te| podkre[li, |e kodeks bardzo czsto powoBywaB si na prawo Moj|esza.
W paDstwie mongolskim, w skBad którego wchodziBa Ru[ PóBnocno-Wscho-dnia, najwy|sz wBadz sdownicz sprawowaB chan. Najcz[ciej wystpowaB on jednocze[nie w roli oskar|yciela i sdziego. RozstrzygaB te| sprawy sporne midzy ksi|tami oraz midzy ksi|tami i baskakami. Kronika donosi, |e sdzenie powierzaB zebraniu ksi|t tatarskich, sam jednak podejmowaB ostateczn decyzj24. MongoBowie wysBali na Ru[ urzdników administracyjnych, którzy na miejscu sprawowali sdy. ZakBadali kancelarie (ja-men) i pilnowali przestrzegania prawa wedBug przepisów jassaku.
Od momentu skupienia wBadzy ustawodawczej i sdowniczej w rkach chana, zachwianiu ulegBa zapocztkowana w X wieku tradycja podkre[lania duchowego pokrewieDstwa midzy ksiciem kijowskim i cesarzem bizantyjskim, co znajdowaBo wyraz w nazywaniu tego ostaniego bratem lub synem duchownym. Przestano te| u|ywa zapo|yczone z Bizancjum tytuBy: samowBastiec, jedinodier|ec, samodier|ec {autochoros, monokrator, autokrator)25.
Podczas tzw. panowania MongoBów, umierajcy ksi|, prócz przewa|ajcej cz[ci terytorium, nie przekazywaB najstarszemu synowi |adnej politycznej wBadzy. Na tym fakcie buduje wnioski Kluczewski, który twierdzi, |e wBadza na Rusi w tym okresie nie miaBa pozaekonomicznych podstaw prawnych26. Nastpca wielkiego ksicia udzielnego z czasem stawaB si po[rednikiem midzy
24Por.: 0B@80@H0O 8;8 8:>=>2A:0O 5B>?8AL, ! , t. 10, >A:20 1965, s. 165, 182-183.
25  zewntrznym nadaniu wBadzy na Rusi w okresie dominacji tatarskiej [wiadczy Latopis Nikona, który pod dat 1296 zamieszcza wiadomo[ o wielkim zjezdzie ksi|t ruskich we WBodzimierzu, na którym rozstrzygano spór dotyczcy legitymizacji wBadzy. Sdzi byB poseB z Ordy Newruj, a mediatorami trzej biskupi. Patrz: tam|e, s. 171.
26 .;NG52A:89, !>G8=5=8O 2 452OB8B><0E. C@A @CAA:>9 8AB>@88, t 2, op.cit, s. 36-40.
Specyfika kultury etyczno-prawnej Rusi dzielnicowej i okresu mongolskiego
157

Powered by MyScript