Jeżeli koła nie są
odpowiednio ustawione, silnik musi pokonać dodatkowe opory
toczenia, a opony zużywają się szybciej i nierównomiernie.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Lech Baczyński
TANIA JAZDA SAMOCHODEM - darmowy fragment - kliknij po więcej
● str. 20
Lech Baczyński
●
wyważenie kół, należy je co jakiś czas sprawdzać i poprawiać. Złe
wyważenie kół to marnowanie energii.
●
czy układ wydechowy nie jest częściowo zatkany – choć to mało
prawdopodobne,
●
czy paski klinowe nie są zbyt mocno naciągnięte. Zbyt mocne
naciągnięcie nie tylko zwiększa opór, a przez to zużycie paliwa, ale
jest też niebezpieczne – pasek może pęknąć, a to może
spowodować dalsze uszkodzenia.
Znaj proporcjum mocium panie
Czy tankujesz odpowiednią ilość paliwa? Czy wiesz, ile paliwa
powinieneś wlewać do baku? Poznaj kilka reguł, które pozwolą Ci nie
marnować pieniędzy przez nieodpowiednie tankowanie.
Po pierwsze - nie powinno się wlewać za dużo paliwa do baku.
Jeżeli naleje się go za dużo, może sie wylewać z powodu
nieszczelności korka, ostrych zakrętów itp. Ponadto wzrost
temperatury (np. gorący dzień) może spowodować zwiększenie
objętości paliwa, a przez to może powodować wylewanie ze zbyt
pełnego baku. Na pewno nie warto lać więcej paliwa po tym, jak wąż
dystrybutora automatycznie „odbije”.
Po drugie - nie należy wlewać za mało paliwa, gdyż wtedy wcześniej
trzeba będzie je uzupełnić - a zbyt częste jeżdżenie na stacje marnuje
benzynę.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Lech Baczyński
TANIA JAZDA SAMOCHODEM - darmowy fragment - kliknij po więcej
● str. 21
Lech Baczyński
Po trzecie: nie jeździj na pustym baku.
Mogłoby się wydawać, że jeżdżenie na pustym baku jest oszczędne,
ale jest wręcz przeciwnie. Zużywasz więcej paliwa, ponieważ silnik
działa mniej efektywnie, gdy jedzie „na oparach”. Gdy jedziesz
w trasie i masz niewiele paliwa w baku, zacznij się rozglądać za tanią
stacją benzynową po drodze.
Tajemnicze znikanie paliwa
Miałem kiedyś samochód, w którym benzyna zużywała się dość
szybko. Miałem wrażenie, że nawet gdy nie jeżdżę, paliwo
w tajemniczy sposób gdzieś znika.
Dopiero gdy ten samochód postawiłem kiedyś w zamkniętym
pomieszczeniu, zagadka się rozwiązała. Samochód stał tam całą noc,
a po nocy dało się wyczuć w powietrzu silny zapach benzyny.
Okazało się, że paliwo po prostu wyparowywało. Korek wlewu paliwa
był nieszczelny albo źle dokręcony.
Dlatego jeżeli nie chcesz marnować paliwa i pieniędzy, sprawdź czy
masz szczelny korek i czy dokładnie go dokręcasz. Pozwoli Ci to
uniknąć nieprzyjemnych i kosztownych tajemniczych niespodzianek.
Ucząc się na cudzych błędach zdobywasz wiedzę bez wysokich
kosztów.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Lech Baczyński
TANIA JAZDA SAMOCHODEM - darmowy fragment - kliknij po więcej
● str. 22
Lech Baczyński
Wynalazek Herr Rudolfa
Niemiecki konstruktor Rudolf Diesel (1858 - 1913) wynalazł silnik
wysokoprężny, nazwany potem jego nazwiskiem. Pierwszą taką
maszynę skonstruowano około 1987 roku, po czym przez
kilkadziesiąt lat dostosowywano do użytku w samochodach. Istniał
już wtedy zwykły silnik spalinowy. Wynalazek Diesla działa w inny
sposób niż zwykły: do komory spalania kierowane jest mocno
sprężone powietrze. To powietrze nagrzewa się do wysokiej
temperatury z powodu sprężania. Następnie do komory spalania
wtryskiwane jest, także pod dużym ciśnieniem, paliwo, które
z powodu wysokiego ciśnienia samo się zapala. Z tego powodu silniki
Diesla nazywa się też silnikami z zapłonem samoczynnym. Silniki
takie gorzej pracują na mrozie, ponieważ do samozapłonu potrzebna
jest wysoka temperatura w cylindrze. Byłem kiedyś w zimie
świadkiem, jak dieslowskiemu silnikowi w ciężarówce kierowca
„pomagał” zapalić za pomocą podgrzewania silnika podpaloną
gazetą.
Po wprowadzeniu silnika Diesla do produkcji, w pierwszej połowie
XX wieku, był on rzadko używany, głównie w ciężarówkach. Jako
jeden z pierwszych w seryjnej produkcji samochodów osobowych
zastosował go Mercedes. Kryzys paliwowy lat siedemdziesiątych
dwudziestego wieku (opisany we wstępie do tej książki) sprawił, że
producenci zaczęli częściej stosować silniki Diesla w swoich
samochodach.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Lech Baczyński
TANIA JAZDA SAMOCHODEM - darmowy fragment - kliknij po więcej
● str. 23
Lech Baczyński
Jeżeli chcesz oszczędzać paliwo - diesel to dobry wybór. Silnik
wysokoprężny ma lepszą sprawność energetyczną - około 50%, dla
porównania sprawność silników benzynowych to około 30%. Dlatego
diesel spala mniej paliwa. Ceny oleju napędowego do diesla są
zazwyczaj tańsze albo równe cenie benzyny. Obecnie w Polsce są
prawie równe, ale bywały okresy gdy były wyraźnie niższe. Ponieważ
ceny paliw są podobne, oszczędność przy silniku Diesla bierze się
dziś głównie z mniejszego spalania. Przy większych samochodach
wyraźniej widać różnicę. Przykładowo Mercedes klasy E - zwany
'okularnikiem' - z 224-konnym 3.2 litrowym silnikiem benzynowym
pali w mieście przynajmniej 14-15 litrów, a poza miastem powyżej 10
litrów. Ten sam samochód z 3.2 litrowym, 204-konnym silnikiem
|