Ma take obowizek zawiadamiania o okolicznociach uzasadniajcych zaniechanie prowadzenia egzekucji (art. 55 1 EgzAdmU). W przypadku wniesienia powdztwa do sdu wierzyciel egzekucyjny powinien zawiadomi o tym organ egzekucyjny pod rygorem okrelonym w art. 55 EgzAdmU i wstrzyma postpowanie egzekucyjne do czasu rozstrzygnicia sprawy przez sd. Uwzgldnienie przez sd powdztwa o ustalenie spowoduje w rezultacie na mocy art. 59 1 pkt 1 lub 2 EgzAdmU umorzenie postpowania egzekucyjnego. Artyku 6 nakada na wierzyciela obowizek podjcia czynnoci zmierzajcych do zastosowania rodkw egzekucyjnych. Przepis ten pozostaje w zwizku z art. 16 EgzAdmU statuujcym pierwszestwo stosowania rodkw egzekucyjnych przed represyjnymi, co suy ma realizacji obowizku, nie za karaniu w miejsce stosowania egzekucji. Drugi paragraf art. 6 zobowizuje Ministra Finansw do okrelenia sposobu postpowania wierzycieli nalenoci pieninych przy podejmowaniu czynnoci zmierzajcych do zastosowania rodkw egzekucyjnych. Rozporzdzenie Ministra Finansw z 21.5.1999 r. w sprawie sposobu postpowania wierzycieli nalenoci pieninych przy podejmowaniu czynnoci zmierzajcych do zastosowania rodkw egzekucyjnych (Dz.U. Nr 50, poz. 510). 3. Zobowizany =430= Zobowizanym - w starszej literaturze zwanym te egzekutem - jest podmiot, na ktrym ciy obowizek wykonania okrelonego wiadczenia, ktrego realizacja moe nastpi w trybie egzekucji. Ustawa nie definiuje zobowizanego. W literaturze uznaje si, e zobowizanym jest podmiot, do ktrego kierowane s czynnoci organu egzekueyjnego. Zobowizanymi mog by osoby fizyczne, prawne, jednostki organizacyjne nie posiadajce osobowoci prawnej. Do podmiotu wykonujcego akt administracyjny mona odnie trzy pojcia: 1) zobowizany do wykonania aktu, 2) odpowiedzialny za wykonanie aktu, 3) wykonujcy akt. Pojcia te mog dotyczy tej samej osoby, np. gdy jest to osoba fizyczna, lub rnych podmiotw, np. w wypadku gdy zobowizanym bdzie osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadajca osobowoci prawnej. Ze wzgldu na ten podzia ustawa zawiera przepisy dostosowujce tryb i charakter czynnoci do ich adresata. Przykad: Art. 76 czy art. 120 EgzAdmU. 4. Prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich, organizacja spoeczna =431= Podmioty te mog bra udzia w postpowaniu egzekucyjnym zgodnie z regulacj KPA. Z tego wzgldu funkcja organizacji spoecznej polega na deniu do zapewnienia przebiegu i wyniku postpowania zgodnie z wymogami interesu spoecznego. Przesanki udziau tego podmiotu w postpowaniu okrelone s w art. 31 KPA. Podstaw udziau prokuratora jest regulacja art. 182-l 89 KPA. Zgodnie z tymi przepisami, prokurator moe bra udzia w postpowaniu w celu zapewnienia zgodnoci przebiegu i wyniku postpowania z prawem. Prokuratorowi su te same rodki prawne, ktrymi posugiwa si moe zobowizany. Rzecznik Praw Obywatelskich, moe bra udzia w postpowaniu na takich samych zasadach jak prokurator. Moe te posugiwa si tymi samymi rodkami prawnymi. Przesank jego udziau w postpowaniu jest zapewnienie przestrzegania praw obywateli w zakresie okrelonym ustaw o urzdzie Rzecznika Praw Obywatelskich. 5. Uczestnicy postpowania =432= W postpowaniu egzekucyjnym wystpuje grupa uczestnikw, ktrzy nie s wierzycielem, zobowizanym ani te nie dziaaj na prawach strony, jak np. prokurator czy organizacja spoeczna. Uczestnikami postpowania egzekucyjnego o takim statusie s: 1) Osoby trzecie, czyli podmioty, ktre np, kwestionuj czynnoci dokonane w toku postpowania i daj wyczenia spod egzekucji rzeczy lub innych praw majtkowych (art. 38 1 EgzAdmU). 2) wiadkowie, ktrzy winni by obecni przy czynnociach egzekucyjnych w przypadkach przewidzianych ustaw. Ustawa stanowi, e za obecno przy czynnociach egzekucyjnych nie naley si wynagrodzenie (art. 51 EgzAdmU), dopuszcza te udzia w tym charakterze penoletnich czonkw rodziny i domownikw zobowizanego. 3) Biegli bior udzia postpowaniu w postpowaniu egzekucyjnym w wyniku powoania ich przez organ egzekucyjny. Na podstawie art. 18 EgzAdmU do uregulowania pozycji prawnej biegego stosuje si przepisy KPA. Ustawa egzekucyjna wprowadza jednak pewne odrbnoci, ktre wynikaj z dwch rde. Po pierwsze, powoanie biegego jest w pewnych wypadkach obo- wizkowe. Po drugie, przepisy przewiduj udzia biegych sdowych. Zgodnie z art. 99 1 EgzAdmU, jeeli zobowizany w terminie 5 dni od daty zajcia ruchomoci zoy zaalenie na oszacowanie dokonane przez poborc skarbowego, to organ skarbowy jest obowizany powoa biegego dla oszacowania wartoci zajtej ruchomoci. Poza tym postpowanie egzekucyjne zna dwa wypadki, w ktrych powoanie biegego jest obowizkowe (art. 99 2 EgzAdmU): a) zajcie wyrobw uytkowych ze zota, platyny, srebra i innych kruszcw, b) zajcie maszyn i innych urzdze produkcyjnych oraz pojazdw samochodowych i cignikw.
|