łącznika pomiędzy dorosłymi a Stwórcą27...

Linki


» Dzieci to nie ksiÄ…ĹĽeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeĹ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
Protokół TCP zapewnia połączeniową transmisję danych pomiędzy dwoma lub więcej hostami, może obsługiwać wiele strumieni danych, umożliwia...
»
Uznając istnienie wzajemnych zależności pomiędzy różnymi aspektami reformy walutowej, członkowie „Grupy 20" doszli do następujących kon-kluzji:— kursy...
»
DOS, PAKUJenter - przesuwa kursor systemowy pomiędzy przełącznikami a listwąopcji, oraz dokonuje zatwierdzenia wybranej opcji,strzałki prawo/lewo -...
»
Korzyści odnoszą także kraje biedniejsze: - Za pomocą satelitów telekomunikacyjnych Indonezja utworzyła sieć łączności pomiędzy tysiącami wysepek...
»
wpływa w inny sposób na stosunki prawne ustanowione traktatem pomiędzy stronami...
»
Pan Wei należy do pokolenia lawirującego pomiędzy tymi sprzecznymi pokusami...
»
pomiędzy normami, które należą do tego samego szczebla hierarchicznego np...
»
łatwością się bawią,@ stoi i odwróciwszy głowę, patrzy dokąd?@ - stałem inaraz@ pojąłem, że ty się mną zajmujesz, bawisz, dorosła@ nocy, ipodziwiałem ciebie...
»
Inspektorzy stwierdzają, że żadna z tych dwu planet nie dorosła do przyjęcia do Federacji...
»
ostrożnością, przekazując je sobie kolejno w krótkich odstępach czasu, czyli stosując metodę sztafetową...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

Z kolei święty Ambroży z Mediolanu uważał dziecko za zapłatę za trud rodziców i twierdził, że przebywanie w jego towarzystwie to przyjemność. W dziele O dziewicach grzmiał, że kto potępia dzieci, potępia całą ludzkość. Śmierć dziecka uważał za coś najgorszego, co może spotkać rodziców. Przekreśla ona łączone z nim plany, pokładane nadzieje i niszczy trud wychowawczy. Poza tym przynosi rodzicom niewypowiedziany ból28. Idealny obraz dziecka nakreślił święty Będą Czcigodny. Według niego, dziecko w najwcześniejszym okresie życia jest niewinne i czyste2'. Święty Izydor z Sewilli z kolei tłumaczył, dlaczego dziecko określa się mianem infans. Jego zdaniem, przyczynę stanowił fakt, że maluch nie potrafi mówić (fan), ponieważ nie ma w pełni wykształconych zębów, co utrudnia posługiwanie się mową30. Autorzy starożytni i średniowieczni z pewnym rozczuleniem spoglądali na słabość fizyczną dziecka. Zdaniem Minucjusza Feliksa, dziecko z racji swej kruchości i nieporadności jest całkowicie uzależnione od matki. Ponieważ nie posiada jeszcze w pełni rozwiniętych zdolności intelektualnych, często zmyśla i miewa urojenia31. Według Kommodiana (V w.), dzieci są słabe fizycznie, ale charakteryzuje je beztroska i brak rozumu32. Laktancjusz pisał, że niemowlę z powodu wątłych dziąseł nie może jeść twardych pokarmów33, z kolei Pru-dencjusz uważał, że przewód pokarmowy dziecka jest nieprzystosowany do przyjmowania posiłków spożywanych przez dorosłych14. W interesujący sposób autorzy interpretowali kwilenie niemowlęcia. Dla Tertuliana i Minucjusza Feliksa była to istota niemowlęctwa35, a święty Cyprian uznał płacz i kwilenie niemowlęcia za modlitwę i prośbę kierowaną do Boga36. O dzieciach wspominała także Hildegarda z Bingen. Według niej, niemowlęta są delikatne i nie mogą chodzić z powodu kruchości kości37. Nie potrafią również myśleć ani działać38. Pozytywnie okres dziecięcy oceniał Wincenty z Beauvais. Podkreślał on, że w starożytnym Izraelu dzieci piastowały godność królów oraz proroków39. W pismach myślicieli chrześcijańskich znaleźć można również pochwałę dzieci-męczenników. Prudencjusz stawiał za przykład dwunastoletnią Eulalię, która porzuciła zabawki i zginęła śmiercią męczeńską4". W podobnym tonie pisał o pewnym chłopcu - współtowarzyszu męczeństwa Romanusa, który z odwagą i męstwem znosił
>rtury . Z kolei święty Cyprian w jednym z listów wspomniał o rzezi nie-mątek i przedstawiał je jako istoty, które walczyć jeszcze nie umiały,
otrzymały palmę męczeństwa42. Dzieciństwo jako pierwszy etap w życiu
34
I. INFANTIA I PUERITIAW OPINII MYŚLICIELI
2. Postrzeganie dziecka w średniowiecznej Polsce
35
człowieka charakteryzowało się niewinnością i prostotą oraz stanowiło jeden z elementów analogii. Zdaniem Hermasa, kto chce wejść do Królestwa Niebieskiego, powinien być jak dziecko niewinne43. Tertulian z kolei porównywał wiek dziecięcy do idealnego obrazu z Księgi Rodzaju44.

Powered by MyScript