motto: "Kto chce zrozumieæ poetê, musi siêgn¹æ do jego kraju...

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeÅ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
– SkoroÅ› go nie widziaÅ‚, skÄ…d możesz wiedzieć, że byÅ‚ na strychu? – Toć jego wÅ‚asna żona musiaÅ‚a chyba wiedzieć, gdzie przebywa! –...
»
spełnienie przez przychodzącego świeżo człowieka, w jego historyczności, posiada ono moc, która budzi, a nie moc, która obdarza, bo ta raczej zwodziłaby...
»
było pilno porwać z teatru tę, która miała zostać hrabiną de Telek, i zabrać ją daleko, bardzo daleko; tak daleko, aby była tylko jego niczyja więcej!...
»
· Automatyczne uleganie autorytetom oznaczać może uleganie jedynie symbolom czy oznakom autorytetu, nie zaś jego istocie...
»
współobywatelom, że wÅ‚aÅ›ciwie jego wypychano, ażeby siÄ™ biÅ‚ z synem margrabiego o obra- zÄ™ ksiÄ™cia Napoleona – mais je leur ai dit 353 –...
»
W¹tpliwoœci co do stanu psychicznego œwiadka i jego stanu rozwoju umys³owego mog¹ wynikaæ z informacji uzyskanych od innych osób w toku postêpowania przygotowawczego, w...
»
Mieszka, który do innego obejścia i innych stosunków przywykł z Jordanem, drażniła zarówno wyniosłość biskupa, jak i to, że pod bokiem jego, który zwykł...
»
Jednakże gdy opuÅ›ciÅ‚ swe zakrwawione rÄ™ce – gdy od trucizny dotyku Foula jego usta poczerniaÅ‚y i napuchÅ‚y tak, że nie mógÅ‚ dÅ‚użej wytrzymać dotyku...
»
Wejście do tego zakątka ciepła i światła przyniosło Mellesowi ogromną ulgę; poczuł, jak pod wpływem ciepła rozluźniają się jego napięte mięśnie...
»
Regis wdrapał się na stojące obok krzesło, by lepiej przyjrzeć się znamieniu, lecz już wcześniej był pewien, że jego bystre oczy nie zwiodły go, że znamię na...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

" [Goethe]
"Stepy akermañskie" - podmiot liryczny czuje siê zagubiony, zazdroœci ludziom i zwierzêtom mog¹cym ¿yæ w ojczyŸnie, krajobraz pog³êbia têsknotê za ni¹. Poszukuje odg³osów z kraju:
"W takiej ciszy! - tak ucho natê¿am ciekawe,
¯e s³ysza³ bym g³os z Litwy. - JedŸmy, nikt nie wo³a"
"Pielgrzym" - têsknota za ojczyzn¹, piêkno krainy po której podró¿uje nie jest dla niego radoœci¹ gdy¿ nie mo¿e byæ w w³asnej ojczyŸnie.
 
Motyw pielgrzyma w liryce romantycznej. "Sonety krymskie" jako pamiêtnik Pielgrzyma; nawi¹zanie do "Wêdrówek Childe Harolda" Byrona.
"Wêdrówki Childe Harolda" - poemat dygresyjny, tytu³owy bohater wyrusza w œwiat ¿eby odnaleŸæ w nim swoje miejsce, nie zna celu wêdrówki.
Adam Mickiewicz w swoich sonetach przedstawia rzeczywistoœæ widziana oczami Pielgrzyma, opisuje jego wewnêtrzne prze¿ycia i przemyœlenia.
"Stepy akermañskie"
"Burza" - pozostali pasa¿erowie s¹ przera¿eni, jednak Pielgrzym siê nie boi, nie potrafi, jest osamotniony, stwardnia³y, nie ma za co siê modliæ, z kim siê ¿egnaæ.
"Pielgrzym"
"Bajdary" - (piêkna dolina krymska) moment zapomnienia, kiedy podmiot liryczny zatraca siê w piêknie Krymu, stara siê zapomnieæ w czym pomaga mu szaleñcza jazda na koniu, upaja siê tym - podobna sytuacja w "¯egludze"
"Droga nad przepaœci¹ w Czufut-Kale"
"Ajudach" - prze¿ycia poety s¹ natchnieniem dla jego twórczoœci.
Patrz te¿ punkt - motyw podró¿y...
 
"Sonety krymskie" jako próba dotarcia do tajemnicy Wschodu.
Przez nawi¹zania do poezji islamskiej wprowadza do "Sonetów krymskich" lokalny, orientalny koloryt, a u¿ywanie licznych s³ów arabskich, nie daj¹cych siê znaleŸæ w polskich s³ownikach wywo³ywa³o furiê warszawskich klasyków. Orient jest wyraŸnie obecny w jego sonetach o ruinach muzu³mañskiej przesz³oœci na Krymie, gdzie grób jawi siê jako wa¿ny symbol przemijania ludzkich namiêtnoœci, a obraz nocy, gdzie "powietrze tchn¹ce woni¹, t¹ muzyk¹ kwiatów" ["A³uszta w nocy"], prowadzi na myœl motywy poezji arabskiej, pe³nej zmys³owej kontemplacji.
 
Rozwa¿ania na temat potêgi natury i znikomoœci cz³owieka w "Sonetach krymskich".
Pod wp³ywem potêgi natury Pielgrzym pojmuje znikomoœæ ¿ycia przenosi siê w œwiat metafizyki. Przedstawione jest to np. W sonecie "Droga nad przepaœci¹ w Czufut-kale"
"Mirzo, a ja spójrza³em! Przez œwiata szczeliny
Tam widzia³em - com widzia³, opowiem - po œmierci,
Bo w ¿yj¹cych jêzyku nie ma na to g³osu."
W sonetach przedstawiona jest potêga natury w opozycji do znikomoœci cz³owieka i cywilizacji.
 
"Pan Tadeusz" jako utwór pisany "ku pokrzepieniu serc".??
"Pan Tadeusz" przedstawia wyidealizowany obraz "kraju lat dziecinnych",Polski.Obraz ten dla emigracji mia³ byæ swoistego rodzaju przypomnieniem o kraju o jego przesz³oœci. Pisze
"O Matko Polsko! Ty tak œwie¿o w grobie
Z³o¿ona - nie ma si³ mówiæ o tobie!"
a zarazem wyra¿a nadzieje ¿e w przysz³oœci kiedy Polska odzyska niepodleg³oœæ, przysz³e pokolenia bêd¹ wspominaæ i p³akaæ nad losami swych przodków (teraz nie czas na to).
 
Elementy krytycyzmu w "Panu Tadeuszu" (np. Postaæ Maæka Dobrzyñskiego).
Krytykê wyra¿a Maciek nad Maækami:
" A g³upi wy! Na kim siê mle³o, na was skrupi.
To póki o wskrzeszeniu Polski by³a rada,
O dobru pospolitym, g³upi u was zwada?
Nie mo¿na by³o, g³upi, ani siê rozmówiæ,
G³upi, ani porz¹dku, ani postanowiæ
Wodza nad wami, g³upi! a niech no kto podda
Osobiste urazy, g³upi, u was zgoda!"
Maciek nie wierzy równie¿ w zwyciêstwo Napoleona, podkreœla ¿e Armia napoleoñska jest obca i niekoniecznie jej sukces musi wi¹zaæ siê z powstaniem Pañstwa Polskiego.
Mickiewicz wyra¿a swój krytycyzm dotycz¹cy Polaków niejako miêdzy wierszami.
W epilogu zarzuca Polakom, ¿e nie wiedzieli co robiæ i dochodz¹ do tego po czasie. Polacy mobilizuj¹ swoje si³y kiedy jest ju¿ za póŸno, improwizuj¹ i ponosz¹ ogromne koszta, nie s¹ zorganizowani i sumienni. Zawiœæ, wybuchowoœæ, lenistwo i egoizm, podzia³y, nie ucz¹ siê na w³asnych b³êdach.
 
Obraz Litwy w twórczoœci A. Mickiewicza.

Powered by MyScript