Wątpliwości co do stanu psychicznego świadka i jego stanu rozwoju umysłowego mogą wynikać z informacji uzyskanych od innych osób w toku postępowania przygotowawczego, w...

Linki


» Dzieci to nie ksiÄ…ĹĽeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeĹ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
– SkoroĹ› go nie widziaĹ‚, skÄ…d moĹĽesz wiedzieć, ĹĽe byĹ‚ na strychu? – Toć jego wĹ‚asna ĹĽona musiaĹ‚a chyba wiedzieć, gdzie przebywa! –...
»
spełnienie przez przychodzącego świeżo człowieka, w jego historyczności, posiada ono moc, która budzi, a nie moc, która obdarza, bo ta raczej zwodziłaby...
»
było pilno porwać z teatru tę, która miała zostać hrabiną de Telek, i zabrać ją daleko, bardzo daleko; tak daleko, aby była tylko jego niczyja więcej!...
»
· Automatyczne uleganie autorytetom oznaczać może uleganie jedynie symbolom czy oznakom autorytetu, nie zaś jego istocie...
»
współobywatelom, ĹĽe wĹ‚aĹ›ciwie jego wypychano, aĹĽeby siÄ™ biĹ‚ z synem margrabiego o obra- zÄ™ ksiÄ™cia Napoleona – mais je leur ai dit 353 –...
»
JednakĹĽe gdy opuĹ›ciĹ‚ swe zakrwawione rÄ™ce – gdy od trucizny dotyku Foula jego usta poczerniaĹ‚y i napuchĹ‚y tak, ĹĽe nie mĂłgĹ‚ dĹ‚uĹĽej wytrzymać dotyku...
»
Wejście do tego zakątka ciepła i światła przyniosło Mellesowi ogromną ulgę; poczuł, jak pod wpływem ciepła rozluźniają się jego napięte mięśnie...
»
Regis wdrapał się na stojące obok krzesło, by lepiej przyjrzeć się znamieniu, lecz już wcześniej był pewien, że jego bystre oczy nie zwiodły go, że znamię na...
»
zanosiÂło siĂŞ na to, Âże wpÂływ jego stanie siĂŞ powszech­nym; ale BĂłg wypuĹ“ciÂł ze swego oĹ“rodka bÂłyskawicĂŞ mocy, bÂłyskawicĂŞ gniewu potĂŞÂżniejszÂą od...
»
Wytworzenie się przywiązania zależy od wrażliwości matki na potrzeby dziecka, ale również od jego temperamentu (dzieci częściej reagujące strachem silniej reagują...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

W toku przesłuchania
A. Kępiński: Lęk, Warszawa 1984.
L. Wachholz: Psychopatologia sądowa, Kraków 1923, s. 79.
734
świadek zdradza cały szereg objawów uchwytnych nawet dla laika, jak: wyraz twarzy, nieskoordynowane ruchy, niedorzeczne wypowiedzi, brak właściwych reakcji na pytanie, samoponiżenie lub euforia.
6. TAKTYKA PRZESŁUCHANIA
A. Przesłuchanie świadka. Od świadków organy ścigania karnego i wymiaru sprawiedliwości oczekują najcenniejszego materiału i dlatego taktyce przesłuchania świadka wypada poświęcić pierwsze uwagi.
Warunkiem wstępnym realizacji celu przesłuchania jest dobra znajomość posiadanego już materiału dowodowego oraz opracowanie tematycznego planu przesłuchania.
Do przesłuchania należy przystąpić z dużym zasobem informacji zawartych w dokumentacji z oględzin miejsca zdarzenia, poszczególnych przedmiotów, z wyników badań rzeczowych środków dowodowych, w materiałach operacyjnych itp.
Oprócz informacji dotyczących samego zdarzenia, wskazane jest posiadanie wiadomości o osobie, która ma zostać przesłuchana w charakterze świadka. Im szerszy jest zakres informacji o świadku, tym lepsze będą warunki do prawidłowego przesłuchania.
Kolejność przesłuchania świadka ma istotne znaczenie dla najlepszego wykorzystania osobowego materiału i jego oceny dowodowej.
W pierwszej kolejności muszą zostać przesłuchane osoby, które mają bezpośrednie i istotne wiadomości o zdarzeniu. Dane o tych osobach uzyskuje się najczęściej na miejscu zdarzenia. Chodzi przede wszystkim o pokrzywdzonych oraz o inne osoby, które obserwowały przebieg zdarzenia, poczyniły spostrzeżenia co do sprawcy, pierwsze złożyły zameldowanie o przestępstwie, pozostają w bliskich stosunkach z pokrzywdzonym itp.
W miarę możności pierwszeństwo w przesłuchaniu powinni mieć świadkowie godni zaufania przed świadkami nie budzącymi zaufania ze względu na podejrzenie o współudział w dokonaniu przestępstwa, tryb życia, poprzednią karalność, utrzymywanie podejrzanych kontaktów, stronniczość, awanturnicze usposobienie itp.
Przesłuchanie jest czynnością, w której zasadniczy udział biorą zeznający i odbierający zeznania. W związku z tym osobowość przesłuchującego ma również bardzo istotne znaczenie dla wyników przesłuchania. Przesłuchujący powinien przede wszystkim posiadać pewien zasób wiadomości z zakresu psychologii i psychopatologii, co pozwoli mu zrozumieć procesy psychiczne przebiegające u świadka, jak również właściwie formułować pytania82.
82 A. Trankel: Der Realitatsgehalt von Zeugenaussagen. Methodik der Aussagepsychologie, Stockholm 1971; K. Holland: Żur Psychologie der Zeugenaussage, „Kriminalistik" nr 9/1973; W. Richtberg, K. L. Taschner: Zeugen und Aussagen in einem sog. NS - Yerfahren, „Kriminalistik" nr 5/1973.
Jedną z cech inteligencji jest krytycyzm. Właśnie umiejętność krytycznego myślenia jest niezbędna do uzyskania materiałów i ich prawidłowej oceny. Bezkrytyczne przyjmowanie zeznań prowadzi do wielu ujemnych następstw. Intelektualna aktywna postawa w toku przesłuchania umożliwia lepsze poznanie poszczególnych elementów stanu faktycznego83.
Taktowne traktowanie przesłuchiwanych wpływa dodatnio na psychikę świadków i jest zjawiskiem korzystnym z punktu widzenia celu przesłuchania. Takie cechy osobowości, jak umiejętność nawiązania kontaktu, spostrzegawczość, zdolność do koncentracji uwagi, jej podzielność, wierność i gotowość pamięci, konstruktywna wyobraźnia, wysoka inteligencja i etyka są to cechy, które powinien posiadać pracownik służby śledczej84. W literaturze kryminalistycznej zbyt mało uwagi poświęca się osobowości przesłuchującego, a przecież może ona odegrać destruktywną rolę przez spotęgowanie zniekształceń zeznań.
Przy przesłuchaniu muszą być przestrzegane wszystkie przepisy kodeksu postępowania karnego, zawarte m.in. w rozdziale 20 k.p.k., regulującym problematykę świadków (art. 160-175 k.p.k.)85.
Przed rozpoczęciem przesłuchania należy uprzedzić świadka o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego zeznania. W postępowaniu przygotowawczym świadek podpisuje oświadczenie, że został uprzedzony o tej odpowiedzialności (art. 172 k.p.k.). Ma to duże znaczenie prawne i moralne. W przypadku kłamliwych wypowiedzi można przypomnieć świadkowi o grożących mu konsekwencjach.
Przesłuchanie rozpoczyna się od zapytania świadka o imię, nazwisko, wiek, zajęcie, miejsce zamieszkania, karalność za fałszywe zeznania oraz stosunek do stron (art. 173 §1 k.p.k.). Uwzględnienie kryteriów stosunku świadka do sprawcy ma pewne znaczenie w ocenie zeznań w różnicowaniu taktyki przesłuchania.
Do czynności formalnych należy także uprzedzenie świadka o treści art. 165 k.p.k., a o treści art. 166 i 167 k.p.k., jeżeli ujawnią się okoliczności objęte tymi przepisami (art. 173 §2 k.p.k.).
Przed przystąpieniem do właściwego przesłuchania jest celowe przeprowadzenie wstępnej rozmowy, która pozwoli na ogólną choćby orientację w zakresie typu osobowości świadka, co ma duży wpływ na wybór taktyki. Taka rozmowa sprzyja zwykle przebiegowi przesłuchania.
Zasadniczą część przesłuchania można sprowadzić do dwóch podstawowych etapów: swobodnej wypowiedzi i szczegółowych pytań. Podział ten
83 Wydaje się, iż niesłuszny jest pogląd R. Grassbergera, że przesłuchujący powinien zachować bierną postawę (R. Grassberger: Psychologie des Strafverfahrens, Wien 1950, s. 212).
84 Zagadnienie niektórych cech osobowości przesłuchującego omawia F. Meinert w pracy: Yernehmungstechnik, Lubeck 1956, s. 23-31; por. także K. Otłowski: Podejrzany w postępowaniu karnym - studium kryminalistyczne, Warszawa 1979, s. 17-35.
85 Bliższe uwagi patrz M. Siewierski, J. Tylman, M. Olszewski: Postępowanie karne w zarysie, Warszawa 1971, s. 148-152.
737
został przeprowadzony z punktu widzenia teoretycznego, w praktyce najczęściej jest stosowany system „mieszany". W odniesieniu do świadków obrony często przystępuje się już na początku przesłuchania do zadawania szczegółowych pytań.
Etap swobodnej wypowiedzi umożliwia świadkowi przedstawienie wszystkich znanych mu faktów związanych z celem przesłuchania.

Powered by MyScript