* Widzieliśmy, że korzyści te tworzą coś w rodzaju koncentrycznie ułożonych okręgów - korzyści dla nas samych mają wpływ na korzyści dla naszych klientów. * Zwróciliśmy uwagę na trzy korzyści, jakie sami odnosimy jako zarządzający firmą: zwiększenie efektywności zarządzania, wyższa samoocena (poczucie własnej wartości) i zwiększone szanse na awans. * Spośród korzyści dla tych, którymi zarządzamy, wymieniliśmy lepszą motywację do pracy, efektywną pracę zespołową, wzór do naśladowania dla naszych pracowników. * Z pozytywnego nastawienia korzystają też ci, którzy zarządzają nami: jako efektywni pracownicy podnosimy swoim pozytywnym nastawieniem jakość zarządzania firmą. * Na różny sposób skorzystają z pozytywnego nastawienia także klienci. W atmosferze konkurencji i nacisku na jakość usługi, jaka panuje w dzisiejszych czasach, nie można nie zauważyć, jak ważne jest pozytywne nastawienie w tych kwestiach. * Pod koniec rozdziału mieliśmy sposobność dostrzeżenia, w jakich obszarach można osiągnąć największe korzyści z pozytywnego nastawienia i co musimy zrobić, aby się tak stało. + Rozdział 6.& Jak wykształcić w sobie pozytywne nastawienie? Pięć podstawowych zasad W rozdziale tym podsumujemy wszystko, co dotychczas zostało powiedziane na temat pozytywnego nastawienia, i sformułujemy pięć podstawowych zasad, które pomogą nam wykształcić w sobie pozytywne myślenie. Po przeczytaniu tego rozdziału: * poznamy pięć podstawowych zasad, * ocenimy, w jakim stopniu udało nam się zastosować je w pracy, * zaczniemy planować przyszłą pracę uwzględniając pozytywne nastawienie. A oto pięć podstawowych zasad, czyli to, co jest niezbędne, aby nasze nastawienie mogło się stać pozytywne: 1. Bądź profesjonalistą. 2. Bądź wizjonerem. 3. Zachowaj dobrą kondycję fizyczną. 4. Postępuj fair. 5. Działaj zespołowo. Bądź profesjonalistą Słowo "profesjonalizm" zyskało w języku współczesnym szerokie znaczenie. Wypowiadając je tutaj mamy na myśli przede wszystkim sposób podejścia do wykonywanych zadań. Dlatego pierwszą zasadą, jaką powinien się kierować każdy, kto chce być pozytywnie nastawiony do pracy, jest praktyczna realizacja hasła: "bądź profesjonalistą". Co to oznacza dla każdego z nas? Spróbujmy zrobić następujące ćwiczenie: Wyobraźmy sobie, że posługujący się naszym językiem mieszkaniec jakiejś obcej planety usiłuje się od nas jak najwięcej dowiedzieć na temat naszej pracy i naszych sposobów zarządzania ludźmi. W rozmowie pada słowo "profesjonalizm". Kosmita pyta swoim metalicznym głosem: "A co to znaczy profesjonalizm?" Co mu odpowiemy? Poniżej możemy zapisać wszystkie słowa kojarzące się z tym tematem. Pyta też, jakie słowa byłyby antonimami tych, których używamy w celu zdefiniowania terminu "profesjonalizm". Te słowa należy wpisać obok. W tabeli są już dwa przykłady słów, które mogą się przydać. (Tabela składa się z trzech rubryk. Pierwsza to miejsce, gdzie należy wpisać słowa kojarzące się z profesjonalizmem. Druga rubryka nazwana jest"Profesjonalizm to:" - tutaj wpisano już dwa słowa: uczciwość, jakość. Trzecia rubryka - "Profesjonalizm to nie:" również zawiera dwa słowa: nieuczciwość, pozory jakości.) Jak poszło? Czy udało nam się znaleźć słowa opisujące profesjonalizm? Przyjrzyjmy się przez chwilę sporządzonej przez nas liście, zwracając uwagę na słowa mające pozytywne i negatywne znaczenie. W jaki sposób mogą się one łączyć z pozytywnym nastawieniem? A co ważniejsze - czy mogą się łączyć z naszym pozytywnym nastawieniem? Słowa, które oznaczają dla nas "profesjonalizm", wpiszmy w poniższe trzy ramki: Ramka 1 (największa) - "Mocne strony mojego profesjonalizmu:". Ramka 2 (średnia) - "Cechy świadczące o profesjonalizmie, których mi nie brakuje:". Ramka 3 (najmniejsza) - "Słabe strony mojego profesjonalizmu:". Na pewno jest już dla nas oczywiste, jak mocny związek zachodzi między pozytywnym nastawieniem w zarządzaniu a profesjonalizmem. Powinniśmy już też rozumieć, dlaczego ramki są różnej wielkości. Na wszelki wypadek - gdyby to nie było jeszcze dla nas klarowne - wyjaśnijmy: w ramce trzeciej nie ma zbyt wiele miejsca, abyśmy nie mogli zbyt długo myśleć o sobie źle.
|