Na zakończenie tego rozdziału możemy powiedzieć, że pfóby syntezy są obiecujące, ale dopiero zapoczątkowane...

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeÅ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
go, zmusi swych wodzów iść i walczyć, wojsko powiedzie wodzów, nie wodzowie wojsko...
»
— O nie! — powiedziaÅ‚am stanowczo...
»
- Nic się nie stało! Nic się nie stało! - powiedział Bonifacy...
»
— SÅ‚uchaj no, synu, wiesz doskonale, że nie mam czasu martwić siÄ™ o jedzenie dla czarnuchów — powiedziaÅ‚ Tay Tay...
»
— Wiesz co — powiedziaÅ‚a Chia — jestem Å›piÄ…ca...
»
3|51|Zaprawde, Bóg jest moim i waszym Panem! Przeto czcijcie Go! To jest droga prosta!"3|52|A kiedy Jezus poczul w nich niewiare, powiedzial: "Kto jest moim...
»
- Niestety, Wasza Wysokość - powiedziaÅ‚ Kun­ze - moim skromnym zdaniem fakty w tej sprawie zdecydowanie upoważniajÄ… mnie do formalnego oskar­Å¼enia...
»
 — A moglibyÅ›cie komuÅ› o tym powiedzieć? 512 ERNEST HEMINGWAY — Dobrze — odrzekÅ‚ kapral...
»
Kiedy Mick Jagger koñczy³ 50 lat, nie robi³o tu ju¿ mo¿e takiego wra¿enia, jak owe pamiêtne urodziny, kiedy koñczy³ 30 - ale to tylko z tego powodu, ¿e by³ czas, kiedy...
»
— Zatrzymam ciÄ™ tutaj — powiedziaÅ‚a...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.


Wciąż jeszcze nie zaproponowano zadowalającej syntetycznej teorii psychoterapii.
Bardziej szczegó-ławą analizę poszczególnych zmiennych, które mogą tworzyć podstawę syntetycznej metody naukowej, podamy w rozdziale o badaniach nad przebiegiem psychoterapii.
Do podstawowych dzieł, w których można szakać punktu wyjścia dla rozważań syntetycznych, należy studium Forda i Urbana Sgstems of psgchothercpg (19631, przegląd prac ba 4 awczrchMeltzożfa i Kornreieha Research in Psgcho (heratg 0601, obszerne zespołowe dzieło pod redakcją A.
Bergirai S.
L.
Garfielda Psuchotherapu and behatiour charge (UH) , monografia J.
D.
Franka Perswsion cni Necling oraz cytowane Już studium M.
M.
Struppa i A.
Bergina w.
International Journal of Psychiatry"jl 4 Å‚%li.
111.
Metody psychoterapii.
Metody psychoterapii dzielimy według założeń teoretycznych, z których
się wywodzą, i w zależności od sposobów oddziaływania, na których się opierają.
Wyróżniamy metody racjonalne, sugestywne, odreagowdjące, psychoanalityczne oraz interpersonalnie korektywne.
1.
Psychoterapia racjonalna.
Psychoterapia racjonalna odwołuje się do logicznego myślenia pacjenta.
Stara się przede wszystkim oddziaływać na jego rozum, rozsądek, krytycyzm.
Formy psychoterapii racjonalnej są następujące: 1.
Zksplikacja albo wyjaśnienie: wykład i wyjaśnienie podłoża choroby, przyczyn jej powstania, zależności psychosomatycznych, oraz pogadanka na temat zasad higieny psychicznej.
2.
Perswazja: do wykładut dołącza się czynnik przeKODyWBlllR.
134.
3.
Reorientacja: dążenie do zmiany poglądów pacjenta i jego postawy wobec celów życiowych i wartości.
4.
Psychagogika: bardziej kompleksowe prowadzenie, uczenie i ukierunkowywanie pac Jenie Podstawowym założeniem jest dokładna analiza anamnezy, która wprawdzie bywa włączana raczej do czynności diagnostycznych, jest jednak także ważnym czynnikiem psychoterapeutycznym.
Przede wszystkim pacjent łatwiej akceptuje wyjaśnienia i sugestie terapeuty, jeśli wie, że zna on dokładnie jego Ęprzypadek, jednocześnie psychoterapeuta sam może odwoływać się do konkretnych przeżyć i doświaaczenia pacjenta.
Nie dyrektywne podejście w toku psychoterapii racjonalnej można ograniczyć do Strona 56
Psychoterapia kierunki metody badania.txt
metodycznego pogłębiania analizy anamnezy, a pośrednie oddziałgywanie
psychośterapeuty może tu polegać na sposobie i kolejności stawiania pytań.
Pacjent już podczas własnej wypowiedzi inwentaryzuje swoje myśli i doświadczenia życiowe.
Pewne zależności ujawniają się same, a niekiedy można oczekiwać, że pacjent samodzielnie dojdzie do konstraktywnychwniosków i propozyc li.
Bezpośrednie wyjaśnianie ukazuje pacjentowi zależności przyczynowe bądź w formie ogólnej, bądź na jego konkretnym przykładzie, i pozwala mu zastanawiać się nad nimi.
Z formÄ… perswazji, historycznie zwiÄ…zanej z nazwiskiem P.
Dubois, który propagował Ją jako przeciwieństwo rozpowszechnionej wówczas terapii hipnosugestywnej, wiąże się postulat odwoływania się do rozumu, co stanowi podejście wyraźnie dyrektywne.
Terapeuta planowo rozwija działalność w takim kierunku, by pacjent mógł
akceptować jego wnioski.
Dalsze formy tej psychoterapii do logicznego oyślenia włączają także elementy emocjonalne: psyehagogika propagowana głównie przez Kronfelda (1925) .
135.
wykorzystuje również elementy uczenia się wspólne dla psychoterapii i
wychowania.
Metody psychoterapii racjonalnej stosują praktycznie wszyscy psychoterapeuci w przypadkach terapii podtrzymującej, a większość korzysta z nich także w początkowym stadium psychoterapii systematycznej.
Psychoterapia racjonalna jest przygotowaniem do niektórechtechnik specjalnych (takich jak: trening autogenny, hipnoza, odreagowanie) , niektórzy opierają na niej całą psychoterapię.
Podstawą są systematyczne, metodyczne rozmowy, podczas których pacjent znajduje się w stanie pełnej świadomości.
-Pomocami w czasie takich roz@ów mogą być wszystkie znane i stzsowane w nauczaniu i oświacie środki, prowadzą-ce do lepszego zrozumienia, przyswojenia i zapamiętania informacji, a więc przykłady, pomoce poglądowe, obrazy, schemiaty, diapozytywy, filmy, dyskusje, quizy popularna literatura itp.
Treść wyjaśniania, a także kierunek reorientacji czy psychagogiki będzie się różnie w zależności od przyjętych założeń teoretycznych, a przede wszystkim od rodzaju choroby, np.w zależności od tego, czy mamy do czynienia z przypadkiem alkoholizmu, psychozy czy nerwicy.
Osobnnik z somatycznymi zaburzeniami o podłożu nerwicowym przeważnie zgłasza się do terapeuty po badaniach u lekarza intermisty, a często po licznych badaniach pomocniczych, w wyniku których powiadamia sie go o diagnozie negatywnej.
Chory taki zetknął się już z niechętną postawz lekarza, powierzchownymi wyjaśnieniami, mającymi na celu przekonanie go, że nic mu nie jest, że są to tylko, nerwy".
W wielu wypadkach chory wyczuwa nawet i to, że mu się nie wierzy, że go się podejrzewa o symulowanie choroby, gdy tymczasem on zupełnie realnie odczuwa swoje dole 136.
gliwości.
Bywa też czasem i tak, że lekarz radzi choremu, żeby rozwiązał swoje problemy, a dolegliwości same miną.
Kiedy indziej pacjent otrzymuje diagnozę pozytywną, która w rzeczywistości jest bez znaczenia, ale chory przywiązuje do niej ogromną wagę, ponieważ nikt mu jej dostatecznie nie węyjaśnił.
Zdarza się, -że wypowiedzi wygłaszane przy pacjencie węywierajana niego wpływ jatrogenny: podejrzewa on, że jest poważnie chory-zawał, nowotwór itp., domaga się podawania mu lekarstw czy stosowania innego rodzaju leczenia somatycznego, oszczędzania siebie i odpoczynku, a nawet po dłuższym trwaniu takiego
stanu-przyznania renty.
Współzależności przyczynowo-skutkowe są najczsściejdla pacjenta niejasne, nie rozumie ich, niekiedy nie chce w ogóle mówić o swoich osobistych sprawach, ponieważ nie sądzi, aby mogły mieć jakiekolwiek znaczenie dla leczenia jego dolegliwości, a obawia się niedyskrecji (, zapiszą to w karcie choroby, któraś z pielęgniarek przeczyta, wyniesie na miasto, jeszcze by to mogło zaszkodzić w małżeństwie albo w pracy') .
Pacjent nerwicowy z psychicznymi objawami zaburzeń-z depresją, fobiami, natręctwami czy lękiem bywa częściej motywowany do nawiązania kontaktu z psychoterapeutą.
Jego stany są dla niego problemem, z którym nie potrafi skutecznie się uporać, Strona 57
Psychoterapia kierunki metody badania.txt
stosuje niewłaściwe i nieskuteczne sposoby (np.zmusza się do uśnięcia, silą woli stara się opanować natrętne myśli) , często ogarnia go strach, że zwariuje.

Powered by MyScript