ne intencje) czyni z zaangażowanego intelektualisty „współwinnego w niew połączeniu z etnocentryzmem, zezwalającym, by kultura chowała się za ustannym...

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
Poskromicielka dzikich zwyczajów plemienia, Która czyni człowieka człowiekowi bratem I koczownicze namioty zamienia W nieruchome, spokojne chaty...
»
z pogranicza danego obszaru może mieć kulturę nieskoordynowaną, lecz także i to, które odrywa się od pokrewnych plemion i zajmuje miejsce w obrębie innej...
»
dotknąć Boga? Jak pod spojrzeniem słońca śnieg osuwa się z gór i z lodowca, który groził niebu, czyni potok w dolinie, tak w moje serce spływało...
»
Cywilizacja w rozumieniu francuskim i angielskim - to proces, za[ w kulturze, jej wytworach - dzieBach (ksi|ki, obrazy, systemy religijne, filozoficzne) -odbija si specyfika narodu
»
Usiowalimy skonstruowa niniejsz prac opierajc si na porzdku chronologicznym, przechodzc, podobnie jak to czyni opiekun praktyki, od zagadnie zwizanych z...
»
rwały się do walki i działania, mówili więc; – za wolno czyni, nie daje się poznać, dozwól, abyśmy go zmusili do wystąpienia...
»
W Areszcie ledczym w Radomiu realizowany jest program z zakresu edukacji kulturalno-owiatowej dla zawodnikw koa brydowego Blef11...
»
_____________STOSUNKI MIDZYNARODOWE____________15funkcjonowania pastw na podstawie kryterium narodowego i w oparciu o wsplnot kulturow, z rwnoczesnym...
»
które pozwalają nam manipulować zewnętrznym światem w celu usprawnienia nas do przeżycia w danej kulturze...
»
Religia stanowi sfer kultury o wielkiej zoonoci i rnorodnoci przejaww...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

Oznacza to, że nawet
szczególną władzą pewnych wartości nad innymi wartościami'5.
najszczersze chęci, by użyczyć głosu milczącym z konieczności mniejszościom,
Z tego powodu jedno z głównych pytań stawianych przez badania postkolo­
Dyskurs nie mogą przesłonić elementarnego faktu, że dyskurs postkolonialny często
postkolonialny sam powtarza to, przeciwko czemu występuje, z tego prostego powodu, że sam
nialne brzmi następująco: „W jaki sposób stosunkowo niewielka grupa wyrafitakże jest dyskursem. Ten paradoks potwierdza jednak najważniejszą tezę post-nowanych, kanonicznych tekstów fikcjonalnych [high canonicalfictional texts]
kolonializmu - czy szerzej: badań kulturowych - rzeczywistość nie zostaje przez
w połączeniu z metropolitalnymi instytucjami powołanymi do ich badania znadyskurs odtworzona, lecz skonstruowana wedle ukrytych w nim ideologiczlazła się w centrum sceny teoretycznej?"'6.
nych przesłanek.
's E.W. Said, Świat, tekst, krytyk, tłum. A. Krawczyk-Łaskarzewska, [w:] Kultura, tekst, ideologia. Dyskursy współczesnej amerykanistyki, red. A. Preis-Smith, Kraków 2004.
'6 Cytuję syllabus {LIT 6856: Postcoloniality, Globalization and English Literature) jednego z czo­
łowych badaczy postkolonializmu, Apollo Amoko, profesora na University of Florida.
leone ureratury AA WIC
Przymiotnik „postkolonialny", wedle autorów wpływowej antologii Thr1
pire Writes Back: Theory and Practice in Post-Colonial Literatures ( 1 9 8 9 ) , <
się do wszelkiej kultury „naznaczonej procesem imperialnym od czasów koli
zacji aż do dziś". Oznacza to, że badania postkolonialne dotyczą z jednej stroi
wszelkich tekstów czy dyskursów, które uczestniczą w opisanym wyżej proccalć
ujednolicania innych kultur oraz - z drugiej strony - tekstów i dyskursów, któfl
się temu procesowi sprzeciwiają.
Hegemonia Ale badania postkolonialne zajmują się nie tylko hegemoniczną rolą Za< hi |
Zachodu d u j uciśnionej pozycji kultur Trzeciego Świata. Obejmują one bowiem także I,
dzenie dyskursywnych represji wszelkich mniejszości etnicznych i religijnych
Chronologia
w strukturach danej zbiorowości oraz jakichkolwiek relacji między centrum kul
torowym, ustanawiającym normy i wzorce zachowań, oraz marginesem, w którym
1 9 3 9 : Aimé Césaire, czarnoskóry poeta z Martyniki, ogłasza tom wierszy Cahier d'un retour dominuje tendencja naśladowcza. W ten sposób analizować można zarówno rasi­
au pays natal, uznany za jeden z pierwszych literackich manifestów postkolonializmu.
stowskie wyobrażenia danej społeczności, jak i pozornie niewinne zależności kulturowe między dominującym politycznie i kulturowo Zachodem a państwami 1 9 4 7 : Indie uzyskują niepodległość.
domagającymi się tożsamości skonstruowanej na jego życzenie'7.
1 9 4 8 : Czarny Orfeusz, antologia frankofońskiej poezji afrykańskiej zredagowana przez Leopolda Senghora z przedmową Jeana Paula Sartre'a.
1 9 5 0 : Aimé Césaire, od 1 9 4 5 deputowany partii komunistycznej na Martynice, ogłasza Discours sur le colonialisme, gwałtowny atak na hipokryzję kultury zachodniej, która najdra-pieżniejsze swoje właściwości eksportuje do zamorskich kolonii.
1 9 5 2 : Frantz Fanon, jeden z fundatorów badań postkolonialnych, ogłasza książkę Czarna skóra, białe maski, w której opisuje elementarny efekt kolonializmu, jakim jest przyjmowanie „białej" kultury przez kolorowych.
Francuski demograf Alfred Sauvy wymyśla termin „Trzeci Świat".
1 9 5 8 : Wydawnictwo Heinemann publikuje powieść Chinua Achebe Things Fall Apart, która rozchodzi się w trzech milionach egzemplarzy.
i960: Karaibski pisarz George Lamming w Przyjemnościach wygnania czyta Burzę Szekspira. Eksperyment dydaktyczny Prospera uczącego języka angielskiego Kalibana porównuje z zamykaniem Kalibana w więzieniu.

Powered by MyScript