Nosicieli fenyloketonurii można zidentyfikować dzięki testom bioche­micznym i mogą oni skorzystać z poradnictwa genetycznego (Stern, 1981)...

Linki


» Dzieci to nie ksiÄ…ĹĽeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeĹ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
każdy zauważył, że nie wszystkie powierzchnie są płaskie! Można tworzyć przybliżenia takich powierzchni, stosując płaskie wielokąty, ale...
»
Czegóż jednak innego można oczekiwać od nisko urodzonego, który polecił wymazać imiona królów ze spisu władców i nakazał pisarzom wpisać tam swoich...
»
W środowisku seminaryjnym, którego coraz bardziej nie mógł znieść, otrzymał on ponadto praktyczną lekcję poglądową, w jaki sposób można się najskuteczniej - za pomocą...
»
Nie mając pojęcia, jakie warunki napotkam w hotelu, na wszelki wypadek zabrałam ze sobą najwytworniejszą koszulę nocną, można powiedzieć wielofunkcyjną...
»
Na jednym biegunie można by umieścić badaczy oceniających rozmiaryprzemocy na 2-4% populacji, na drugim zaś tych, którzy są zdania że70-90% dzieci doświadcza...
»
widowiskowe można budować na podstawie planów prostych i regularnych jak teatry włoskie, gdzie kobiety nie należące do wielkiego świata zajmują parter...
»
W złożonym społeczeństwie współczesnym grupy styczności bezpośrednich, które ze względu na tę cechę można byłoby kwalifikować zgodnie z określeniem Narolla jako...
»
wyrazom można przypisywać rozmaite znaczenia — 500 najpospolitszychwyrazów angielskich ma średnio po 28 definicji — trzeba zatem włożyć wieletroski w...
»
- Czy można wiedzieć, po co pan Gray to robi, po co traci czas i absorbuje energię komputera?- Jak to po co? Żeby rozmnożyć skromny dorobek niektórych...
»
Można natomiast stwierdzić bez cienia w ˛ atpliwości, iż Cierń Spadaj ˛ aca Gwiazda pojawił, się na arenie żyda publicznego po złupieniu...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

Poza tym dzieci dotknięte tą chorobą można rozpoznać przeprowadzając proste badanie moczu około trzy tygodnie po urodzeniu. Jeżeli do szóste­go roku życia, kiedy to mózg jest nieomal w pełni rozwinięty, są one na diecie umożliwiającej kontrolowanie poziomu fenylalaniny w ich organi­zmie, mają szansę zachować dobre zdrowie i inteligencję.
D upośledzenie KULTUROwo-RODZiNNE. U około dwóch trzecich upośledzo­nych nie można stwierdzić żadnego uszkodzenia lub choroby, które spo­wodowałyby upośledzenie. Wydaje się natomiast, że czynniki genetyczne lub środowiskowe przyczyniły się do ich stanu. O takich osobach mówi się, że są upośledzone kulturowo-rodzinnie.
Zdolności poznawcze (ich wskaźnikiem jest iloraz inteligencji) w pew­nym stopniu są przekazywane genetycznie. Korelacja ilorazów inteligen­cji bliźniąt jednojajowych (MZ) wynosi od 0,80 do 0,95, podczas gdy w przypadku bliźniąt dwujajowych (DZ) jest ona znacznie niższa i wynosi od 0,40 do 0,70 (Schartz i Johnson, 1985). Bliźnięta MZ, nawet jeżeli są wychowywane oddzielnie, maj ą bardziej podobne II niż bliźnięta DZ wy­chowywane razem (Scarr, 1975). W przypadku dzieci adoptowanych wyższa jest korelacja ich II z II rodziców biologicznych (.48) niż adop­cyjnych (.19) (Munzinger, 1975). Dane te sugerują, że inteligencja jest częściowo dziedziczona. Ostatnie badania podkreślają, że wiele zaburzeń dotyczących funkcjiowania intelektualnego, w tym upośledzenie umysło­we i autyzm, często powtarzaj ą się w rodzinach (Quay, Routh i Shapiro, 1987). Wynika z tego, że nie musi istnieć specyficzna genetyczna skłon­ność do upośledzeń umysłowych. Czynniki genetyczne maj ą raczej czę­ściowy wpływ na ogólne zdolności intelektualne.
Niezwykle ważną rolę w rozwoju inteligencji odgrywa środowisko. Czę-
164 • ZABURZENIA WIEKU DZIECIĘCEGO I UPOŚLEDZENIA UMYSŁOWE
Kftl
(H cn i nh one sto dzieci upośledzone pochodzą z rodzin dotkniętych biedą, rozbitych — od 10 do 30 procent biednych jest upośledzonych (Cytryn i Lourie, 1967). W ogólnej populacji upośledzeni stanowią mniej niż 3 procent. Poziom dobrobytu i klasa społeczna w dużym stopniu determinuj ą rodzaj stymula­cji, jakąotrzymujądzieci. Matki z klasy średniej dajądzieciom więcej słow­nych wyjaśnień na temat sposobów rozwiązywania problemów i częściej chwalą dzieci za rozwiązanie problemu niż matki z niższej klasy (Hess i Shipman, 1965). Taki trening może rozwinąć u dziecka umiejętność wy-
,;,, , ,-,",<" '-, sławiania się, zaś pochwały mogą zwiększyć ich zainteresowanie proble­mami i pewność siebie podczas ich rozwiązywania.
Matki z klasy niższej częściej rodzą wcześniaki z niską wagą urodze-niową, zaś niska waga przy urodzeniu jest czynnikiem zwiększającym' ryzyko upośledzenia (Kiely, Paneth i Susser, 1981). Poza tym dzieci z klasy niższej są bardziej narażone na niedożywienie, gorszą opiekę zdro­wotną i rozmaite choroby dziecięce. Takie środowisko utrudnia pełny rozwój zdolności intelektualnych dziecka.
3socn sin ia'jisb riayJ i leczenie
Trening umiejętności -arbotd m językowych
Edukacja dzieci upośledzonych umysłowo
Dzieci upośledzone umysłowo często mają braki w dziedzinie umiejętno­ści językowych, które stają się widoczne, zanim jeszcze dziecko pójdzie do szkoły. Trening umiejętności językowych musi polegać na tym, że dźwięki są demonstrowane, a dziecko nagradzane za to, że jego mowa jest coraz bardziej podobna do mowy normalnej. Taki trening, niezależ­nie od tego, czy prowadzony przez profesjonalistów (Baer i Guess, 1971; Garcia, Guess i Brynes, 1973), czy przez rodziców, którzy zostali przy­gotowani do takiej nauki (Cheseldine i McConkey, 1979), może pomóc dziecku w bardziej skutecznej komunikacji. Metody treningu behawioral-nego są równie skuteczne w uczeniu osób upośledzonych samodzielności (Watson i Uzzell, 1981).
Jak wspomnieliśmy wcześniej, wiele dzieci, szczególnie te upośledzone w stopniu lekkim, nie rozpoznaje się jako wymagające pomocy, dopóki nie pójdą do szkoły. Istnieje jednak ciągły spór o to, jakiego rodzaju pomocy mogą potrzebować. Jedni uważają, że dzieci te powinny uczyć się wspólnie z innymi, w tych samych klasach, ponieważ większość z nich będzie żyć razem z „normalnymi" rówieśnikami. Inni twierdzą, że po­trzeby dzieci upośledzonych są tak odmienne, iż dzieci te powinny być uczone oddzielnie, innymi metodami, innym rytmem i w oparciu o inny program. Zgodnie z tym podejściem, nauka dzieci upośledzonych umy­słowo przebiega najlepiej, kiedy są one umieszczone w odrębnych insty­tucjach lub przynajmniej w oddzielnych klasach. Faktem jest, że ani pro­gramy integracyjne (mainstreaming), ani segregacja nie okazały się szcze­gólnie skuteczne w uczeniu dzieci upośledzonych umysłowo (Cegelka i Tyler, 1970; MacMillan i Semmel, 1977). Umieszczanie dzieci w spe­cjalnych instytucjach pociąga za sobą także inne szkodliwe konsekwen­cje, które związane są z warunkami panującymi w ośrodkach dla upośle­dzonych i z powstającymi tam deficytami edukacyjnymi, które uniemoż­liwiaj ą potem dzieciom efektywne funkcjonowanie poza zakładem (Ohwaki i Stayton 1978; Birenbaum i Rei, 1979; Chinn, Drew i Logan, 1979).
ZABURZENIA ROZWOJOWE
165
Pytanie o to, jaki sposób uczenia osób upośledzonych umysłowo jest najlepszy, pozostaje więc bez odpowiedzi. Wielu nauczycieli sądzi, że o ile nie okaże się, że dziecko absolutnie nie może funkcjonować w nor­malnej klasie, powinno tam pozostać zarówno z przyczyn humanitarnych, jak i edukacyjnych.
Opóźniony rozwój
specyficzne zaburzenia rozwoju
• vwama.„js'
Znacznie częstsze niż upośledzenie umysłowe ^specyficzne zaburzenia rozwojowe (specific development disorder), trudności będące odbiciem ogromnych opóźnień w rozwoju. Takie opóźnienie rozwoju dotyczy głów­nie umiejętności językowych i szkolnych. Specyficzne zaburzenia rozwo­jowe często pojawiają się razem z innymi trudnościami i mogą tak na­prawdę być przyczyną tych trudności.

Powered by MyScript