System ten, nawiązując do drugiej nazwy podstawowej części kodyfikacji justyniańskiej (Digesta - Pandecta) nazwano "współczesnym zastosowaniem Pandektów" (usus modernus Pandectarum). Prawników, którzy zajmowali się "współczesnym zastosowaniem Pandektów", określano jako pandektystów. Już sama nazwa kierunku wskazywała na to, że jego celem było kontynuowanie działalności postglosatorów (§ 32) - przystosowanie prawa rzymskiego do potrzeb danego czasu, w drodze odpowiedniej interpretacji. Dominacja szkoły prawa naturalnego w rozumieniu, jakie nadał mu Hugo Grocjusz (§§ 47 i 48), oznaczała pewien odwrót od prawa rzymskiego i obniżenie rangi kształtującej się pandektystyki. Pandektystyka była "prawem prawników", powiązanym z praktyką i przywiązanym do tradycji oraz dawnych autorytetów. Przedstawiciele szkoły prawa natury - abstrakcyjnego "prawa profesorów" - natomiast nie uznawali waloru tradycji i odrzucali wszystko to, czego nie dało się wyprowadzić more geometrico. Kodyfikację prawa podejmowano pod wpływem szkoły prawa natury (§ 48). Jednakże w konkretnych rozwiązaniach kodeksów nowożytnych trudno było nie korzystać z przejętych lub wypracowanych przez pandektystów i wypróbowanych w praktyce pojęć i konstrukcji. W rezultacie pandektystyka wpłynęła na treść kodeksów cywilnych przełomu XVIII i XIX w. - w największym stop- niu na treść pruskiego Powszechnego Prawa Krajowego (Landrechtu) i 1794 r., które określa się czasem jako kodyfikację usus modernus Pandectarum zawartą w prawmonaturalnym opakowaniu. Główny autor Landrechtu, Carl Gottlieb Svarez ( 1746-1798), syn adwokata ze Świdnicy, pruski urzędnik i sędzia, był o wiele bardziej zwolennikiem poglądów odrzucających prawo natury niż wychodzących z prawa natury. Przejął bowiem, łącząc je z ogólnymi ideami absolutyzmu oświeconego, poglądy Monteskiusza o wolności (w jej konserwatywnym wydaniu) oraz o "duchu praw" różnicującym systemy prawne. Przejął również niektóre poglądy Jana Jakuba Rousseau, zwłaszcza o ustawodawstwie jako atrybucie suwerena, co powodowało, że nie przyjmował Monteskiuszowskiego postulatu małej liczby prostych ustaw; Svarez był zdecydowanym zwolennikiem ustawodawstwa szczegółowego, kazuistycznego, a zarazem "moralnego", jako swoistego wykładu moralności politycznej, pełnego łatwych do zapamiętania sentencji. Tego rodzaju podejście było oczywiście o wiele bliższe pandektystyce niż klasycznej, "profesorskiej" szkole prawa natury. Rychły upadek teorii obiektywnego prawa natury pociągnął za sobą wzrost roli pandektystyki w Niemczech. Większość przedstawicieli historycznej szkoły prawoznawstwa zajmowała się prawem rzymskim. Niektórzy, a zwłaszcza najwybitniejszy z nich Friedrich Carl von Savigny (§ 60), wnieśli do pandektystyki istotny wkład. Niemiecka kodyfikacja prawa cywilnego BGB z 1896 r. oparła się w dużym stopniu na pandektystyce, w jej postaci dziewiętnastowiecznej - w szczególności z nową systematyką prawa cywilnego, wyróżniającą część ogólną oraz prawo rzeczowe, zobowiązania, prawo rodzinne i prawo spadkowe. § 60. Szkoła historyczna w prawoznawstwie I. Historyzujące ujęcia prawa Historyczne podejście do zjawiska prawa wystąpiło już w XVIII w. - jego najwybitniejszym przedstawicielem był Monteskiusz, obok którego można wymienić także Carla Gottlieba Svareza, głównego autora kodyfikacji pruskiej (§ 59). W oczywisty sposób historyzujące podejście do prawa reprezentowali, w ramach ogólnej filozofii i właściwego sobie podejścia do państw, Edmund Burke (§ 57) oraz, już w XIX w., Georg Hegel (§ 62). II. Przedstawiciele szkoły Przede wszystkim jednak traktowanie prawa jako zjawiska kształtującego się w drodze ewolucyjnego procesu historycznego stało się cechą historycznej szkoły prawoznawstwa. Szkoła ta powstała w Niemczech w pierwszych dziesięcioleciach XIX w., a jej czołowymi niemieckimi przedstawicielami byli profesorowie najpoważniejszych niemieckich uniwersytetów: - Gustav von Hugo (1764-1844), profesor prawa cywilnego na uniwersytecie w Getyndze, autor "Podręcznika prawa natury jako filozofii prawa pozytywnego" oraz głośnego artykułu "Ustawy nie są jedynym źródłem prawa", - Friedrich Carl von Savigny ( 1779-I 861 ), najbardziej znany, pochodzący z lotaryńskiej rodziny
|