one przebywać w samotności...

Linki


» Dzieci to nie ksiÄ…ĹĽeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeĹ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
traci! czas procesora na zbyt cz(ste testy; zbyt d!ugi czas u$pienia b(dzie oznacza!, "e w'tek b(dzie przebywa! w tym stanie nawet po zako&czeniu zadania, na...
»
SZEŚĆ ŚWIATÓW CYKLICZNEJ EGZYSTENCJIWedług nauk buddyjskich, istnieje sześć światów (loka*) egzystencji, w których przebywają wszystkie...
»
– SkoroĹ› go nie widziaĹ‚, skÄ…d moĹĽesz wiedzieć, ĹĽe byĹ‚ na strychu? – Toć jego wĹ‚asna ĹĽona musiaĹ‚a chyba wiedzieć, gdzie przebywa! –...
»
niejedno serce biło trwogą i że nie tylko w mieście, nie tylko w tym kącie kraju, ale i w całej Rzeczypospolitej patrzono na ten samotny okop, otoczony powodzią...
»
Wtedy po raz pierwszy poczułam w życiu taką wielką, taką straszną samotność...
»
sie Piotr wraca do kraju, odwiedza stryja Michała, rozkopuje mogiłę ojca, uczestniczy w bójce w restauracji, a następnie kilka tygodni przebywa w szpitalu,...
»
Uznajemy takĹĽe, co moĹĽe jest najwaĹĽniejsze ze wszystkiego, po­trzebÄ™ przenikniÄ™cia samotnoĹ›ci promieniem czĹ‚owieczeĹ„stwa, ktĂłry nadaje jej znaczenie i...
»
Simonides i Estera przybyli przed kilku dniami z Antiochii; ciężka to była podróż dla kup- ca, bo przebył ją w lektyce, do dwóch umocowanych wielbłądów,...
»
dzia³a samotniejest sk³onny do desperackich czynównieszczêœliwie zakochany w Aldoniepoœwiêca ¿ycie osobiste dla ojczyznybohater...
»
pocztę dla mieszkańców samotnych farm114...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.


Hiperkorekcja - służy do redukcji zachowań nieprawidłowych poprzez zmuszanie osoby do wykonania nielubianych czynności. Częścią składową hiperkorekcj i jest naprawianie szkody z nawiązką (spowodowanej niepożądanym zachowaniem) - tzw. wynagradzanie straty oraz wielokrotne powtarzanie zachowania pozytywnego. Przykładem wynagrodzenia straty w przypadku, gdy dziecko porwie książkę jest sklejenie tej i innych książek, gdy rozrzuca przedmioty - podnosi je i pozostałe. Ćwiczenie zachowań pozytywnych w sytuacji, gdy dziecko pisze po ścianie, polega na ćwiczeniu pisania na papierze.
Ważne jest stosowanie tych technik również przez rodziców w ściśle
określonych sytuacjach domowych.
Współpraca z rodzicami jest istotnym elementem procesu wychowaw-
czo-edukacyjno-terapeutycznego. Działania nauczycieli i rodziców muszą być skoordynowane.
Uzyskane rezultaty
Przedstawione elementy wspomagania rozwoju dzieci autystyczny0 warto zakończyć ogólnymi wnioskami, które wynikają z pracy z grupą d21(r) autystycznych. Praca wychowawczo-dydaktyczna ukierunkowana byw
uzyskanie akceptacji u dzieci i nawiązanie z nimi kontaktu.
Z uwagi na fakt, że osiągnięcie tego celu możliwe jest wówczas, gdy •
tworzy się w grupie atmosfera poczucia bezpieczeństwa dążono do upr° •id
czenia środowiska poprzez strukturyzację czasowo-przestrzenną. Obecnie zauważamy pozytywne efekty jej wprowadzenia. Poprzez ramowy, powtarzający się rozkład zajęć dzieci wiedzą jakie zajęcia, w jakiej kolejności i miejscu sali odbywają się w danym dniu. Dzięki temu środowisko, w którym przebywają, jest dla nich znajome, łatwo przewidywalne i w efekcie obniżające poziom lęku.
Nawiązaniu kontaktów miało służyć zastosowanie niektórych form terapii niedyrektywnej, tj. ruch rozwijający Weroniki Sherborne, program aktywności Knillów, ekspresja ruchowa i plastyczna oraz muzyka i śpiew.
Dzięki zastosowaniu tych metod dzieci coraz więcej przejawiają zachowań pożądanych: chętniej i częściej uczestniczą we wspólnych zabawach i inicjują kontakt społeczny z innymi osobami (zarówno z dziećmi, jak i osobami dorosłymi). Ponadto częściej występują u nich zachowania świadczące o wzajemnej sympatii. Dzieci często uśmiechają się i wyrażają zadowolenie, gdy są dotykane, nie unikają kontaktu fizycznego. Obecnie sporadycznie reagują oporem na zaangażowanie ich w różnorodne formy zajęć.
Rzadziej występują zachowania niepożądane, zwłaszcza o charakterze agresji i autoagresji.
Aktualnie w trakcie zajęć sprawniej przebiega współpraca w grupie, dzieci są w stanie podporządkować się zasadom i normom współżycia m.in. samodzielnie ustawiają krzesła do zajęć, nakrywają do posiłku. Dostrzega się również zwiększoną chęć komunikowania się za pomocą słów lub gestów. Dzieci podejmują próby komunikacji zwłaszcza w sytuacjach, w których chcą zwrócić się o pomoc lub zgłosić swoje potrzeby. Dzięki zastosowanym metodom (głównie W. Sherborne, programy aktywności) polepszyła się orientacja dzieci w schemacie własnego ciała, umiejętność przewidywania kolejności zdarzeń. Ponadto wpłynęły one na rozbudzenie u dzieci sprawczo-sci pozytywnej i rozwijanie poczucia tożsamości. Nastąpiła także poprawa w zakresie koordynacji słuchowo ruchowej: dzieci coraz lepiej łączą bodźce słuchowe (melodię) ze schematem i rodzajem wykonywanej czynności. Opi-"le rodziców potwierdzają spostrzeżenia nauczycieli. Wielu rodziców twier-zi, że rzadziej obserwują u swoich dzieci zachowania niepożądane, podkręcą nadto, że ich dzieci stały się bardziej komunikatywne.
najbardziej znaczącym osiągnięciem w dotychczasowej pracy jest wi-
^na u dzieci radość z możliwości przebywania w grupie oraz nawiązujące ^Pomiędzy nimi sympatie.
Bibliografia:
'vski T., Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym. Warszawa 1995. ^u -Lasocka J., Autyzm czy nie autyzm? Wrocław 1999.
•'; Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo. Warszawa ) 993.

Powered by MyScript