Nieświadomość) Pojęcia - a spostrrreżenia 481, 483 - 484 - a symbolizm 482 - 483 - czasu 215 - 216 -, doniosła rola języka 487 - 488 - licżb 21B -, nauczanie 489 - 490 -, rozwój 213 - 218, 482 - 490 - - a nauczanie 217 - 218 - - a - spostrzeganie przestrzeni i odległaści 214 - 215 - -, znaczenie doświadczenia 213 - 214 --~ -, związków przyczynowych 217 -, wpływ na doświadczenie 488 Potiomyetitis (zob. Paraliż dziecięcy) Pomiary 695 Pomiary inteligencji iG - 17, 205 - 20 7, 605 - B27 (zob.. także Testy inteligencji) - osobowości 94 - postępów w nauce 628 - 646 (zob. także Ocenianie, Testy) - przyrostu wiadomości 389 - 392 -, statystyczne opracowywanie danych 589 - 604 (zob. także Statystyka w naukach pedagogicznych) - wysokości i ciężaru ciała 184 - 189 - zdolności 605, 620 - 625 Poniżenie, strach przed nim 246 - 247 Popęd - do aktywności 230 - 231 - do wykorzystywania intelektu 230 - 231 Poradnictwo psychologiczne 63 - 68 - - a podstawa młodzieży 67 - 68 - -, znaczenie 64 - 65 Poradnie psychologiczne 586 Porażenie mózgowe - -, częstość występowania 142 - 143 - -, stosowane środki wychowawcze 143 - 144 - - tv Eur opie 14~ - 143 Posta~,-_~ -, definicja 30. -, doniosle znaczenie w motywacji - 426 -; ich modyfikacja 312 - 316 -, ich rozwój 41, 234, 307 - 311 -, intensywnośe 311 -- jako oceny 316 - 317 - społeczne 294 - 295 -, trwałość 311 - 312 -, ukierunkowanie 311 - 312 -, v~·czasny okres rozw oju 307 - 311 - wobec samego siebie 226 - 227 -, wymiary 311 - 312 -, zakres 311 - 312 Postępy ucznió4c· - -, ocena 629 - 630 - -, sprawozdania 643 - 645 Potrzeby - ludzkie ~29 - 231 -~ nieświadome i półświadome 421, - 432 - przetrwania i powodzenia 229 - 23 - związane z pojęciem własnego j Fracownicy społeczni 133, 135, 149 Pragnienia 493 - 495, 496 - 497, 509 Prawo ćwiczenia 375 - efektu 375 - 376 -- gotowości 375 Program szkolny - - a zmiana ,postaw 314 - 315 - - a zainter=~sowania dzieci 323 - 324 Projekcja 100, 111 - 112 Prób i błędów metoda, w rozwiązywaniu problemów 498 - 500 Przechowanie w pamięci przedmiotó~.s wykładanych w college'u 398 - 400 Przeciętne 593 - 595, 598 Przedszkolne dzieci - -, rozwiązywanie problemów 218 - 219 - -, rozwijanie sprawności 467 - 468 Przed2iał interdecylowy 597 - interkwartylowy 597 Przemieszczony gniew 261 - 262 Przestępczość młodocianych 66, 131 - - a przystosowanie społeczne 299 - 303 -- - a środowisko 291 - -, definicja 299 - 300 - -, wplyw kar 302 - 303 - -, zapobieganie 301 - 303 Przestrzeń i odległość, spostrzeganie 214 - 215 Przycz3·nowe związki, rozwój pojęć 217 Przyjaźń 351 - 352 425 - Przyjemność 2B4 - 265 Przykrości nagromadzenie 260 - 261 Przyrost wiadomości i umiejętności - - - -, istota 392 - 400 - - - -, mierzenie 390 - 392 - - - nieokreślony 390 - 391 - - - - określony 392 Przyspieszanie promocji z klasy do klasy 679 - 680 Przystosowanie 98 - 122, 575 - 576, 579 - 580 - a poczucie bezpieczeństwa 114 - 118 (zob. także Poczucie bezpieczeństwa) - do samego siebie 48 - 49 -, istota 98 - 101 - jako zdolność stawienia czoła rzeczywistości 101 - 103 - nauczyciela 102 - 103, 121 431 - -, rola szkoły 98 - społeczne 280, 292, 299 - 303, 575 0 - 5?6, 579 - 580 a 231 - u dzieci upośledzonych I27 - 128, 139 - 146, 148 - 151 (zob. także Dzieci upośledzone) - w grupie I20 -I2~ Przystosowanie, złe 100 - 101, 103 -114 (zob, także poszczególne typy xtego przystosowania) - -, projekcja 111 - 112 - -, racjonalizacja 113 - -, substytucja 108 - 110 - -, ;,szufladkowanie" (compartmentalization) 112 -113 - -, ucieczka od rzeczywistości 103 - 107 Przyswajanie i przechowywanie w pamięci - - - - - po zakońezer~iu nauki 396 - 400 - - - - - w trakcie nauki 393 - 398 Przyw ódcy 93 Pseudoprzystosowanie 103 - 114 (zob. #akże Przystosowanie, złe) Pseudowartości 327 - 328 Psychologiczne kryterium normalności 294 Psychologia - a uczenie się 11 - 14 -; definicja 14 - 15 - postaM 380 - 384, 386' - -, pojęcie całości i jej części 381 - -, rola wglądu 381 [- 382 - społeczna klasy szkolnej 19 - 20 - vs~ychowawc~a - -, badania 1B - 20 - --, cele 23 - 24 - -, charakterystyka 14 - 15; 20 - -, definicja 14 - 15 - -, metody 21 - 23 (zob. także Badania, metody) -- zachowania celowego 382 - 384 Psychologowie 11, 12 - 17 - szkolni 133, 135 Fubiiczny system oświata 3B - 39 Racjonalizacja 113 - 114 Rasowe czynniki a rozwój fizyczny 193 Reakcja potwierdzająca 376 Reakcje - dzieci 33 - 3B - prawidłowe, uczenie się 34 - 36, 44 - 45 - słowne, wzrost liczby - słów w_ zdaniu Regresja 105, 106, 110 [212 Reumatyzm (zob. Gościec) Rodzina - a funkcjonowanie społeczne 285 - 286 - a postawy dziecka 307 - 311 Role społeczne 295 - 296 Rozumowanie -, definicja 496 -, nauczanie 50? - 522 -, transfer w uczeniu się 446 - 447 Rozwiązywanie problemów 493 - 523 - - a fakty 510 - 511 - - a pragnienia 493 - 495, 496 - 49 i - -, definicja 498, 506 - -, formy nawykowe 497 - 498, 506 507 - - "instynktowne" 497, 506 - 507 - jako proces 501 - 507 - - metoda prób i błędów 498 - 500, 506 - 507 - -, motywacja w uczeniu się 516 - 519 - -, nauczanie 507 - 522 - - - a zakres wychowania 508 - 513 - - --, metody 513 - 522 - - naukowe 501 - 507, 513, 514 - -, ocena i sprawdzanie możliwy ch rozwiązań 503 - 504, 512 - 513 - -, oryginalność 511 - 512 -r - przez wgląd 500 - 501, 506 - 507 - -, rozpoznawanie poziomu problem~~ 508 - 510 - -, rozwój zdolności 218 - 220 - -, terminologia 495 - 496 - - u dzieci przedszkolnych 218 - 219 - - u dzieci szkolnych 219 - 220 -- - w arytmetyce 537 - - zastępcze 501, 506 - 507 Rozwojowe (genetyczne) badania 22 Rozwód 153 - 183 - a cechy osobowości 155 - 156 - a dojrzewanie 174 - 176 (zob. także Dojrzewanie) - a kierowanie 48 - 49 - a uczenie się 30 - 31, 30; 154 - 155 -auszyioczy191 - a wychowanie 157 - 158 - anatomiczny 189 - 191 - emocjonalny 223 - 267 (zob. także Emocjonalny rozwój) -, etapy 162 - fizyczny 184 - 203 (xob. także Fizyczny rozwój)
|