przemykających się zwierząt, jak myszy, szczury czy jaszczurki;zdolne jest także przy tego rodzaju czynności, jak wydrążanie dyni - wyobrażać sobie...

Linki


» Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da siÄ™ wypeÅ‚nić ich naszymi ulubionymi kolorami.
»
Kiedy Mick Jagger koñczy³ 50 lat, nie robi³o tu ju¿ mo¿e takiego wra¿enia, jak owe pamiêtne urodziny, kiedy koñczy³ 30 - ale to tylko z tego powodu, ¿e by³ czas, kiedy...
»
26|167|Oni powiedzieli: "Jesli nie zaprzestaniesz, o Locie, to niechybnie zostaniesz wypedzony!"26|168|On powiedzial: "Nienawidze tego, co wy czynicie...
»
- mówi minister - chcecie tak pomagać, żeby cesarstwo nic z tego nie miało? I tu, razem z ministrem, nasza prasa głos podnosi i zbuntowanym dobroczyńcom wytyka, że...
»
—- Widać, że wrzuciÅ‚em spory kamieÅ„ do tego gniazda! — zaÅ›miaÅ‚ siÄ™ Mowgli, który nieraz zabawiaÅ‚ siÄ™ wrzucaniem dojrzaÅ‚ych owoców papawy do...
»
Wejście do tego zakątka ciepła i światła przyniosło Mellesowi ogromną ulgę; poczuł, jak pod wpływem ciepła rozluźniają się jego napięte mięśnie...
»
 Z tego wszystkiego wyÅ‚ania siÄ™ inny interesujÄ…cy problem: w jaki sposób wyzwania - takie jak rozlew krwi, rewolucja czy inny wstrzÄ…s - pomagajÄ… nam...
»
Jeżeli miłość jest zdolnością dojrzałego, produktywnego charakteru, wynika z tego, żezdolność do miłości jednostki, która żyje w określonej...
»
y chorób, bez tego iżby ów nicpotem ze śrzodka od nich cirpiał; owo panie nazbyt gorące w tey rzeczy staią się hnet siwe, iako powiedaią lekarze...
»
Pan Muldgaard oddalił się w końcu, zabierając ze sobą filmy i list i wraz z nimi unosząc nadzieję, że jego kolegi i wspólne robotnik! coś tam z tego wy-dedukują...
»
antologia-james lowder, krainy chwalyZapomniane Krainy są podzielonym światem, w najczystszym tego słowa znaczeniu...

Dzieci to nie książeczki do kolorowania. Nie da się wypełnić ich naszymi ulubionymi kolorami.

Myszy i szczury kryjÄ… siÄ™ w ciemnych kÄ…tach i wyjadajÄ… ukradkiem jedzenie;
przypomina to upodobania dzieci. Wspomniane zwierzęta budzą nieświadome skojarzenia
falliczne, świadczące o pojawieniu się u dziecka zainteresowania płcią i o dojrzewaniu.
Jednocześnie przemienianie tak niemiłych - jeśli nie wręcz wstrętnych - zwierzątek w konie,
stangreta i lokajów reprezentuje zdolność do sublimacji. Tak więc szczegóły, o których
mowa, zdają się mieć dwojaki sens: ukazują, wśród jakich stworzeń żyje dziewczynka
wówczas, gdy została zdegradowana,
405
a być może wskazują też na początki jej zainteresowań seksualnych;
zainteresowania te zostanÄ… poddane sublimacji, co przygotuje bohaterkÄ™ do spotkania z
księciem.
Sposób, w jaki Perrault ujął opowieść o Kopciuszku, sprawia, że zarówno nasza świadomość,
jak nieświadomość łatwiej ją akceptuje. W sferze świadomej chętnie godzimy się na ironię
autora, ponieważ powoduje ona, że czytanie opowieści zamienia się w chwilę przyjemnego
fantazjowania i odbiera wagę wszelkim poważniejszym treściom: nie myślimy już pod
wpływem tej historii, że winniśmy stawić czoło problemom, jakie zrodziła w nas rywalizacja
z rodzeństwem lub że ważnym zadaniem w życiu jest uwewnętrznienie tego, co otrzymaliśmy
w najwcześniejszym dzieciństwie i dochowanie wierności przekazanym nam wtedy
wartościom moralnym. W sferze nieświadomej akceptujemy szczegóły dodane przez Perrault,
ponieważ ożywiają nasze własne, zapomniane już dawno doświadczenia wiążące się z
przekształcaniem i poddawaniem sublimacji wczesnego zafascynowania dziedziną popędową
człowieka. Zafascynowania, któremu ulegaliśmy brudząc się lub łącząc ze wszystkim
skojarzenia falliczne.
Bohaterka (która udaje się na bal w sześciokonnej karecie i której towarzyszy sześciu lokajów
- tak jakby bal ten odbywał się na dworze Ludwika XIV w Wersalu) musi powrócić przed
północą, bo w przeciwnym razie ulegną zniweczeniu wszystkie cudowne przemiany. Trzeciej
nocy wszakże nie jest dostatecznie uważna i gdy spostrzega, że już bardzo późno, tak się
spieszy, aby nie prysnął magiczny czar, że gubi szklany pantofelek. "Posłano do straży
pałacowej z zapytaniem, czy nie widziała wychodzącej księżniczki, odpowiedź brzmiała
jednak, że nie spostrzeżono nikogo poza młodą dziewczyną w nędznym odzieniu, która
wyglądała też raczej na wieśniaczkę niż na pannę wysokiego rodu."
W wersji przekazanej przez braci Grimm Kopciuszek może pozostać na balu tak długo, jak
długo chce. Kiedy bohaterka opuszcza salę balową, czyni to z własnej woli, a nie dlatego, że
tak jej nakazano. Za każdym razem królewicz pragnie dotrzymać jej towarzystwa, ale
dziewczyna wymyka się niepostrzeżenie. Pierwszej nocy
406
ukrywa się w gołębniku. "Królewicz zaczekał, aż wróci ojciec i powiedział mu, że jakaś
nieznana dziewczyna wskoczyła do gołębnika. Stary człowiek pomyślał: «Czyżby to był
Kopciuszek?" Kazał sobie przynieść siekierę i motykę, aby rozbić gołębnik, ale nikogo w nim
nie było." Bohaterka zdołała uciec i przywdziać na powrót brudne łachmany. Następnej nocy
powtarza siÄ™ to samo, tylko tym razem Kopciuszek skrywa siÄ™ na gruszy. Trzeciej nocy
królewicz każe oblać schody smołą i dziewczyna, wymykając się, gubi pantofelek.
W niektórych wersjach bohaterka nie czeka biernie, aż zostanie przez królewicza rozpoznana,
ale przejawia taką czy inną inicjatywę w tym zakresie. W pewnej wersji wkłada do ciasta
posłanemu królewiczowi otrzymany od niego pierścień; królewicz ma poślubić kobietę, dla
której pierścień ten nie będzie ani za duży, ani za mały.
Dlaczego bohaterka trzy razy udaje się na bal, aby spotkać tam królewicza, i trzykrotnie przed
nim ucieka? Wskazywałem już przy omawianiu innych baśni, że liczba "trzy" często
symbolizuje w nich pozycję dziecka wobec rodziców, a trzykrotne powtarzanie się jakiegoś
zdarzenia - proces osiągania przez dziecko niezależności i odnajdowania swojego
autentycznego ,ja". W procesie tym dziecko traci pierwotne przekonanie, że jest
najważniejsze z trojga osób, i przechodzi z kolei okres lęku, że jest najmniej ważne. Odkrycie
własnego ,Ja" dokonuje się jednak nie przez trzykrotne powtórzenie zdarzeń, ale dzięki temu,
do czego owo trzykrotne powtórzenie doprowadziło - to jest dzięki zgubieniu pantofelka.
Jawny sens postępowania bohaterki, gdy ucieka przed królewiczem, daje się odczytać jako

Powered by MyScript