Chociaż będą się one zgadzały z tym, że identyczne (pod względem długości - przyp. tłum.) rzędy że- tonów (a) zawierają taką samą ich liczbę, dają się one jednak tatwo oszu- kać: zwiększenie odstę- pów pomiędzy żetonami znajdującymi się w jed- nym szeregu (b) powo- duje zmianę w dokony- wanej przez nich ocenie ilości; twierdzą one, że dłuższy rząd zawiera więcej żetonów. 290 Rozdział 7. Średnie dzieciństwo OPERACJE KONKRETNE Pojawiają się pomiędzy 7. a 11. rokiem życia i stanowią, według Piageta, trzecie stadium rozwoju poznawczego. Dzieci mogą teraz myśleć o własnym środowisku bardziej logicznie i wykonywać operacje umysłowe, które poprzednio mogły przeprowadzać jedynie „fizycznie". Co ważniejsze, operacje konkretne stanowią stadium, w którym dzieci zaczynają rozumować logicznie. Stają się zdolne do formułowania planu poprzedzającego przebieg działania (Gauvain, 1992). Nadal istnieją reguły logiki pozostające poza zasięgiem możliwości intelektualnych dzieci, w tym okresie nie zdarza się już jednak, by dzieci sprawiały wrażenie, że rozumieją coś, aby po chwili ujawnić, iż nie rozumieją tego (Sigelman i Waitzman, 1991). Doświadczenia ze szkoły podstawowej w znacznej mierze przyczyniają się do aktywowania zdolności poznawczych. Na przykład ćwiczenia matematyczne, takie jak liczenie, manipulowanie i grupowanie, pomagają rozwijać operacje umysłowe od- wracalności, szeregowania i stałości (Schulman, 1991; Tocci i Engelhard, 1991). Projekty badań społecznych, naukowych i z dziedziny literatury uczą procedur - sposobów postępowania mających na celu systematyczne zbieranie danych. Jeden z nurtów badawczych wskazuje, w jaki sposób opisane powyżej aspekty zdolności poznawczych ulegają w wieku szkolnym doskonaleniu (Mitchell i Robinson, 1992; Moore i inn., 1991; Sodian, Zaitchik i Carey, 1991; Spinillo i Bryant, 1991). W miarę uczenia się przez dzieci doceniania pomysłów, uczuć i opinii innych osób wzrasta też społeczne poznanie (Dunn, 1991; Pillow, 1991). Chociaż dzieci mogą zrozumieć konkretne właściwości obiektów, ciągle nie potrafią pojąć abstrakcji. Jak sugeruje sama nazwa tego stadium, dziecięce myślenie jest ograniczone do tego, co jest bezpośrednio doświadczane i fizyczne5. A zatem dzieci nie mogą dogłębnie analizować swoich myśli ani myśleć o przyszłych problemach. Chociaż potrafią na podstawie tego, co widzą, wnioskować o tym, co jest, nie są w stanie wyobrażać sobie tego, co może być. Innymi słowy, ich myślenie jest ograniczone do tu i teraz. Stałość. Dzieci mogą teraz rozumieć pojęcie stałości, które przysparzało im poważnych trudności podczas wcześniejszych stadiów rozwojowych, a które oznacza, że bez względu na zmiany zachodzące w zewnętrznym, fizycznym wyglądzie substancji, jej ilość lub masa pozostaje taka sama. A zatem nawet jeśli zmienia się rozmieszczenie substancji, zachowuje ona swoje pierwotne wła- ściwości. Przed osiągnięciem tego stadium zrozumienie, w jaki sposób ta sama rzecz może przybierać zróżnicowany wygląd, sprawia dzieciom kłopot. Przypomnijmy sobie problemy, jakie miały dzieci z określeniem liczby kulek w zróżnicowanych pod względem wysokości naczyniach. Przyczyną tych trudności była nie tylko centracja, ale także kłopoty ze zrozumieniem, iż dana rzecz może się zmienić tylko pod względem jednej, zewnętrznej cechy bez równoczesnej zmiany innych jej właściwo- ści. Podobnie dzieci będą się zgadzać, że dwie kulki plasteliny są równe pod względem wielkości czy masy wówczas, kiedy mają one podobne kształty. Ale jeśli jedna z kulek zostanie spłaszczona, dziecko będzie sądziło, że spłaszczona kulka jest większa, ponieważ jest dłuższa (lub że okrągła kulka zawiera więcej plasteliny, ponieważ jest grubsza). Chociaż młodsze dzieci potrafią porównywać podobne, charakterystyczne cechy dwóch obiektów, jednak mają trudności z wyjaśnianiem tych fizycznych zmian. W okresie średniego dzieciństwa dzieci mogą już wyciągnąć wniosek, że substancja pozostaje taka sama pomimo zmian dokonywanych w jej wyglądzie zewnętrznym. A zatem nauczyły się one decentracji oraz „odwracania" swoich operacji umysłowych.
|