Konsultacje społeczne
9.1. Konsultacje obligatoryjne
Obligatoryjne konsultacje społeczne są wymagane prawnie. Odwołują się przede
wszystkim do konsultacji z zainteresowanym społeczeństwem na temat inwestycji mogących
oddziaływać na środowisko. Konsultacje takie są przeprowadzane w ramach OOŚ
przedsięwzięć krajowych jak również OOŚ przedsięwzięć zlokalizowanych poza granicami
kraju. W przypadku oddziaływania transgranicznego konsultacje są przeprowadzane zgodnie
z przepisami poszczególnych krajów.
Jeżeli planowane przedsięwzięcie jest zlokalizowane na terenie Polski, a może
oddziaływać na środowisko innego państwa członkowskiego, wtedy konsultacje
przeprowadzane są na podstawie prawa członkowskiego, które jest narażone na negatywne
oddziaływanie na środowisko. Jeżeli planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na terenie
dowolnego państwa członkowskiego, a strona polska czuje się narażona na negatywne
oddziaływanie na środowisko na terenie Polski, wtedy konsultacje odbywają się zgodnie z
prawem polskim.
Ustawa z dnia 3 października 2008 r. [1.] mówi, że każdy ma prawo składania uwag i
wniosków w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa. Organy administracji
właściwe do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub innych decyzji
wymagających konsultacji społecznych, zapewniają możliwość udziału społeczeństwa
odpowiednio przed wydaniem tych decyzji lub ich zmianą.
Konsultacje społeczne dają możliwość zapoznania się z dokumentacją sprawy, zgłosić
uwagi i wnioski, które mogą być wnoszone: w formie pisemnej, ustnie do protokołu; lub za
pomocą środków komunikacji elektronicznej bez konieczności podpisywania ich
bezpiecznym podpisem elektronicznym. Środkami komunikacji elektronicznej w tym
przypadku mogą być formularze na internetowych stronach www organów prowadzących
postępowanie, jak również listy elektroniczne (e-mail). Uwagi lub wnioski złożone po
upływie terminu, pozostawia się bez rozpatrzenia. Organ właściwy do wydania decyzji może
przeprowadzić rozprawę administracyjną otwartą dla społeczeństwa. Organ prowadzący
postępowanie rozpatruje uwagi i wnioski, a w uzasadnieniu decyzji, niezależnie od wymagań
wynikających z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, podaje informacje o
udziale społeczeństwa w postępowaniu oraz o tym, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i
w jakim zakresie zostały uwzględnione uwagi i wnioski zgłoszone w związku z udziałem
społeczeństwa.
Ustawa z dnia 3 października 2008 r. [2.] określa również kompetencje organizacji
ekologicznych przy wydawaniu decyzji, w ramach postępowań wymagających udziału
społeczeństwa. Organizacje ekologiczne, które powołując się na swoje cele statutowe, zgłoszą
chęć uczestniczenia w określonym postępowaniu, uczestniczą w nim na prawach strony.
Służy im prawo wniesienia odwołania od decyzji, jeżeli jest to uzasadnione celami
2009 r.
Strona 20 z 76
STANDARDY TECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
PKP
DO PRĘDKOŚCI V
≤ 200 km/h (DLA TA
max
BORU KONWENCJONALNEGO) /
CENTRUM NAUKOWO –
POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A.
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
TOM XV
statutowymi tej organizacji, także w przypadku, gdy nie brała ona udziału w określonym
postępowaniu, prowadzonym przez organ pierwszej instancji. Wniesienie odwołania jest
równoznaczne ze zgłoszeniem chęci uczestniczenia w takim postępowaniu. W postępowaniu
odwoławczym organizacja uczestniczy na prawach strony. Organizacji służy skarga do sądu
administracyjnego od decyzji wydanej w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa,
jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji, także w przypadku, gdy nie
brała ona udziału w określonym postępowaniu. Na postanowienie o odmowie dopuszczenia
do udziału w postępowaniu organizacji ekologicznej służy zażalenie.
9.2. Konsultacje fakultatywne
Fakultatywne konsultacje społeczne polegają na informowaniu społeczeństwa o
planowanym przedsięwzięciu oraz zbieraniu opinii, w celu uniknięcia późniejszych
konfliktów. Konsultacje te odbywają się na koszt Inwestora i nie mają żadnego odniesienia do
prawa, zarówno krajowego, jak i wspólnotowego. Konsultacje te są elementem informowania
społeczeństwa o planowanej inwestycji. Nie ma podstaw prawnych, które nakazywały
przeprowadzać je w konkretnym terminie bądź w konkretny sposób.
Konsultacje te są dodatkową informacją dla Inwestora, która wskazuje potencjalne
obszary i zagadnienia konfliktów. Na podstawie zebranych opinii lub ankiet można na etapie
Studium Wykonalności uwzględnić zagrożenia, nieprzewidziane wcześniej dla danej
Inwestycji. Można również wyeliminować potencjalne zagrożenia poprzez wykorzystanie
zebranych opinii bądź negocjacje z organizacjami ekologicznymi działającymi na obszarze
Inwestycji oraz z zainteresowanym inwestycją społeczeństwem.
Aby prawidłowo przeprowadzić fakultatywne konsultacje społeczne należy opracować
plan informowania i udziału społeczeństwa, zidentyfikować docelowe grupy społeczne, do
których informacja powinna dotrzeć, poinformować społeczeństwo, zebrać opinie, rozpatrzyć
uwagi i wnioski i w miarę możliwości uwzględnić je w projekcie przedsięwzięcia, a na koniec
ocenić rezultaty udziału społeczeństwa i wyciągnąć wnioski na przyszłość.
2009 r.
Strona 21 z 76
STANDARDY TECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
PKP
DO PRĘDKOŚCI V
|