Mogą się acje, kiedy istnieje luźny związek między stymulować emocjonalnie, albo teŜ uspo- bodźcami sytuacyjnymi a wykonywanymi kajać, starając się utrzymywać napięcie działaniami. Typowy przykład to musztra w pobliŜu poziomu optymalnego. w wojsku czy uczenie się w trakcie aktyw- Wszystko wyglądałoby pięknie, gdyby ności zawodowej takich czynności, które rzeczywiście tak było, Ŝe zawsze poszu- człowieka w ogólnie nie fascynują. kujemy umiarkowanego poziomu napięcia, Pojawia się pytanie, czy taka sytuacja który zapewni nam maksymalną spraw- jest typowa? Z pewnością nie. Po pierw- ność. Sprawa jest jednak bardziej skom- sze, poniewaŜ emocje w większości wy- plikowana, poniewaŜ w pierwotnym sfor- padków powstają w róŜnego typu relacjach społecznych (Lazarus, 1991), człowiek, mułowaniu prawo Yerkesa-Dodsona odno- zachowując się w pewien sposób wobec siło się do związku między siłą bodźców innych ludzi, jest współautorem dociera- a szybkością uczenia się. Było to więc PROCES* POZNAWCZE I PROCESY EMOCJONALNE 399 jących do niego bodźców emocjonalnych. zywaniem problemów szachowych. Ticho- Po drugie, w wielu wypadkach emocje są mirow mierzył za pomocą elektrycznego emocjami wewnątrzpochodnymi. Są one przewodnictwa skóry poziom pobudzenia konsekwencją pewnych myśli, wyobraŜeń emocjonalnego. Stwierdził, Ŝe pobudze- czy wspomnień. Po trzecie, działania, jakie nie to wzrastało bezpośrednio przed roz- wykonujemy, zazwyczaj nie zostały przez wiązaniem problemu, a potem stopniowo kogoś wymyślone, lecz podejmujemy je opadało. MoŜna więc sądzić, Ŝe emocje z własnej inicjatywy i same w sobie mogą pozytywne stanowią sygnał informujący być źródłem satysfakcji. o uzyskaniu prawidłowego rozwiązania. Na Wynika stąd, Ŝe prawa Yerkesa-Dodso- analogiczny mechanizm zwracali uwagę na mają ograniczone zastosowanie w od- psychologowie postaci, którzy uwaŜali, Ŝe niesieniu do człowieka. Staje się to szcze- rozwiązywanie problemów to poszukiwa- gólnie wyraźne wówczas, kiedy przyj- nie najlepszej struktury. Znalezienie takiej mujemy, Ŝe człowiek jest nie tylko struktury prowadzi do spadku napięcia, osobą reaktywną, odpowiadającą na pewne natomiast niemoŜność domknięcia struk- bodźce, lecz takŜe aktywną, realizującą tury powoduje utrzymywanie się napięcia. własne plany i zamiary. Poza tym prawa Potem do tego pomysłu nawiązał Festin- Yerkesa-Dodsona sformułowano dla takich ger w teorii dysonansu poznawczego. Ta sytuacji, które były źródłem nieprzyjem- funkcja emocji jest funkcją paradoksalną, nego napięcia emocjonalnego, natomiast poniewaŜ procesy sterowane przez star- nie wiadomo, czy obowiązują one w sy- sze ewolucyjnie okolice mózgu kontrolują tuacjach, gdy pojawiają się emocje pozy- w pewien sposób procesy zaleŜne od młod- tywne. Być moŜe wtedy występuje nieco szych ewolucyjnie struktur mózgu. Przy inna zaleŜność między sprawnością działa- tej okazji widać zresztą, Ŝe podział na nia a intensywnością emocji. „wyŜsze" i „niŜsze" procesy psychiczne Funkcja metaregulacyjna emocji polega jest niedoskonały, czy wręcz mylący. na tym, Ŝe dostarczają one informacji Osoby, które mają zakłóconą orientację na temat wyniku procesu poznawczego. we własnych procesach emocjonalnych, Rozwiązanie problemu prowadzi do emocji napotykają trudności w wykorzystywaniu pozytywnych, a jego brak albo rozwiąza- danych dotyczących wykonania lub niewy- nie niedoskonałe pozostawiają nierozłado- konania pewnej czynności. Mogą zakoń- wane napięcie. Najczęściej jest to napięcie czyć rozwiązywanie jakiegoś problemu, ale o znaku negatywnym. Na tę funkcję zwraca nie doświadczają satysfakcji, która byłaby uwagę Kowalczyk (1995). Przywołuje on sygnałem informującym, Ŝe moŜna prze- badania Tichomirowa (1976) nad rozwią- rwać pracę. Zakończenie PodróŜ przez psychologię poznawczą do- z róŜnych (niezaleŜnych?) części, a takŜe
|