ustawę z l marca 2002 r. o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administraq'i rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 25, póz. 253). 428 Administracja rządowa w terenie wojewódzkiego (Komendantowi Głównemu Policji i zarazem wojewodzie) i o braku tej zasady w przypadku komendantów niższych szczebli. Podwójne podporządkowanie ma charakter służbowy. To wojewoda został wskazany jako organ administracji rządowej właściwy w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi i porządku publicznego. Komendant wojewódzki działa zaś, z mocy ustawy, w imieniu wojewody albo w imieniu własnym; w tej ostatniej sytuacji, gdy wykonuje ustawowo wymienione czynności. Powołanie komendanta wojewódzkiego przez ministra właściwego do spraw administracji następuje na wniosek Komendanta Głównego złożony za zgodą wojewody, natomiast odwołanie wymaga tylko opinii wojewody.606 Istotną kompetencją wojewody jest prawo wydawania poleceń w sprawach wynikających z funkcji przedstawiciela Rady Ministrów (art. 16 ust. l u.a.rz.w.). Zwierzchnictwo wojewody nie musi ujawniać się w toku codziennego działania, ma inny, bardziej potencjalny wymiar niż zwierzchnictwo Komendanta Głównego. Pomimo tego, moim zdaniem, nieuzasadnione jest przyjmowanie, iż nie jest to zwierzchnictwo o wymiarze służbowym.607 W istocie mamy tutaj do czynienia z elementami zwierzchnictwa, mając na uwadze postanowienia samej ustawy o Policji. Wyraźnie odmienne ujęcie odnajdujemy w przypadku powiatu i gminy: organem administracji rządowej właściwym w sprawach bezpieczeństwa jest komendant powiatowy (miejski) Policji powoływany w porozumieniu ze starostą, w gminach powołanie komendanta komisariatu — także określanego jako organ administracji rządowej — wymaga zaś zasięgnięcia opinii burmistrza (wójta). Analogiczne konstrukcje odnajdujemy w ustawie o Państwowej Straży Pożarnej, w której wojewoda został uznany za właściwy organ administracji rządowej działający przy pomocy komendanta wojewódzkiego, zaś na niższym szczeblu organem jest komendant powiatowy (miejski).608 Dalej idące powiązania spotykamy z kolei w przypadku Państwowej Straży Rybackiej określanej jako „wyodrębniona jednostka organizacyjna podległa bezpośred- *°* Artykuł 6 ust. l, 6b, 6c ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (t.j. Dz.U. z 2002 r. Nr 7, póz. 58 ze zm.). 607 Inaczej M. Slawiński, Cywilny zwierzchnik komendanta, Rzeczpospolita z 8 marca 1999 r. «"» Por. art. 11,12 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U. Nr 88, póz. 400 ze zm.). 429 Jerzy Ciapnla nio wojewodzie", który także nadaje jej regulamin normujący szczegółową organizację i sposób działania.609 Z inną sytuacją mamy do czynienia w administracji oświatowej, w której brak jest centralnego organu administraqi, sytuowanego poza rządem, ponieważ to minister koordynuje i realizuje politykę oświatową państwa i współdziała w tym zakresie z wojewodami. Wyrazem tego współdziałania jest m.in. nieostry zwrot o obowiązku porozumienia z ministrem przy powoływaniu i odwoływaniu kuratora przez wojewodę. Kurator działa wprawdzie w imieniu wojewody, jednak mankamentem jest to, że wojewoda nie został expressis verbis uznany w ustawie o systemie oświaty za organ administracji wykonujący w terenie zadania z zakresu polityki oświatowej. Wojewoda dysponuje istotnymi kompetencjami m.in. w zakresie ustanawiania delegatur kuratorium, przy nim też, a nie przy kuratorze działają komisje dyscyplinarne do spraw nauczycieli.610 Nasuwa to wątpliwość co do dalszej potrzeby utrzymywania kuratora i kuratorium poza strukturą urzędu wojewódzkiego.
|